2024-10-11, 22:35
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ultragainus
Det är ju bara Sossar och Vänsterpartiet som är för systemet. De andra partierna vill skrota modellen. Moderaterna har jobbat mot det målet i över hundra år. Så varför skulle de engagerar sig i en organisation om målet med deras politiska ideologi kommer göra dem arbetslösa?
Skrota vilken modell? Att LO finansierar S är ingen modell. LO är en central del av Rörelsen, LO och Partiet är olika delar av samma kropp. En del av maffian. Förr blev alla som var med i fackförening tvångsanslutna till S. Du var tvungen vara med i facket för att få A-kassa och var du med i facket blev du medlem i S.
Citera
2024-10-11, 23:47
Medlem
pantywankers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bombacci
S och V som rena arbetarpartier är riktigt bra.
Om dom vore det ja. Om S var som på Tage Erlanders tid skulle jag också rösta på S. Men nu är det invandrare och mp dårskap som dom sysslar med så nej tack.

Citat:
Ursprungligen postat av bombacci
nej det skulle det inte göra, åtminstone inte mer än marginellt. De som inte vill vara med i facket kommer fortsätta gnälla om att "facket gör ingenting" osv.

Det facket gör mest idag är diverse lån.
Vill jag låna pengar går jag till min bank.
Ihop med stödet till massinvandringspartiet som samarbetar med det mest förödande skräpet för Sverige MP så har jag gått ur facket och är endast medlem i A-kassan.

Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny

Det kanske redan nämnts men sen handlar det om 36 öre per månad och medlem.
Det är 36 öre för mycket som borde användas till att göra det bättre för oss arbetare.
Senast redigerad av pantywanker 2024-10-11 kl. 23:50.
Citera
2024-10-12, 08:01
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wygesa
55,6 % röstade på S, C, L och V. Så din matematik hängde nog inte med där. Dock är det tydligt att det där med att fackets medlemmar består av sossar är skitsnack. Bland högerväljarna i LO är i stortsett alla SD.

Jag sa att tidöpartierna är större än Sossarnas heliga borg LO. Vad du ska blanda in C,L har jag ingen aning om.
Citera
2024-10-12, 08:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Skrota vilken modell? Att LO finansierar S är ingen modell. LO är en central del av Rörelsen, LO och Partiet är olika delar av samma kropp. En del av maffian. Förr blev alla som var med i fackförening tvångsanslutna till S. Du var tvungen vara med i facket för att få A-kassa och var du med i facket blev du medlem i S.

LO är en organisation som ställs mot SAP i dynamiken mellan arbetsgivare och arbetstagare som helt uppenbart och naturligt har olika intressen som är i en ekonomisk dragkamp med varandra på arbetsmarknaden. Det ligger i bådas intresse att maximera fördelarna för grupperna de företräder. Modellen är att båda parterna förhandlar utan inblandning gällande lagstiftning eller direkt politisk inblandning för att komma till en kompromiss. Eftersom det finns betydligt fler arbetstagare än arbetsgivare får LO därmed också ett helt annan demografisk fördel och stöd i politiken än arbetsgivarna vilket gör det svårare för arbetsgivarna att få genom ekonomiska beslut som gynnar företaget de äger. Detta är modellen som nyliberalismen försökt krossa nu i över 30 år och Borgarna sen inceptionen av modellen. Genom att få tillgänglig till billig arbetskraft via EU och sedan med invandring skulle man konkurera ut fördelarna som LO hade skapat till sina arbetstagare och använda folk som helt enkelt inte hade så höga krav.
Citera
2024-10-12, 08:42
Medlem
Det är nog en nödvändighet på sikt. Om fackföreningsrörelsen inte ska splittras så behöver den bli partipolitiskt neutral. Och man behöver att goda kontakter med partier som står dess medlemmar nära vilket idag inte sker. I fackförbunden som är mansdominerade är SD lika stora som S. Svårt val för LO,
men jag tror inget kommer att ske innan det börjar dyka upp alternativa fackföreningar även om det redan idag finns personer som inser vad som kommer hända om man inte reagerar.
Citera
2024-10-12, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Exakt och utan Socialdemokratin kommer så klart högern omgående återgå till den hållningen man hade i början av 1900-talet så ganska självklart att inte LO ger högern något stöd.

Vill man bygga och underhålla ett fint hus köper man inte direkt tjänster av en rivningsfirma.

