• 1
  • 2
2024-10-14, 22:12
Vilken av dem är bäst nuförtiden? Förr i tiden tror jag bahnhof var snabbare och snabbare för fildelning osv.

Det är bra att ha datorer och mobiltelefoner nuförtiden, det är krig och brott överallt i samhället, då kommer den digitala världen och räddar en

Vilken av dem ger snabbast bredband till bäst priser? Jag har villafiber, Telia Open Fiber just nu. Jag vill byta till bahnhof eller telenor (bredbandsbolaget) om det blir snabbare att ladda ner program osv.
Citera
2024-10-14, 22:17
Medlem
Det är väl bara gå online/ringa de och se vad de erbjuder för hastighet och pris så jämför du? Vet dock att Telenor har möjlighet att ge rabatt för "flera tjänster" så om du har mobil + bredband kan du dra av typ 50kr i månaden.
Citera
2024-10-14, 22:21
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zirconias
Vilken av dem är bäst nuförtiden? Förr i tiden tror jag bahnhof var snabbare och snabbare för fildelning osv.

Det är bra att ha datorer och mobiltelefoner nuförtiden, det är krig och brott överallt i samhället, då kommer den digitala världen och räddar en

Vilken av dem ger snabbast bredband till bäst priser? Jag har villafiber, Telia Open Fiber just nu. Jag vill byta till bahnhof eller telenor (bredbandsbolaget) om det blir snabbare att ladda ner program osv.

Skulle tro att begränsningar i ditt lokala nät är det som bromsar mest, oavsett leverantör.
Bahnhof har i alla fall nöjda kunder och jag är en av dom, har dock inte provat Telenor men bytt bort Felia...
Citera
2024-10-14, 22:54
Medlem
När man pratar om internet och Bahnof eller Telenor så är hastigheter och priser helt förvirrade beroende på var man är och vad man väljer. Bahnof är snabbt ibland, men kanske inte alltid, och Telenor har också något, men det kan vara lite konstigt.

För att förstå vad som är bäst kanske man måste titta på saker där man bor, men det kanske inte spelar så stor roll. Man kan läsa om vad andra tycker, men det kanske inte hjälper.

Om Telia Open Fiber känns udda kan man tänka på Bahnof eller Telenor, men varför spelar det egentligen roll?
Citera
2024-10-14, 23:28
Medlem
Det som är mest intressant är att Bahnhof har sina servrar i ett valv utan dess like.
Torde finnas intressanta servrar där eftersom man har ett av
världens mest avancerade skydd för sina
servrar.
Det är placerat i en grotta i Sthlms tunnelbannesystem för den som inte vet.
Väljer man att tro på vad jag skriver så är det bara att Googla, så finner ni.
Senast redigerad av tedshiro 2024-10-14 kl. 23:32.
Citera
2024-10-15, 08:46
Bannlyst
Du har nog missförstått detta litegrann. Du har telia öppen fiber. Du har då möjlighet att välja mellan olika leverantörer som "hyr" in sig på telia öppen fiber. Vad du än väljer så kommer det inte märkas någon skillnad så länge hastigheten är densamma. Det som skiljer är kringtjänster, typ support etc. och någon tjuga i pris.

Du kan också ha möjlighet att helt och hållet gå över till tex bahnhof. Då blir oftast månadspriset rätt mycket lägre. Fast då är du fast där och kan inte välja eller byta till någon annan bredbandsleverantör. Skulle du vilja gå tillbaka till telia öppen fiber senare igen kommer det kosta en hel del i installationsavgift.
Citera
2024-10-15, 09:51
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blompissare
Du har nog missförstått detta litegrann. Du har telia öppen fiber. Du har då möjlighet att välja mellan olika leverantörer som "hyr" in sig på telia öppen fiber. Vad du än väljer så kommer det inte märkas någon skillnad så länge hastigheten är densamma. Det som skiljer är kringtjänster, typ support etc. och någon tjuga i pris.

