2024-10-12, 08:44
  #466777
Medlem
monken1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BothSidesNow
Ja det var inte helt lätt att följa vad han menade. Men på något sätt menade han (tror jag) att Ukraina och ukrainarna är besatta av djävulen och därför ska ryssarna mörda dom. Men jag kanske fattade fel. Någon Putin fan som kan hjälpa till med tolkning?
Lite info om Dugin:
https://expo.se/fordjupning/den-duginska-fascismen-sveper-over-ryssland/
https://kvartal.se/artiklar/den-ryska-varlden-har-fatt-sin-martyr/
Citera
2024-10-12, 08:50
  #466778
Medlem
Det ser faktiskt inte alls bra ut i Kursk just nu.

Detta publicerades för två dagar sedan:

https://eadaily.com/en/news/2024/10/10/syrsky-left-for-sumy-region-to-save-the-ukrainian-armed-forces-from-encirclement-near-lyubimovka-res ident

Syrsky har rest till Sumy-regionen för att undvika en möjlig inringning av ukrainska styrkor nära Lyubimovka. Situationen beskrevs som kritisk redan för några dagar sedan.

Artikeln är hos Eurasia Daily, och enligt mina efterforskningar så verkar sidan inte ingå i någon propagandakvarn. Ägs av tankesmedjan Jamestown Foundation i Washington DC. Frundades 1984 som en plattform för att stödja sovjetiska avhoppare.
__________________
Senast redigerad av Chillgren 2024-10-12 kl. 08:54.
Citera
2024-10-12, 08:53
  #466779
Medlem
Å andra sidan, Ukraina har sagt hela tiden att de inte tänkt hålla Kursk. Men visst hade det varit roligare om de gjort det. De pissade på Putin och förnedrade honom genom att ta området.
Citera
2024-10-12, 08:55
  #466780
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chillgren
Det ser faktiskt inte alls bra ut i Kursk just nu.

Detta publicerades för två dagar sedan:

https://eadaily.com/en/news/2024/10/10/syrsky-left-for-sumy-region-to-save-the-ukrainian-armed-forces-from-encirclement-near-lyubimovka-res ident

Syrsky har rest till Sumy-regionen för att undvika en möjlig inringning av ukrainska styrkor nära Lyubimovka. Situationen beskrevs som kritisk redan för några dagar sedan.

Artikeln är hos Eurasia Daily, och enligt mina efterforskningar så verkar sidan inte ingå i någon propagandakvarn. Ägs av tankesmedjan Jamestown Foundation i Washington DC

Blir lite förvånad över Lyubimovka för när jag kollar på google map så ligger det en bra bit utanför det område jag trodde att ukrainarna höll sig till. Jag är förvånad att ukraina överhuvudtaget befinner sig så långt bort. Den träff som jag får är strax söder om staden Kursk och långt bortom väg E105.

Har vi missat att Ukraina gått ännu längre in i Ryssland eller får jag träff på fel by?
Citera
2024-10-12, 08:56
  #466781
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VizslaSilver
Å andra sidan, Ukraina har sagt hela tiden att de inte tänkt hålla Kursk. Men visst hade det varit roligare om de gjort det. De pissade på Putin och förnedrade honom genom att ta området.
Men om nu kackerlackorna bröt sig igenom försvaret så får man åtminstone hoppas att ukrainarna hinner dra sig undan, och gärna med sin utrustning. Men det brukar ju sällan bli så när en försvarslinje rasar.
Citera
2024-10-12, 09:02
  #466782
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Blir lite förvånad över Lyubimovka för när jag kollar på google map så ligger det en bra bit utanför det område jag trodde att ukrainarna höll sig till. Jag är förvånad att ukraina överhuvudtaget befinner sig så långt bort. Den träff som jag får är strax söder om staden Kursk och långt bortom väg E105.

Har vi missat att Ukraina gått ännu längre in i Ryssland eller får jag träff på fel by?

Kanske att detta var en väldigt färsk och relativt svag försvarslinje som ryssarna lyckades bryta igenom? Men det låter ändå riktigt dåligt eftersom Lyubimovka beskrivs som ett "viktigt logistiskt centrum" och en nyckelpunkt för att förhindra att ukrainarna omringas.

Korrigering: Du har fel by. Denna är det: https://maps.app.goo.gl/KGAFwKRonzLCJh4v5
__________________
Senast redigerad av Chillgren 2024-10-12 kl. 09:05.
Citera
2024-10-12, 09:03
  #466783
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Russophobia
NRN.
No Russophobia News.

Kan nu då skriva om att den strategiska viktiga staden och knutpunkten logisthubb för Ukrainas del.

