2024-10-11, 13:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Bakaxel
bilder

Yeah dom 2 till vänster på första bilden ser legit ut resten är ganska suspekt. Finns 2-3 st olika sorter som liknar toppisar som jag ofta kollar på men slänger åt sidan. Ofta är det lätt att se.

Toppisar brukar ofta vara självklara och har man frågetecken så är det något som är galet, är det några stycken så är det bättre o slänga imo eller lägga dom åt sidan och se hur dem ser ut torkade.

"Jag hittade ett femtiotal toppisar förra helgen, men det var 7 av dem som gjorde mig lite tveksam som jag lagt åt sidan. "

har du 43st legit och 7 suspekta så släng dom bara haha dom 43st räcker tills du är ute nästa gång och hitta fler.
Citera
2024-10-11, 14:00
Medlem
Behöver toppisar sol för att växa ut på nytt?

Nu har det regnat och varit mulet i 3 dagar men inga nya har kommit.

Det kanske saknas lite solsken? Någon som har erfarenhet eller vet?
Citera
2024-10-11, 14:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Jangiz
Behöver toppisar sol för att växa ut på nytt?

Nu har det regnat och varit mulet i 3 dagar men inga nya har kommit.

Det kanske saknas lite solsken? Någon som har erfarenhet eller vet?

"Sunshine is not a necessary factor for the mushrooms to appear.
They need consistent moisture, cool temperatures, and high humidity.
If the ground is still damp after the rain and temperatures are right, the mushrooms should start to appear within a few days, even without direct sun."

Så marken kan vara för våt och på ett sätt behöver solen för torka upp det lite och sätta fart på growen. Men har det regnat i 2-3 dagar och uppehåll i några dagar så borde det vara perfekt tid att leta.

"After 2-3 days of rain followed by clear weather, Liberty Caps (Toppisar) typically take 1 to 3 days to start appearing"

Chatgpt is king, ta det med en nypa salt though men låter bra!
Citera
2024-10-11, 16:24
Medlem
Någon som hittat mer än enstaka i Västra Götaland?
Citera
2024-10-11, 16:36
Medlem
När dom är blöta, kan skivorna, ha lite annan färg, än dom som är torra?,,, Hatten, är ju mörkare, när den är blöt, upplever, att skivorna blir lite ljusare när är blöta
Citera
2024-10-11, 21:27
Medlem
Det lossnade äntligen idag. Ca 400st. Skåne
Citera
2024-10-11, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crackerrr
Själv har jag bara kollat i hagar men jag skulle säga att jord typen är viktigare än om det är en hage eller inte. Det ska helst finnas massa grästuvor och mossa. Märkt även att många växer på slänter så kolla där också.

Tack för tips har haft ett par hagar jag letat i varje dag under en lång tid nu. Det som saknades var tydligen ett rejält regn för idag hittade jag massor på samma ställen jag letat på tidigare utan resultat.

Dom är duktiga på att gömma sig tills man vänjer ögonen, ska ut och jaga igen nu och även kolla på de ängar jag funderat på som inte har haft betande djur för att se om dom även finns där.
Lycka till i sökandet, säsongen är inte över än
Citera
2024-10-12, 09:17
Medlem
Är säsongen redan slut i Stockholmsområdet?
Citera
2024-10-12, 13:13
Medlem
PatrickEkwalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Balderurskog

Nix.
Citera
2024-10-12, 19:30
Medlem
Tydligen fick man inte prata om identifiering även om man i samma inlägg pratade om säsongen.

Jaja! Jag lägger till min rapport igen i vart fall.

Jag hittade 35-40 st idag i Västra Götaland.
När jag letade senast för ca 2 veckor sedan hittade jag inte något, så det kanske tyder på en säsong som börjat ganska sent alternativt en kort sådan. Som tur var verkar temperaturerna hålla sig väldigt bra för svampen med inte så mycket sol och regn då och då. Tror det håller i ett ganska långt tag till.

Här är några
https://ibb.co/d71s5xw

Edit: Ska tilläggas att jag är nybörjare och vet inte vad som är normalt för området jag letat i, kan lika gärna vara ett uselt ställe for all I know.
Senast redigerad av Telperi0n 2024-10-12 kl. 19:42.
Citera
2024-10-12, 19:46
Medlem
flingaroos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Balderurskog
Vi plockade ca 750 st idag i södra Sthlm
Citera
2024-10-12, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bakaxel
Vilka svampar är det som du eller någon annan tycker är så lika toppisar? Skulle vara bra att lära sig.

Vet inte vad dom heter, vet att dom är helt ofarliga iallafall, och att dom trivs på samma ställen som toppisar. Kan ta ett kort o lägga upp om jag hittar någon nästa gång jag är i nån hage
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in