2024-04-21, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av molliesmille
Taxikörkort på gång. Frun har låtit sig intervjuas i ”kvällstidning”, nätupplagan.
Ska han eller hon köra taxi?

Han kanske ångrar sig om filmen med lite royalties?

Undra om filmen ens var en seriös ide, låter som ett kul pr jippo
Citera
2024-04-21, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av usr1

Uttryckte mig slarvigt. Fokuserad på spekulationer i tråden om hur den avkragade biskopen ska försörja sig fram till lämplig pensionsålder. Frun fortsätter nog i sitt yrke (diakon).
Citera
2024-04-21, 14:20
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av usr1

Det undrar jag också! Men frun har ju inte fråntagits sitt yrke som diakon, så det kan knappast vara hon. Kan inte någon som har Premium berätta lite mer vad som står?

Annars tror jag att en f.d. präst kan bli bra som taxichaufför. Många kunder vill ju prata av sig med taxichauffören, vare sig denne vill det eller inte. Vem kan då vara mer lämplig än en utbildad och erfaren själasörjare..?
Citera
2024-04-21, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det undrar jag också! Men frun har ju inte fråntagits sitt yrke som diakon, så det kan knappast vara hon. Kan inte någon som har Premium berätta lite mer vad som står?

Annars tror jag att en f.d. präst kan bli bra som taxichaufför. Många kunder vill ju prata av sig med taxichauffören, vare sig denne vill det eller inte. Vem kan då vara mer lämplig än en utbildad och erfaren själasörjare..?

Du missade nog mitt kompletterande inlägg. Tänkte också att det är bra med en taxiförare som är van att lyssna.
Citera
2024-06-16, 13:37
Medlem
”Jag kände en stark kärlek till Thomas, så att lämna honom var inget alternativ”. Exbiskopens hustru intervjuas av Amelia Adamo i en av de tidskrifter hon startat.
Citera
2024-09-23, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Take-Five
Har kyrkan inte hört talas om LAS?
Om ett företag eller en förening sparkar någon som varit otrogen så lär de få ett helvete i både media och domstol men kyrkan verkar göra som de vill.
Sparka personal p.g.a. otrohet. Servera alkohol till 15-åringar o.s.v.
Jo men detta handlar om en anställd i stiftet, det handlar både om en religiös övertygelse gällande de löften som en biskop binder sig till när de vigs och att hon var i beroendeställning vilket till och med kan ses som olagligt i vissa fall.
Citera
2024-09-23, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solidis
”Svenska kyrkans ansvarsnämnd för biskopar har i ett beslut i dag förklarat biskopen Thomas Petersson obehörig att utöva kyrkans vigningstjänst. Thomas Petersson är biskop i Visby stift och även biskop för Svenska kyrkans utlandsförsamlingar.

Beslutet innebär att Thomas Petersson med omedelbar verkan inte längre har behörighet att tjänstgöra som biskop, präst eller diakon i Svenska kyrkan med de uppgifter som förutsätter vigning till uppdrag inom kyrkans vigningstjänst.

Ansvarsnämndens beslut får inte överklagas.

Ärendet initierades av ansvarsnämnden samt genom anmälningar av dels biskopen själv, dels sju kyrkoherdar i Visby stift. I ärendet hörde ansvarsnämnden biskopen personligen och nämnden inhämtade även ett yttrande från Biskopsmötet.

I beslutet konstaterar ansvarsnämnden, utifrån de uppgifter biskopen själv lämnat, att han under ett par år haft en relation utanför äktenskapet med en anställd i stiftet. Ansvarsnämnden fann att biskopen genom sitt agerande brutit mot sina avlagda vigningslöften och att hans handlande i avsevärd mån skadat det anseende en biskop bör ha.

– Ett unikt och historiskt beslut. Det är första gången sedan relationsändringen mellan Svenska kyrkan och staten år 2000 som en biskop förklaras obehörig att utöva kyrkans vigningstjänst, säger ansvarsnämndens ordförande Robert Schött i en kommentar till beslutet.”

https://www.svenskakyrkan.se/ansvarsnamnden

Förvånande att Svenska kyrkan sätter ned foten i en moralfråga. Det var oväntat.
Ja har ju också att göra med att hon var i beroendeställning till honom.
Citera
2024-10-12, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av molliesmille
Vi tolkar på olika sätt: ”Jag är fortfarande vigd präst men jag får inte arbeta som det. Det är den enda yrkesutbildning jag har. Jag har säkert sökt 150 jobb. Jag har insett att präster inte är särskilt efterfrågade.”
Mycket bitterhet och ironi läser jag in där. Det tycks vara ont om präster. Pensionerade präster kan jobba hur mycket de vill.

Uppfattar du det som att TP försökt söka 150 jobb som han varken har utbildning eller erfarenhet av?
Personlig assistent? Hemtjänst? Eller vad? Lärare i teologi har föreslagits
i tråden - obehörig sådan väl.
Vilken sorts jobb kan en man i hans ålder tänkas söka - och inte få?

Det kan en fråga sig? Hur försörjer han sig idag? Hur mycket inkomst ger en bok?
Citera
2024-10-12, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DEF1
Det kan en fråga sig? Hur försörjer han sig idag? Hur mycket inkomst ger en bok?

Senaste intervjun jag läste med mannen - då höll han på att ta taxikort. Passande omskolning; inte sällan kunder gärna vill ha en pratstund med okänd taxichaufför. Att då träffa en svenskfödd samtalspartner - med vana vid själavårdande samtal - toppen! (enstaka böcker kan oväntat sälja väldigt mycket, typ Harry Potter. De flesta drar knappast in särskilt mycket stålar.)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in