2024-10-11, 23:14
  #466729
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kolbiten2
Läste du inte hela inlägget, "Tysklands folk kräver att Ukraina/EU/Nato ger upp"

Så rörande ort vad tror du att det avsågs, en grotta eller tyskland?

Och Ryssland saknar majoritet för att föra sitt krig i Ukraina då majoriteten är antingen emot det eller "inte för" det. Så Dags för Ryssen att sluta kriga och åka hem?
Citera
2024-10-11, 23:17
  #466730
Medlem
snake65s avatar
Hjälpen från väst håller på att minska enligt vissa ryzzvänner i tråden, mer hjälp är på väg tydligen
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/direktrapport-forsamrat-sakerhetslage?inlagg=f58396d33a178aaf15666238013d6 59a
Citera
2024-10-11, 23:23
  #466731
Medlem
LeeVans avatar
Zelensky i en intressant intervju med CNN.

https://edition.cnn.com/2024/09/15/world/video/gps0915-zelensky-on-what-ukraine-needs-to-win
Citera
2024-10-11, 23:23
  #466732
Medlem
Silfverryggs avatar
En rysk domstol har dömt en anställd vid en vapenfabrik till tolv och ett halvt års fängelse för förräderi för att hon påstås ha vidarebefordrat uppgifter till underrättelsetjänster i Kiev under Moskvas anfallskrig mot Ukraina. Domstolen i Jekaterinburg fann kvinnan, som hade arbetat på Uralvagonzavod – en av de största ryska stridsvagnsfabrikerna – skyldig, enligt den ryska statliga nyhetsbyrån Tass. Det sägs att man har överlämnat sådana militärtekniska data till Kiev som kan användas mot den ryska armén.
Modig kvinna.
Litauen kommer att ge Ukraina ytterligare militärt stöd i kampen mot Ryssland. Regeringen i det baltiska EU- och Nato-landet har tagit emot de första 1 000 stridsdrönarna från fem litauiska tillverkare som ska överlämnas till de ukrainska väpnade styrkorna, meddelar försvarsministeriet i Vilnius. De ska levereras till Ukraina under de kommande veckorna.
Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj har tackat Tysklands förbundskansler Olaf Scholz för hans fortsatta stöd. I synnerhet har de levererade luftvärnssystemen av typerna "Gepard", "Iris-T" och "Patriot" bidragit till att rädda tusentals liv från rysk terror i landets städer. "Tyskland har hjälpt vårt land mer än andra med luftförsvar. Det är ett faktum. Och det räddade tusentals ukrainares liv och ger våra städer och byar skydd mot rysk terror", betonade han.
Tysklands förbundskansler Olaf Scholz har lovat Ukraina omfattande ytterligare militärt bistånd från västerländska partners till ett värde av 1,4 miljarder euro. Det handlade bland annat om luftvärnssystem, artilleri och drönare. Det meddelade Scholz efter att ha tagit emot Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj för ett gemensamt möte i Berlin. Tyskland levererade nyligen ett nytt militärt stödpaket värt mer än 600 miljoner euro till Ukraina. Enligt Scholz handlar det bland annat om det femte luftvärnssystemet av typen "Iris-T-SLM", infanteristridsfordon, stridsvagnar, självgående haubitsar, artilleriammunition och drönare.
Allt från https://www.tagesschau.de/newsticker/liveblog-ukraine-freitag-444.html (Google-översatt).
Citera
2024-10-11, 23:28
  #466733
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kolbiten2
Fel ämne men USA ändrade sin doktrin 2023 så att dom får anfalla först

Nej. USA har inte en först strike doctrine. Och de får bara använda dom emot en annan kärnvapenmakt.
Citera
2024-10-11, 23:31
  #466734
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aribert
Ja, västvärlden har nu ställt om till krigsindustri när bilindustrin klappat ihop.
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Nej det har den inte.

En del av problemen som Ukraina har idag beror på att väst inte har ställt om till krigsindustri utan fortsätter ungefär som tidigare - när det var fred.

Vissa produktionsutökningar har skett, men det är helt marginellt jämfört med hur det skulle kunna vara, om väst ställde om till krigsindustri på riktigt. Nu är inte väst i krig, så det är svårt att motivera en sådan stor omställning i dagsläget.

Däremot finns det ett annat land som övergått till krigsindustri:

Citat:
Russia to Boost Military Spending to 40% of State Budget in 2025 – Bloomberg

https://www.themoscowtimes.com/2024/09/24/russia-to-boost-military-spending-to-40-of-state-budget-in-2025-bloomberg-a86450
Citera
2024-10-11, 23:33
  #466735
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
En del av problemen som Ukraina har idag beror på att väst inte har ställt om till krigsindustri utan fortsätter ungefär som tidigare - när det var fred.