Lubimovka i Kursk regionen är nu befriad av de ryska styrkorna.
Det var igår som elitförbandet 155 brigaden från Pacific Fleet marines som gick in i samråd med de reguljära ryska styrkorna och bröt sig igenom det ukrainska försvaret.

Så nu återstår det bara för eftertrupperna att städa upp de sista resterna.

I och med denna manövern är en stor del av Ukrainas försörjningslinjer till Kursk regionen nu obrukbara då Ryssland har spängt några broar norrut.

Ursäkta, men exakt var ligger denna Lubimovka? Det blir flera träffar och alla jag ser ligger långt bort från det område som Ukraina håller. Så jag blir ganska förvirrad här nu.
Citera
2024-10-12, 09:05
  #466784
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Ursäkta, men exakt var ligger denna Lubimovka? Det blir flera träffar och alla jag ser ligger långt bort från det område som Ukraina håller. Så jag blir ganska förvirrad här nu.
https://maps.app.goo.gl/KGAFwKRonzLCJh4v5
Citera
2024-10-12, 09:06
  #466785
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chillgren
Det är rätt by. Jag visste heller inte att de var så djupt inne i rysseriet.

Kanske att detta var en väldigt färsk och relativt svag försvarslinje som ryssarna lyckades bryta igenom? Men det låter ändå riktigt dåligt eftersom Lyubimovka beskrivs som ett "viktigt logistiskt centrum" och en nyckelpunkt för att förhindra att ukrainarna omringas.

Ja, precis. Det enda jag får fram är att det finns fyra Liubimovka nära staden Kursk och så alla befinner sig en bra bit utanför vad jag trodde att Ukraina ockuperat. Två längs med vägen E38, en bortom E105 och en som ligger norr om Kursk.

Om det är sant att Ukraina är på någon av dessa platser med sina trupper, då har de verkligen avancerat framåt.
Citera
2024-10-12, 09:07
  #466786
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chillgren
https://maps.app.goo.gl/KGAFwKRonzLCJh4v5

Blir osäker nu faktiskt, om det är så att det är den by som du pekar ut så har Ukraina nått oerhörda framgångar i Kursk området att de kan vara ända därborta och härja.
Citera
2024-10-12, 09:13
  #466787
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Blir osäker nu faktiskt, om det är så att det är den by som du pekar ut så har Ukraina nått oerhörda framgångar i Kursk området att de kan vara ända därborta och härja.

Imponerande i så fall!
Citera
2024-10-12, 09:15
  #466788
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Instämmer, eller eftersom det är USA som är körledare så kan man jämföra med revolutionen i Texas 1835-36. Det var ett förlopp som moraliskt och politiskt påminner om Krim/Donbass. Texas var på den tiden en del av Mexiko, inte USA, men i samband med ett regimskifte/en politisk kris i Mexikos huvudstad (som då ännu inte var Mexicio City) bestämde sig en betydande del av Texas befolkning för att bryta sig ur och bilda en egen republik - denna republik anslöts i sin tur ett dussin år senare till USA.

Regeringen i Mexiko antog mycket riktigt att upproret i Texas hade underblåsts av USA med sikte på att ta över området. Precis som Kiev ser på revolten i Donbass alltså.

I amerikansk historisk tradition beskrivs folket i Texas som hjältar, modiga patrioter som tog sitt land och sin framtid i egna händer, hävdade sn identitet som (främst engelskspråkiga) nordamerikaner och bröt med en regering och en stat de inte längre hade något förtroende för. På den tiden var Mexiko som sjävständig republik dessutom ungefär lika ungt som Ukraina var år 2014.

. Om du ifrågasätter det här inför en stolt amerikan, medveten om sin historia, så hänger smockan snart i luften. SJÄLVKLART hade folket i Texas rätt att välja att slå sig fria ich sedan ansluta sig till oss, kommer han att säga och avspisa alla invändningar att området lagligen var en del av Mexiko och inte kunde tilåtas bryta sig ut.

https://en.wikipedia.org/wiki/Texas_Revolution

"It's allright for ME, but not for Thee"

Hela världshistorien är full med nya länder, nya gränser och oändligt många krig. Syftet med avtal och överenskommelser gjorda efter andra världskriget har varit att just sluta med sådana konflikter för att uppnå mer varaktig fred. Så därav att reaktionerna blir allt hårdare för varje årtionde nu när ett land inte respekterar ett annat land.

Med det menar jag att man måste ha med i tanken att vi strävar efter en fredligare värld där inte länder stjäl områden från varandra enligt eget godtycke (militärt, politiskt) utan att hela omvärlden är med på att så sker. Förändringar kommer alltid att ske, men det ska vara på fredlig väg. Inte genom militären.

Därav att omvärlden reagerar så kraftigt negativt på att Ryssland försöker stjäla områden från Ukraina.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in