2024-10-12, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tktrx83
Funkar det verkligen att ta bort sina uppgifter från Lexbase?

Bra om så, rekryteringsbolagen har fan i mej missbrukat denna tjänst genom att begära brottsregister för arbeten där det är helt jävlar irrelevant.

Min brorsa finns med där pga en gammal tredskodom. Tipsade honom om denna guide men han påstår att lexbase inte tagit bort honom, han fick bara ett långt autosvar tillbaka.
Kan posta det om det finns intresse.
Citera
2024-10-12, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sacredsecretion
Google borttagning
Begära borttagning av personligt innehåll från Googles sökresultat

https://reportcontent.google.com/forms/rtbf

Kopiera varje länk från sökresultaten som du vill ta bort.

Använt denna mall som skäl till borttagning:

1) This page is about me because it includes specific personal details, such as my name and address. The content directly identifies me, and these details are private and sensitive.

(2) The continued presence of this information violates my rights under the General Data Protection Regulation (GDPR). Specifically, it infringes on my right to privacy and data protection as outlined in Article 17 (Right to Erasure) of the GDPR. The information is no longer necessary for the purposes for which it was originally collected or processed, and its continued publication is not justified by any overriding legitimate interest, thus requiring its removal to comply with EU data protection laws.
Google har tagit bort sökresultaten från Lexbase och Krimfup när jag söker på mitt namn. Är detta en permanent åtgärd, eller kan dessa sökresultat dyka upp igen om någon gör en ny sökning på dessa sidor framöver?
Citera
2024-10-12, 17:39
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pOXE
Kollar du när tråden startades så är de en månad sen. Det har inte varit möjligt att ta bort sig från dessa sidor.

När började du med det? Du har alltså nyligen börjat med det eller?

... fel...
Citera
2024-10-12, 19:29
Medlem
finkelvoltens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tktrx83
Funkar det verkligen att ta bort sina uppgifter från Lexbase?

Bra om så, rekryteringsbolagen har fan i mej missbrukat denna tjänst genom att begära brottsregister för arbeten där det är helt jävlar irrelevant.

Tror inte jag sett någon i tråden som lyckats med det. Men man kan ta bort sig från söktjänsterna som bara listar personuppgifter.
Citera
2024-10-12, 22:35
Medlem
Sacredsecretions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitaminD3K2
Google har tagit bort sökresultaten från Lexbase och Krimfup när jag söker på mitt namn. Är detta en permanent åtgärd, eller kan dessa sökresultat dyka upp igen om någon gör en ny sökning på dessa sidor framöver?

Sökresultaten har inget att göra med att någon söker ditt namn på respektive sidor. Dom länkarna som du har tagit bort på Googles sökresultat är webbplatsernas indexerade undersidor som är relaterade till dina personuppgifter så ja det är permanent men om du döms för nya brott så kan Lexbase och Krimfup skapa nya undersidor om dina nya domar och därav indexeras på nytt på Google.
Citera
2024-10-12, 23:04
Medlem
finkelvoltens avatar
Citat:
Sökresultaten har inget att göra med att någon söker ditt namn på respektive sidor. Dom länkarna som du har tagit bort på Googles sökresultat är webbplatsernas indexerade undersidor som är relaterade till dina personuppgifter så ja det är permanent men om du döms för nya brott så kan Lexbase och Krimfup skapa nya undersidor om dina nya domar och därav indexeras på nytt på Google.

Fast sidorna som uppdateras vid nya brott ligger väl bakom betalväggen? De indexeras ju inte alls.
Citera
2024-10-13, 00:04
Medlem
Sacredsecretions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av finkelvolten
Fast sidorna som uppdateras vid nya brott ligger väl bakom betalväggen? De indexeras ju inte alls.

Har märkt att Lexbase indexerar en undersida för alla ens domar medans Krimfup indexerar en undersida för varje dom. Jag hade endast en sida hos Lexbase men flera sidor hos Krimfup enligt sökresultaten på Google men nu är allt borta
Citera
2024-10-13, 07:07
Medlem
Med anledning av EUs dataskyddsförordning (2016/679) (”GDPR”), som trädde i kraft den 25 maj 2018 har vi fått frågor om användningen av Lexbase nyhetstjänst. Den information som Lexbase nyhetstjänst tillhandahåller från Lexbase.se skyddas av yttrandefrihetsgrundlagen (1991:1469). Det betyder att webbplatsen och den information som kommer ifrån webbsidan är grundlagsskyddad vilket i sin tur innebär att GDPR inte gäller för Lexbase.se avseende publicerade handlingar på webbsidan lexbase.se. Lexbase raderar inte publicerade offentliga handlingar om inte publicerade handlingar ska gallras enlighet med bolagets uppsatta gallringsregler.VAD SKA JAG GÖRA TYCKER NI ?
Citera
2024-10-13, 07:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av firmahasten
Min brorsa finns med där pga en gammal tredskodom. Tipsade honom om denna guide men han påstår att lexbase inte tagit bort honom, han fick bara ett långt autosvar tillbaka.
Kan posta det om det finns intresse.
Jag fick också ett svar de tar inte bort pga det nya lagen . Flera här har lyckats ta bort sig men hur ?!
Citera
2024-10-13, 07:24
Medlem
finkelvoltens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anna1971
Jag fick också ett svar de tar inte bort pga det nya lagen . Flera här har lyckats ta bort sig men hur ?!

Nej, de har bara lyckats ta bort sökträffarna på sitt namn kopplat till Lexbase/Krimfup i Googles sökresultat. Det handlar alltså om begäran till Google, inte Lexbase.
Citera
2024-10-13, 07:30
Medlem
finkelvoltens avatar
Citat:
Har märkt att Lexbase indexerar en undersida för alla ens domar medans Krimfup indexerar en undersida för varje dom. Jag hade endast en sida hos Lexbase men flera sidor hos Krimfup enligt sökresultaten på Google men nu är allt borta

Ok, lite som Mrkoll då. Jag fick be Google glömma 3-4 olika länkar till samma Mrkoll-sida. Har skapats ny url till min sida varje gång jag bytt folkbokföringsadress.
Citera
2024-10-13, 08:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av finkelvolten
Nej, de har bara lyckats ta bort sökträffarna på sitt namn kopplat till Lexbase/Krimfup i Googles sökresultat. Det handlar alltså om begäran till Google, inte Lexbase.
Men han som startade denna sida skriver att Lexbase tagit bort honom ? Ok det har jag gjort
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in