Om du inte hade blivit lurad av dina ledare i S och LO som sitter med miljonlöner kunde din propaganda kanske bitit på någon. Ni sossar är riktigt korkade.
Citera
2024-10-12, 09:30
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ultragainus
LO är en organisation som ställs mot SAP i dynamiken mellan arbetsgivare och arbetstagare som helt uppenbart och naturligt har olika intressen som är i en ekonomisk dragkamp med varandra på arbetsmarknaden. Det ligger i bådas intresse att maximera fördelarna för grupperna de företräder. Modellen är att båda parterna förhandlar utan inblandning gällande lagstiftning eller direkt politisk inblandning för att komma till en kompromiss. Eftersom det finns betydligt fler arbetstagare än arbetsgivare får LO därmed också ett helt annan demografisk fördel och stöd i politiken än arbetsgivarna vilket gör det svårare för arbetsgivarna att få genom ekonomiska beslut som gynnar företaget de äger. Detta är modellen som nyliberalismen försökt krossa nu i över 30 år och Borgarna sen inceptionen av modellen. Genom att få tillgänglig till billig arbetskraft via EU och sedan med invandring skulle man konkurera ut fördelarna som LO hade skapat till sina arbetstagare och använda folk som helt enkelt inte hade så höga krav.
LO kräver att skatter för arbetare ska höjas, även att arbetarnas pengar ska stjälas när de avlider.
LO är bara en del av Partiet och alla utspel om att LO inte ska stödja SAP är en teater de två spelar för att lura LOs medlemmar.
Citera
2024-10-12, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sagutyren
Varje år går 6 miljoner av LO:s medlemsavgifter direkt till Socialdemokraterna – trots att en majoritet av medlemmarna inte röstar på partiet.

Nu öppnar LO:s ordförande Johan Lindholm för att dra in stödet som han menar är omodernt.

– Medlemmarna är förbannande, säger han i kvällens 30 minuter.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/lo-oppnar-for-att-stoppa-medlemmarnas-mangmiljonstod-till-s

Vad tror ni? Kommer detta ske? Jag är tveksam.

Kommer inte ske. LO köper ju riksdagsplatser för dom pengarna. Dessutom kommer S gå ut i media och gråta om att det är odemokratiskt.
Citera
2024-10-12, 10:56
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sagutyren
Varje år går 6 miljoner av LO:s medlemsavgifter direkt till Socialdemokraterna – trots att en majoritet av medlemmarna inte röstar på partiet.

Nu öppnar LO:s ordförande Johan Lindholm för att dra in stödet som han menar är omodernt.

– Medlemmarna är förbannande, säger han i kvällens 30 minuter.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/lo-oppnar-for-att-stoppa-medlemmarnas-mangmiljonstod-till-s

Vad tror ni? Kommer detta ske? Jag är tveksam.

Låter rimligt.

Varför ska oduglingarna i (S) leva fett på andras pengar när man inte tar tillvara på deras intressen.

(S) är inget arbetarparti längre. (S) är inget parti för den hederlige knegaren som vill ha ett tryggt och rättvist samhälle. (S) omfamnar krafter som är farliga för samhällsutvecklingen.

Ta den där politikern nyss som tar ut 100 000 i månaden i "omställningsbidrag", samtidigt som han jobbar. När jag gick på ett torftigt bidrag för länge sen fick jag inte ens plugga samtidigt.

Det är (S) i ett nötskal.

Har partiet ens ett existensberättigande längre?
Citera
2024-10-12, 11:00
Medlem
Tobias Baudin var i TV4s morgonsoffa och diskuterade lotterierna men även LOs stöd till sossarna.
HERREGUD vilken katastrof den karln är!

På ett så omodernt sätt försöka svara genom att prata runt frågorna och prata om annat.
Som hämtat ur tv programmet parlamentet.

Vilket jäkla skämt han är, han förkroppsligar verkligen det som folk ogillar med sossarna.
Citera
2024-10-12, 11:17
Avslutad
Citat:

Modellen är att organisationer som LO och SAP får förhandla utan regeringen lagstiftar för att lösa konflikten i dynamiken mellan parterna. Borgarna vill att arbetsförhållanden edast ska förhandlas på individbasis.
Citera
2024-10-12, 11:36
Avslutad
Citat:
LO kräver att skatter för arbetare ska höjas, även att arbetarnas pengar ska stjälas när de avlider.
LO är bara en del av Partiet och alla utspel om att LO inte ska stödja SAP är en teater de två spelar för att lura LOs medlemmar.

Ja, om man inte köper ideologin att omfördelning genom skatterna gynnar arbetarna så kan jag förstå att man har den uppfattningen. Lika väl kan man ju sätta sig in och försöka förstå vad som händer med arbetares välfärd, vilkor och deras rättigheter som arbetstagare om arbetsgivarna får härja fritt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in