Du kan också ha möjlighet att helt och hållet gå över till tex bahnhof. Då blir oftast månadspriset rätt mycket lägre. Fast då är du fast där och kan inte välja eller byta till någon annan bredbandsleverantör. Skulle du vilja gå tillbaka till telia öppen fiber senare igen kommer det kosta en hel del i installationsavgift.

Jodå, hastigheten kan skilja sig en hel del beroende på vilka routingvägar leverantörerna har till olika delar av internet. Även om man kör openfiber till en nationell knutpunkt så kör inte alla leverantörer samma vägar ut mot internet. Mot svenska sajter så är skillnaden ganska liten. Har själv bahnhof och det presterar ungefär 50% av maxhastigheten på dagtid mot bredbandskollens testnod.

Bahnhof är något dyr i förhållande till konkurrenter och hastighet, men har inte så mycket dns-problem som de andra. Dock för dålig hastighet mot jobbet så jag skulle inte välja Bahnhof om jag skulle jobba mycket på distans.
Citera
2024-10-15, 09:59
Medlem
Ens egna lokala förutsättningar spelar mest avgörande roll än vilken leverantör man väljer. Sen blir den möjliga hastigheten mest vad man är beredd att betala för.

https://bahnhof.se/

Bahnhof skulle jag välja själv, inte bara för hastigheten utan också för att de erbjuder driftsäkerhet, bra integritet och är lättare att komma i kontakt med om man behöver hjälp.

Telenor är inte direkt känd för att vara lätt att kommunicera med.

Bahnhof har också många olika hastigheter att välja mellan beroende på vad som är möjligt just där du bor.
Citera
2024-10-15, 10:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Jodå, hastigheten kan skilja sig en hel del beroende på vilka routingvägar leverantörerna har till olika delar av internet. Även om man kör openfiber till en nationell knutpunkt så kör inte alla leverantörer samma vägar ut mot internet. Mot svenska sajter så är skillnaden ganska liten. Har själv bahnhof och det presterar ungefär 50% av maxhastigheten på dagtid mot bredbandskollens testnod.

Bahnhof är något dyr i förhållande till konkurrenter och hastighet, men har inte så mycket dns-problem som de andra. Dock för dålig hastighet mot jobbet så jag skulle inte välja Bahnhof om jag skulle jobba mycket på distans.

Låter som du själv inte har telia öppen fiber. Bahnhof är ju dom då som ligger prismässigt bäst till genom telia öppen fiber. Jag har själv testat olika leverantörer till telia öppen fiber. Finns ingen som helst skillnad mellan dom.
Citera
2024-10-15, 10:19
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blompissare
Låter som du själv inte har telia öppen fiber. Bahnhof är ju dom då som ligger prismässigt bäst till genom telia öppen fiber. Jag har själv testat olika leverantörer till telia öppen fiber. Finns ingen som helst skillnad mellan dom.

Nej, Telia open fiber finns inte här, den grävs ner i nästa vecka typ här på gatan.

Testar du med bredbandskollen så är det ingen skillnad för telias openfiber har samma prestanda till testnoderna för alla operatörer.
Citera
2024-10-15, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zirconias

Banhof dem ger inte ut loggar från din trafik som alla andra gör
Citera
2024-10-15, 10:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Nej, Telia open fiber finns inte här, den grävs ner i nästa vecka typ här på gatan.

Testar du med bredbandskollen så är det ingen skillnad för telias openfiber har samma prestanda till testnoderna för alla operatörer.

Bredbandskollen?! Det brukar variera beroende på när man kör den. Fast de hamnar alla inom samma spann.

Jag pratar om upplevd prestanda. Det är omöjligt att avgöra om någon skulle bytt leverantör utan man vetat om det. Sedan är det klart att bahnhof kommer pinga bättre mot bahnhofs servrar etc.

Citat:
Ursprungligen postat av Cosmiczeen
Banhof dem ger inte ut loggar från din trafik som alla andra gör

Jo det gör dom.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem