2024-10-13, 16:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Skitipottan
Ja.
utifrån din erfarenhet finns det inte någon tillvägagång sätt som man kan använda sig av för att undvika köpa akvarium+ inklusive pump etc.
Då menar jag att jag går den enklavägen men en skål + fiskarna och vanligt kranvatten?
Citera
2024-10-13, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svensson1970
utifrån din erfarenhet finns det inte någon tillvägagång sätt som man kan använda sig av för att undvika köpa akvarium+ inklusive pump etc.
Då menar jag att jag går den enklavägen men en skål + fiskarna och vanligt kranvatten?
Det är inte ens tillåtet att ha fisk i en skål, lägg ner projektet.
Citera
2024-10-13, 17:28
Avstängd
448s avatar
Citat:
En fråga som uppstår:

när jag var i Aten, så var det ett torg där folk sålde enbart hemmafiskar som man kunde ha i en skål. En av ynglingarna där sålde också hemmafiskar eftersom han kunde prata engelska så frågade jag han är detta vatten som du har fiskarna i är det vanligt kranvatten, då svara han ja.
Kan även tillägga att jag gick förbi samma torg varje dag och han stod där med samma fiskar och i samma skålar.

Hur förklarar ni detta?

Mängden klor i dricksvatten är så extremt låg och bryts ned väldigt fort när det lämnar kranen.
Citera
2024-10-13, 17:40
Medlem
Citat:
(en fråga av ren nyfikenhet) om man vill slippa pump och akvarium. Istället ha en enkel skål som man lägger fiskarna i. Kan man köpa kolsyrat vatten från lidl/willys och hälla i ?
Om så är fallet hur många gånger måste man byta kolsyrat vatten är det varje dag eller varje vecka?
Varför denna aversion mot en pump? Vill du att skålen med din guldfisk ska se ut som i en Tom&Jerry-film?
Citera
2024-10-13, 17:43
Medlem
Citat:
Kostar mycket. Jag vill att det ska gå någorlunda enkelt och spartansk. DÅ enbart vanligt kranvatten + själva fiskarna

Men är det inte så att vattnet som fisken kräver är ju berikat med syre?
Så du menar att kolsyrat vatten är enligt koldioxid, som bör undvikas för fiskar?
Enkelt och spartansk... Ja, skit i hur din fisk trivs. Så länge din levande accessoar passar in i möblemanget.
Citera
2024-10-13, 18:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av DonCarlo
Silverfisk
förtydliga?
Citera
2024-10-13, 22:07
Medlem
Det var ett jävla tjat om "pump" i tråden! Det som med all säkerhet menas är ett FILTER som renar vattnet mekaniskt och biologiskt. I dessa sitter det en pump för att flytta vattnet, men apparaten heter "Filter". När det gäller syrepump så är det inte ett dugg nödvändigt då filtret syresätter vattnet.

Och till trådskaparen. Kör på och lägg fiskarna i en skål utan filter. De kommer bara leva några dagar/veckor men du skiter ju ändå fullständigt i alla svar du har fått. Du hade din förubestämda åsikt redan när du skrev tråden och du ville inte ha hjälp, du ville ha bekräftelse på att du kan göra så som du redan har bestämt.
Citera
2024-10-13, 23:18
Medlem
Svidmyras avatar
Man får inte ha fiskar i runda skålar, t.ex. sk ”guldfiskskål”. Det hade man förr när man sket i fisja4nas välmående.

Ska du ha sötvattensfiskar går det bra att använda kranvatten men det bör hällas i behållaren några dagar innan fiskarna släpps i. Det bör helst också finnas några växter i akvariet för att förbättra vattnet. Man byter lite vatten då och dä, lämpligen genom att suga upp skit med en hävert/slamsugare och sen fylla på så man har ungefär samma vattenhöjd hela tiden. Guldfiskar behöver minst ca 25 liter vatten för en fisk, sedan minst 5 liter per varje ytterligare exemplar. De är fiskar som håller igång bra rörelser i vattnet så det är inte helt nödvändigt med filter eller särskild syresättning. Guldfiskar/slöjstjärtar klarar sig med 18-20 gradig vatten, de vill inte ha för varmt. Vill du ha andra röda fiskar, t.ex röd platy (mkt mindre än ”guldfiskar), så kräver de några grader varmare vatten som man får genom en doppvärmare. De behöver också en bra filteranordning för bättre vattenrörelse o syresättning.

