2024-10-13, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaVinci
Återigen: jag är inte intresserad av att diskutera sakfrågor med dig. Det jag kan tänka mig att göra är att beskriva min position i stora drag, för att mer neutrala läsare ska förstå hur hysterisk och irrationell din sort är. Bristen på kontaktyta mellan vad jag skrev och dina rabieshundsattacker lär antagligen få mer neutrala läsare att känna åtminstone viss sympati för mitt "realistiska" (i den betydelse ordet har inom internationella relationer) perspektiv.

Om du har ett genuint intresse av att förstå vilka incitament jag talar om är det bara att läsa Mearsheimers samlade texter i ämnet, eller se någon av hans 1567837563789333 onlinevideor.

Jag förstår att du inte är "intresserad av att diskutera sakfrågor" då det knappast finns något försvar för ditt, och mearsaheimers, "resonemang".
https://euideas.eui.eu/2022/07/11/john-mearsheimers-lecture-on-ukraine-why-he-is-wrong-and-what-are-the-consequences/

Åny, om "realister" som mearsheimer hade fått råda när det begav sig, och analogt med den psykotiske dvärgen i kremls "resonemang", så hade det givetvis varit bäst om de allierade under WW2 hade "gillat läget" och inte lagt sig i genom att motsätta sig den Böhmiske korpralens "rimliga" krav på "lebensraum" och annektering av andra länder. Om så inte hade skett så hade det inte funnits något Ukraina att bråka om överhuvudtaget (och inget bolsjevikiskt ryssland heller). Alla hade levt i högsta välmåga under det välvilliga tredje rikets ledning (förutom en del slaviska Untermenschen, inklusive den psykotiske dvärgen i kreml, men det hade väl endast varit positivt)?
Citera
2024-10-13, 16:34
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chillgren
Låter riktigt bra.

Jag gillar dessa stycken:
Väst och framförallt Ukrainas vapenindustri växer explosionsartat. Ukraina tillverkar mera och mera vapen, allt från små drönare till långdistansmissiler, så trenden är till Ukrainas fördel.

Det jag rapporterade om från min Pokrovskresa börjar nu visa sig i realiteten. Toresk är fortfarande till största delen i våra händer och turisterna lider stora förluster. Toresk är för stor för turisterna att inta, så Pokrovsk står sig garanterat. Selydove är hårt försvarat så inte heller där kommer turisterna att ha framgångar före vintern, däremot har de våra börjat göra motattacker med taktiken snabbt in bakom turistlinjerna, utför sabotaget och snabbt tillbaka. Denna taktik är frustrerande för turisterna och kräver mera vakttrupper, vilket är borta från själva kontaktlinjen.
Som sagt, jag har varit i både Kursk och Pokrovsk fronterna och sett med egna ögon situationen, jag har pratat med flera frontavsnitts kommendanter så än en gång; Zelenskys optimism har GRUND.
Det ser ut att gå riktigt tungt för ryssråttorna samtidigt som Ukraina håller stånd och ökar sin vapenproduktion. Det verkar inte finnas någon risk alls för några större ryska avancemang i närtid. Allt ryssen kan göra är att fortsätta dö som kanonmat.

Yes, nu gäller det att det verkligen finns fog för optimismen, jag tror det men väst har enligt mig varit alldeles för ljumma i sitt stöd till Ukraina.

Ukrainas moral går inte att tvivla på, de vet att de måste segra eller gå under som nation och folk, de har inget annat val men då måste vi i väst vara mer på tå och förse Ukraina med allt de behöver och framförallt låta Ukraina panga på inne i Ryssland, krig vinns inte med strider i det egna territoriet.
Citera
2024-10-13, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SuperHardStarCore
Håller med. Rättvisa och sån jävla bullshit ska inte tas hänsyn till när vi krossat Ryzzhelvetet och sliter det i stycken och gör precis vadfanvivill med ryzzäcklen.

Då får man ta och bygga den militära styrka av kaliber invasionsförsvar 2.0. Eller gå och lägga sig igen.
Citera
2024-10-13, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Du kan även läsa Roger Myerson

Några specifika rekommendationer?
Citera
2024-10-13, 16:39
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Några specifika rekommendationer?

Nja finns en hel del om du googlar
Citera
2024-10-13, 16:47
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Terra Ops är tillbaka med en ny video

Kharkiv direction: Destroyed a TOS-1A “Solntsepek” reactive flamethrower system and an infantry unit
https://www.youtube.com/watch?v=6DIsYRNbh_Q
Citera
2024-10-13, 16:49
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Tyvärr har du förlorat kontakt med verkligheten. Hur tror du människor som i allra högsta grad riskerar att bli kattmat i närtid resonerar om era futtiga abstraktioner?

