Flashback bygger pepparkakshus!
2024-10-14, 00:03
Citat:
Ursprungligen postat av xn2bwu4i
Läste just denna mycket intressanta debattartikel i Dagens Juridik

https://www.dagensjuridik.se/debatt/skatteverket-accepterar-inte-kontant-betalning-av-skatt-i-strid-med-lagen/

Rubriken lyder ”Skatteverket accepterar inte kontant betalning av skatt – i strid med lagen”

Det är tydligen så att man inte kan betala skatt kontant i Sverige. Staten accepterar inte sina egna pengar! Det är ju helt absurt! I Danmark, Finland och Norge går det att betala skatt kontant.

Vad är det för fel på Sverige och svenska staten egentligen? Vem kom på detta? Var det någon som sa kris- och krigsberedskap?
Betala via Swish som alla andra och sluta gnäll.
Citera
2024-10-14, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ValkPadda
Om jag får restskatt ska jag fasen betala kontant.

Visst bör det inte kosta mig något om jag vinner i domstolen?
Nä, men att gå upp mot svensk stat i domstolen är något problematiskt eftersom vi saknar fungerande makt över staten. Sverige är inte riktigt som Nordkorea, men det verkar vara svårt att förstå hur långt det är ifrån friare samhällen där staten inte är sitt eget överhuvud på samma sätt.
Citera
2024-10-14, 13:16
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ingenting alls. Det här handlar om principer. Du kan alltså inte betala skatt utan att ingå ett avtalsförhållande med en privat aktör. Det finns goda skäl att ha principiella och/eller samvetsbetänkligheter mot att vara kund i en bank. Har man det kan man inte betala sin skatt.

Och generellt: kontanter är statens egna pengar. Detta är som att företag skulle ge ut presentkort och sedan inte acceptera sina egna presentkort.

Kronofogden accepterar för övrigt kontanter, och där hamnar obetald skatt så småningom. Så det GÅR att betala skatt kontant, men bara efter massa problem.

Om det handlar om principer så är det väl en vettig princip att man inte kan betala skatt med kontanter?
Vem skulle ens komma på tanken att göra det i praktiken? Måste ju vara ett lika stort problem som att det inte finns tågtidtabeller på papper längre.
Citera
2024-10-14, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Om det handlar om principer så är det väl en vettig princip att man inte kan betala skatt med kontanter?
Vem skulle ens komma på tanken att göra det i praktiken? Måste ju vara ett lika stort problem som att det inte finns tågtidtabeller på papper längre.

Det är ett mycket mindre problem än att det inte finns tågtidtabeller på papper. Ingen har betalat sin skatt kontant direkt till Skatteverket på flera decennier. Men behöver ingen dator för att betala räkningar med brevgiro tex. (Däremot ett avtal med bank om en brevgirotjänst och ett bankkonto, och det är där skon klämmer för vissa)

Grejen är ju det mesta är ett princip-problem att man måste avtala med tredje part (en bank) för att kunna betala sin skatt men i praktiken är det ett icke-problem eftersom man behöver det där bankkontot och betaltjänsten för så mycket annat oavsett.
Citera
2024-10-14, 14:39
Medlem
Citat:

Jag har ingen bank så jag behöver det. Alla andra aktörer har jag övertalat genom att hänvisa till avtalsvillkorslagen resp riksbankslagen. Det är bara staten själv som inte accepterar dessa argument.
Citera
2024-10-14, 14:50
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Det är ett mycket mindre problem än att det inte finns tågtidtabeller på papper. Ingen har betalat sin skatt kontant direkt till Skatteverket på flera decennier. Men behöver ingen dator för att betala räkningar med brevgiro tex. (Däremot ett avtal med bank om en brevgirotjänst och ett bankkonto, och det är där skon klämmer för vissa)

Grejen är ju det mesta är ett princip-problem att man måste avtala med tredje part (en bank) för att kunna betala sin skatt men i praktiken är det ett icke-problem eftersom man behöver det där bankkontot och betaltjänsten för så mycket annat oavsett.

Men TS är ju motvalskärring om du kollar hans andra trådstarter, kräver att få betala sitt bolån kontant på banken utan att först behöva svara på frågor om kundkännedom. Hade kontanter varit allmänt accepterat överallt så hade han krävt att få betala med en tunna sill i enlighet med Magnus Erikssons landslag från 1349.
Citera
2024-10-14, 14:53
Medlem
Citat:
Jag har ingen bank så jag behöver det. Alla andra aktörer har jag övertalat genom att hänvisa till avtalsvillkorslagen resp riksbankslagen. Det är bara staten själv som inte accepterar dessa argument.

Hur får du din lön så att du har något att skatta?

Har du en bank i utlandet så går det säkert att lösa, det är ju många som kommer och jobbar tillfälligt.
Citera
2024-10-14, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Hur får du din lön så att du har något att skatta?

Har du en bank i utlandet så går det säkert att lösa, det är ju många som kommer och jobbar tillfälligt.

Jag är så rik att jag inte behöver arbeta. Men man behöver fortfarande betala skatt.
Citera
2024-10-14, 15:44
Medlem
Citat:
Jag är så rik att jag inte behöver arbeta. Men man behöver fortfarande betala skatt.

Ok, men du behöver inkomst för att ha något att skatta?
Citera
2024-10-14, 15:45
Citat:
Ursprungligen postat av CaptainInsane-o
Det roliga i det hela är att det är samma nötter som gnäller över att Skatteverket inte hanterar kontanter som kommer gnälla över Skatteverkets höjda anslag för att hantera kontanter.

Den kosmiska dansen mellan idioters krav och dess konsekvenser kommer fortsätta.
Jag tvivlar rätt duktigt på att det kommer vara några nämnvärda kostnader för det. Hur många kommer vilja betala sin skatt kontant?
Citera
2024-10-14, 15:49
Citat:
Det kanske inte är speciellt många som kommer på den tanken, men rent principiellt är det viktigt.
Citera
2024-10-14, 15:51
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Det kanske inte är speciellt många som kommer på den tanken, men rent principiellt är det viktigt.

Är det viktigt rent principiellt att en bonde kan vegala sin skatt med det han skördat på åkrarna?
Tiderna ändras.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in