2024-10-11, 21:26
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tandan
Jag har sagt det hundra ggr så orkar inte säga det igen utförligt. Men en helt oviss situation som innehåller en massa lidande och som dessutom mycket väl kan vara helt raderad med döden är naturligtvis inget annat än helt meningslös och oönskad.
Och du är övertygad om att denna osäkra situation, fylld av lidande, inte kan förändras till en trygg och lidandefri tillvaro? Att situationen i sig är oföränderligt oviss och att lidandet är oundvikligt? Kort sagt, att det inte finns något som kan göras åt det? Förutom döden då.
Citera
2024-10-11, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av particulum1
Och du är övertygad om att denna osäkra situation, fylld av lidande, inte kan förändras till en trygg och lidandefri tillvaro? Att situationen i sig är oföränderligt oviss och att lidandet är oundvikligt? Kort sagt, att det inte finns något som kan göras åt det? Förutom döden då.

Svar ja. Eftersom vi har begränsat med info och tvingas fylla på med tro. Men i viss utsträckning kan man troligtvis lära sig att bli tillfreds och lugn trots stormarna. En nyckel till detta kan vara att bottna i sig själv och sina värderingar och sin innersta kärna.
Citera
2024-10-11, 21:37
Bannlyst
Citat:
Av nån slags troligen medfödd defekt i min hjärna är mitt språkintresse ytterst begränsat till svenska och engelska. Men absolut, originalspråk skall såklart dom stora verken läsas på helst.

Alla kan inte kunna allt. Jag är t.ex. tämligen kass på att reparera bilar, fast jag har haft bil nästan oavbrutet i 36 år. Men det är en speciell känsla att läsa en stor tänkare på den personens eget modersmål.
Citera
2024-10-11, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bonobo22
Alla kan inte kunna allt. Jag är t.ex. tämligen kass på att reparera bilar, fast jag har haft bil nästan oavbrutet i 36 år. Men det är en speciell känsla att läsa en stor tänkare på den personens eget modersmål.

Det är bara så anmärkningsvärt just för att jag verkligen älskar och intresserar mig för ett fåtal språk bara. haha Men visst, man är som man är uppenbarligen. Jag är lika efterbliven när det kommer till matematik som nördfan är när det kommer till filosofi exempelvis. Dock har jag självinsikten att hålla mig borta från matematik-trådar.
Citera
2024-10-11, 21:52
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Svar ja. Eftersom vi har begränsat med info och tvingas fylla på med tro. Men i viss utsträckning kan man troligtvis lära sig att bli tillfreds och lugn trots stormarna. En nyckel till detta kan vara att bottna i sig själv och sina värderingar och sin innersta kärna.

Kan du utveckla "begränsat med info"?
Menar du att vi har begränsad förståelse om varför vi lider?
Citera
2024-10-11, 21:55
Bannlyst
Citat:

Eftersom kroppen är optimerad för överlevnad och inte för att känna eufori så är det omöjligt att ta bort lidandet. Hela universum är så att säga felkonstruerat från början med sin entropi, med sin uppdelning (för allt som är medvetet) i subjekt och objekt osv.
Citera
2024-10-11, 21:57
Medlem
Citat:
Kan du utveckla "begränsat med info"?
Menar du att vi har begränsad förståelse om varför vi lider?

Begränsad möjlighet att förstå vår existentiell situation.
Citera
2024-10-11, 22:05
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonobo22
Eftersom kroppen är optimerad för överlevnad och inte för att känna eufori så är det omöjligt att ta bort lidandet. Hela universum är så att säga felkonstruerat från början med sin entropi, med sin uppdelning (för allt som är medvetet) i subjekt och objekt osv.
Känner du lidande när du inte upplever eufori, som till exempel extas, glädje eller upprymdhet? Lider du i form av obehag, stress, ångest eller depression i det fallet?

Eller för att uttrycka det enklare, är du ledsen när du inte är glad?
Citera
2024-10-11, 22:11
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Begränsad möjlighet att förstå vår existentiell situation.

Min uppfattning är att du har en god förståelse för vår existentiella situation, åtminstone när det gäller din egen del. Men kanske syftar du på något mer universellt eller kosmiskt? Kanske på vad mänskligheten, som helhet, bör sträva efter eller uppnå?
Citera
2024-10-11, 22:20
Medlem
MarcAntiNatalist säger några sanningens ord till "Idiot Humanity": https://youtu.be/b4xLv5EPLmw?si=e_sv18ldAupGzVlA Ja tyvärr Marc vi är i uppånervända (dår)huset på Liseberg.
Citera
2024-10-11, 22:41
Medlem
Citat:
Min uppfattning är att du har en god förståelse för vår existentiella situation, åtminstone när det gäller din egen del. Men kanske syftar du på något mer universellt eller kosmiskt? Kanske på vad mänskligheten, som helhet, bör sträva efter eller uppnå?

Var får du den uppfattningen ifrån? Om du har läst vad jag skrivit här och kanske framförallt i Hur är det med er andliga upplysning-tråden. Jag hade ju utifrån min erfarenhet kunnat lajva både det ena och det andra, kanske sett mig själv som någon slags helig figur eller utvald av ena eller andra anledningen. Men jag är inte intresserad av ego och hittepå-tro, mer än jag åtrår sanningen. Och den sanningen är i bästa fall mycket lite åtkomlig, i värsta fall inte alls. Hur i hela världen kan det vara en bra grund för att föra in nya individer till? TÄNK.
Citera
2024-10-11, 22:42
Bannlyst
Citat:
Känner du lidande när du inte upplever eufori, som till exempel extas, glädje eller upprymdhet? Lider du i form av obehag, stress, ångest eller depression i det fallet?

Eller för att uttrycka det enklare, är du ledsen när du inte är glad?

När jag inte känner det minsta fysiska obehag men inte heller eufori så känner jag mig "tom", eventuellt vemodig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in