Återkommer i frågan: en opinionsundersökning som direkt berörde just det här cirkulerade på twitter för några veckor sedan, och jag ska se om jag kan hitta den.

https://kiis.com.ua/?lang=eng&cat=reports&id=1421&page=2
Citera
2024-10-13, 17:06
Medlem
Citat:
Jag blev kanske för uppjagad själv och överdrev: egentligen räcker ovanstående för att komplicera bilden av den ukrainska befolkningens outtröttliga stridsvilja, och det är som jag ser det allt jag behöver argumentera för. Det är mina motståndare, och inte jag, som ser opinionen i Ukraina som central för hur man bör förhålla sig till krigsutvecklingen i stort.

Du behöver bara mäta och kika på antalet flyktingar som tar sig ut. Det finns väl inget organ inom Ukraina som inte är en del av propaganda maskinen. Det gäller ju Ryssland med. Men när det gäller Ukraina är folk helt blinda att det kan handla om just propaganda.
Citera
2024-10-13, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ironside79
Nån måste bygga upp landet igen. Hur många procent extra i skatt är Europer beredda att betala för att bygga upp Ukraina?

Folk är bara bereda att gapa om det inte påverkar dom till någon del alls. Det märker vi starkast i intresset bland folk att åka ned och strida i landet. Någonstans i bakhuvudet fattar dom att det är geopolitik som inte gynnar deras egna intressen.

Ska nog skaffa mig en ukrainsk flagga på Twitter, ett steg i kampen mot segern.

Jag förstår att du som ryss inte begriper att det även finns godhet hos människor och inte bara en dyrkan av mammon.
Citera
2024-10-13, 17:37
Medlem
Citat:
Eftersökte inte fler pro-realistiska perspektiv, eftersom att jag helt enkelt ser Mearsheimers förklaring som vinnare by deault om övertygande skäl inte anges för att förkasta den. Detta eftersom att jag är realistiskt lagd också oberoende av Ukraina, och alltså anser att det finns en massiv mängd skäl, oberoende av just Ukraina, för att anta en realistisk utgångsposition i internationella relationer i allmänhet.

Detta sätter nog fokus på en allmän tendens i debatten: Mearsheimer-skeptiker argumenterar ofta som om allmänna teorier saknar effekt på hur specifik evidens ska utvärderas, och tror sig inta ett slags teorineutralt utgångsläge. Det är, som 130 + år av vetenskapsfilosofi visat, alltid förvirrat (se Duhem och Quine för det klassiska argumentet) och inbjuder i sociala och politiska sammanhang till en väldig mottaglighet för propaganda, desinformation och tendentiösa berättelser.

Realismen säger att man krigar om naturresurser som energi och mineraler. Samt att man vinner krig genom industriell produktion i dagsläget. Man krigar med den styrka man har i dagsläget, inte den man drömmer om att ha om 10år.

Propaganda fungerar. Det är den enkla sanningen.

Det enda man behöver komma ihåg inom geopolitik är att det inte finns en naturlag som säger att Väst kommer att dominera teknik och ekonomi i all framtid. Samt att det finns två dominerade världsåskådningar. Religion och ideologi. Ideologi är religion för sekulära. Och vad vi ser överallt är Sekulära som tagit åt sig ideologi av nått slag och slutar tänka, precis som djupt religiösa.

Väst dominans är en ideologi, folk glömmer att man måste prestera för att bibehålla den.
Citera
2024-10-13, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flogistoneter
Ryssland betraktar inte ukrainare som invaderar Ryssland som som soldater eftersom det i officiell mening inte pågår något krig. Alltså är de terrorister och Genevekonventionen gäller ännu mindre än i övrigt i den här konflikten.

Nu är det inte den enskilda staten, Ryssland, som avgör detta genom hur man själv väljer att kalla något. Vad som är soldater definieras i just Genevekonventionen och är man soldat enligt den så ska man behandlas i enlighet med den. Att avrätta soldater är ett krigsbrott. Krigsfångar har, faktiskt, till större skydd än landets egna stridande soldater. I klartext: ryska soldater ska vara beredda att offra sitt eget liv för att skydda en krigsfånges liv. Ryskt språkbruk förändrar inte detta.
Citera
2024-10-13, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ironside79
Nån måste bygga upp landet igen. Hur många procent extra i skatt är Europer beredda att betala för att bygga upp Ukraina?

Folk är bara bereda att gapa om det inte påverkar dom till någon del alls. Det märker vi starkast i intresset bland folk att åka ned och strida i landet. Någonstans i bakhuvudet fattar dom att det är geopolitik som inte gynnar deras egna intressen.

Ska nog skaffa mig en ukrainsk flagga på Twitter, ett steg i kampen mot segern.

Återuppbyggnaden av Ukraina får givetvis den vidrige angriparen bekosta. När den psykotiske dvärgen i kremls mordiska horder har kallats hem till skithålet "mother russia" skall givetvis adekvat skadestånd för all död, förstörelse och lidande hens imperialistiska anfallskrig har förorsakat erläggas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in