2024-10-09, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slaktarmick
M. fl.... Ni har väl inte missat Disco på finska, lördagar i p4, radio när den är som bäst!...

Tack, nu har jag flera timmars lyssning framför mig 😎
Kul att det finns fler som älskar finsk disco.

Jag gjort en lista som är 39 timmar lång, med allt från Boney M till Satan in love, denna superklassiker.

Jag tror att jag har ett finskt genfragment nånstans, för jag kände mig hemma direkt, när jag hörde den första finska covern.
Senast redigerad av Eremona2.0 2024-10-09 kl. 13:30.
Citera
2024-10-09, 13:56
Medlem
Ett band som heter Sappativuosi har gjort tre album med Black Sabbath-covers 👍
De har såklart fuskat lite med texter och titlar men det är iaf sjukt charmigt att höra alla gamla örhängen på finska.
Jag älskar Black Sabbath och har en mysko finsk ådra, så det är riktigt kul att höra Sappativuosi.

Ozzy-låtarna funkar bäst. Finskt tungsinne möter brittiskt och det blir det bästa av två världar.

Iron Man är ju menad att sjungas på finska.
Citera
2024-10-12, 00:51
Medlem
Niskalaukauss avatar
När CMX sångaren A.W. Yrjänä gör om Kotiteollisuus - Meren mutaa när han o sångaren från Kotiteollisuus Jouni Hynynen är med i samma säsong av Vain elämää (Så mycket bättre) o han vet att Jouni inte gillar reggae. Dom har en långvarig vänskap.
Kotiteollisuus - Meren mutaa
A.W. Yrjänä - Meren mutaa

CMX - Ruoste
CMX - Sika ja perkele
Citera
2024-10-12, 20:21
Medlem
Är det omöjligt att hitta bra bluesartister som sjunger på finska? Allt jag hittar är mediokert eller skitdåligt.

Jag har en teori. Finnarna kanske inte behöver blues, eftersom de redan har det finska svårmodet.

Jag vill iaf hitta en finsk singer songwriter som skriver egna låtar och sjunger på finska.

Existerar det ens en sån musiker?
Citera
2024-10-12, 23:37
Medlem
Folkpopska!
Elonkerjuu - Sydän märkenöö

Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Är det omöjligt att hitta bra bluesartister som sjunger på finska? Allt jag hittar är mediokert eller skitdåligt.

Jag har en teori. Finnarna kanske inte behöver blues, eftersom de redan har det finska svårmodet.

Jag vill iaf hitta en finsk singer songwriter som skriver egna låtar och sjunger på finska.

Vet inte om det är egenskrivet, men i alla fall inget jag känner igen...
Ville Miettinen & Laituri boys - Dynamite blues
Senast redigerad av slaktarmick 2024-10-12 kl. 23:42.
Citera
2024-10-13, 02:20
Medlem
Kenpos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0

h

Hannu "Tuomari" Nurmio tycker jag fyller måttet. Han har gjort en del utflykter i andra genrer under sin långa karriär, men alltid behållit sin egenart som stilig loser. Tänk Jimmie Rogers med elektrisk gitarr. Han är själv en utmärkt rytmgitarrist och har haft fördelen att kunna välja in vilka han vill i sina projekt. I fråga om verbal uttrycksförmåga hör han till eliten inom det finska språkområdet, i nivå med Kauko Röyhkä.
Senast redigerad av Kenpo 2024-10-13 kl. 02:34.
Citera
2024-10-13, 08:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kenpo
Hannu "Tuomari" Nurmio tycker jag fyller måttet. Han har gjort en del utflykter i andra genrer under sin långa karriär, men alltid behållit sin egenart som stilig loser. Tänk Jimmie Rogers med elektrisk gitarr. Han är själv en utmärkt rytmgitarrist och har haft fördelen att kunna välja in vilka han vill i sina projekt. I fråga om verbal uttrycksförmåga hör han till eliten inom det finska språkområdet, i nivå med Kauko Röyhkä.

Tackar, det där låter bra
Nån sorts hybrid av blues, dansband och sofistikerad raggarrock. I like.
Kauko Röyhkä har jag inte hört. Låter bra, lite som en finsk Lou Reed, skönt tillbakalutad och lite nonchig.
Citera
2024-11-11, 23:59
Medlem
Niskalaukauss avatar
Marko Hietala - Mörkö Mainio (vain elämää s15)
Marko Hietala - Olet lehdetön puu (Vain elämää s15)
Marko Hietala - Anteeks
Citera
2024-11-12, 00:19
Medlem
Niskalaukauss avatar
Diandra - I Wanna Be Somebody / The song of my life / Elämäni biisi /
JP Leppäluoto-Paha vaanii
Citera
2024-11-12, 01:17
Medlem
Niskalaukauss avatar
Viikate - Hiljainen hela skivan.
Citera
2024-11-12, 02:08
Medlem
Niskalaukauss avatar
Charon - Colder
Charon - Little Angel
JP Leppäluoto - Mitä meistä jää
JP Leppäluoto - Piilevää pimeää
Citera
2024-11-13, 06:14
Medlem
Niskalaukauss avatar
Tiisu - Suomalaisen suurin riesa on sisu
Tiisu - Miehet Saunassa
Senast redigerad av Niskalaukaus 2024-11-13 kl. 06:17.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in