Numera är det färre och färre zooaffärer som säljer levande djur så man får ofta åka en bit för att hitta specialaffärer där de säljer akvariefiskar. En guldfisk/slöjstjärt kostar vanligen från 50-75 kr/st beroende på storlek o utseende.

När du köper fiskar är det viktigt att köpa såna som vill ha samma vattentemperatur och också såna som fungerar bra tillsammans. Guldfiskar/slöjstjärtar är normalt fredliga.
Citera
2024-10-14, 11:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Svidmyra
Man får inte ha fiskar i runda skålar, t.ex. sk ”guldfiskskål”. Det hade man förr när man sket i fisja4nas välmående.

Ska du ha sötvattensfiskar går det bra att använda kranvatten men det bör hällas i behållaren några dagar innan fiskarna släpps i. Det bör helst också finnas några växter i akvariet för att förbättra vattnet. Man byter lite vatten då och dä, lämpligen genom att suga upp skit med en hävert/slamsugare och sen fylla på så man har ungefär samma vattenhöjd hela tiden. Guldfiskar behöver minst ca 25 liter vatten för en fisk, sedan minst 5 liter per varje ytterligare exemplar. De är fiskar som håller igång bra rörelser i vattnet så det är inte helt nödvändigt med filter eller särskild syresättning. Guldfiskar/slöjstjärtar klarar sig med 18-20 gradig vatten, de vill inte ha för varmt. Vill du ha andra röda fiskar, t.ex röd platy (mkt mindre än ”guldfiskar), så kräver de några grader varmare vatten som man får genom en doppvärmare. De behöver också en bra filteranordning för bättre vattenrörelse o syresättning.

Numera är det färre och färre zooaffärer som säljer levande djur så man får ofta åka en bit för att hitta specialaffärer där de säljer akvariefiskar. En guldfisk/slöjstjärt kostar vanligen från 50-75 kr/st beroende på storlek o utseende.

När du köper fiskar är det viktigt att köpa såna som vill ha samma vattentemperatur och också såna som fungerar bra tillsammans. Guldfiskar/slöjstjärtar är normalt fredliga.

tack för vettig svar.
Citera
2024-10-14, 13:31
Medlem
Citat:
Kostar mycket. Jag vill att det ska gå någorlunda enkelt och spartansk. DÅ enbart vanligt kranvatten + själva fiskarna

Men är det inte så att vattnet som fisken kräver är ju berikat med syre?
Så du menar att kolsyrat vatten är enligt koldioxid, som bör undvikas för fiskar?

Du får nog hålla dig till brine shrimp artemia.
Citera
2024-10-16, 06:32
Medlem
Zoologens avatar
Citat:
(en fråga av ren nyfikenhet) om man vill slippa pump och akvarium. Istället ha en enkel skål som man lägger fiskarna i. Kan man köpa kolsyrat vatten från lidl/willys och hälla i ?
Om så är fallet hur många gånger måste man byta kolsyrat vatten är det varje dag eller varje vecka?

Inte ens jag som aldrig har haft en fisk skulle komma på något så dumt. Sluta att tjata om skålar och glöm bort att du någonsin velat ha en guldfisk.
Kan man inte ta hand om ett husdjur, ska man inte skaffa något. Om nu en fisk är ett husdjur förstås.
Citera
2024-10-18, 23:42
Medlem
Knivur-273s avatar
Karpfiskar torde älska basiskt vatten, PH 7..8

Jag har en stor Eheim cirkulationspump samt kulventiler och snabbkopplingar för större akvarier, lämpat för upp till 500 liter akvarier för den som är intresserad.
Senast redigerad av Knivur-273 2024-10-18 kl. 23:49.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in