Vissa produktionsutökningar har skett, men det är helt marginellt jämfört med hur det skulle kunna vara, om väst ställde om till krigsindustri på riktigt. Nu är inte väst i krig, så det är svårt att motivera en sådan stor omställning i dagsläget.

Däremot finns det ett annat land som övergått till krigsindustri:

Dessutom är ca ~30% av deras budget hemlighetsstämplad. Så man kan ju bara gissa vart dessa pengar går.
Citera
2024-10-11, 23:39
  #466736
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snake65
Hjälpen från väst håller på att minska enligt vissa ryzzvänner i tråden, mer hjälp är på väg tydligen
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/direktrapport-forsamrat-sakerhetslage?inlagg=f58396d33a178aaf15666238013d6 59a

Mycket pengar:

Citat:
Fonden ska enligt källorna bistå Ukraina med 50 miljarder dollar i stöd innan årets slut.

Som kommer göra skillnad:

Citat:
En ekonom (...) beskriver den stora summan som en "game changer" som enligt honom troligen kommer göra riktig skillnad för Ukraina.
Citera
2024-10-12, 00:35
  #466737
Medlem
Silfverryggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaffern
Är det fortfarande så att "svenska" och "västliga" nationalister sitter på det fria Flashback och dyrkar världens största mångkultur när de invaderar ett helt vitt och kristet grannland?
Är det fortfarande så att de föraktar väst så mycket, och älskar öst så mycket att de minsann..



Vägrar att flytta dit?

Här är lite om islam i rysseriet.
https://www.spectator.co.uk/article/what-the-rise-of-islam-means-for-putins-russia/
https://en.wikipedia.org/wiki/Islam_in_Russia
But perhaps most importantly, there’s the question of demographic spread. In 2019, the chief Mufti Ravil Gainutdin predicted that, by 2030, a staggering third of the country would be Muslim. This might have been an over-statement aimed at securing more funds for mosque-building, but the fact remains that the number of ethnic Russians is falling (4.9 per cent lower in a 2020 census than it was ten years before) while the Chechen population – which is predominately Muslim – is on the rise (in the same period the number of Chechens grew by 17.1 per cent).
...
Some religious leaders – both Muslim and Orthodox – are effectively Kremlin allies in subduing the population, readily supplying ‘spiritual’ reasons for unthinking obedience to the authorities and attacking anything related to political or sexual freedom as ‘satanic temptation.’
...
The growing number of Muslims benefits the Russian authorities, but this demographic shift is also seen by some as a threat. A game of checks and balances will be needed to split the difference. Yet no real limits on migration can be introduced as long as the war continues and the Kremlin needs more soldiers (and an adequate labour force).
Even if Muslims don’t, as the chief Mufti claimed, make up 30 per cent of the population by the end of this decade, there will soon be enough to bring change to the ‘Russian way of life.’ With things continuing on the same track, my children may well see radical changes – in schooling, legislation, dress codes and so on – and it might be the Koran, rather than Tolstoy and Dostoevsky, my grandchildren study at school. It’s a bitter irony that this war, fought under the banner of an ever-expanding ‘Russki Mir’, may, in fact, be speeding along, unwittingly, the Strange Death of Russia.
Med tanke på varifrån det kommer ryskt pack för att härja, mörda och våldta i Ukraina är det förvånande att det finns idioter som dyrkar putte och hyllar rysseriet.

Edit: Det skulle inte förvåna mig om putte inom kort offentligt konverterar till islam. Detta med tanke på hur mycket hin behöver mullornas, fähunden kadyrovs och de muslimska minoriteternas hjälp för att kunna härja i Ukraina.
__________________
Senast redigerad av Silfverrygg 2024-10-12 kl. 00:49.
Citera
2024-10-12, 00:41
  #466738
Medlem
Mycket goda nyheter från Ingushien som ingår i ryska federationen.

En okänd man eller män har skjutit mot en bil med tjänstemän inom försvaret mot terrorism... ....tre anställda är döda.

Avskummen skall dö. Nattsömnen är räddad! Död åt alla!
Citera
2024-10-12, 00:58
  #466739
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honkenbonken
Herreguuuud tänk om det vore tvärtom dvs en Ukrainare som säger samma sak fast om diktator regimen i Ukraina...dödsstraff med en gång från diktaturen och kloaken Zelinsky..

Du verkar ha fått ett och annat om bakfoten. Eller det mesta, faktiskt.
Citera
2024-10-12, 01:01
  #466740
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
En del av problemen som Ukraina har idag beror på att väst inte har ställt om till krigsindustri utan fortsätter ungefär som tidigare - när det var fred.

Vissa produktionsutökningar har skett, men det är helt marginellt jämfört med hur det skulle kunna vara, om väst ställde om till krigsindustri på riktigt. Nu är inte väst i krig, så det är svårt att motivera en sådan stor omställning i dagsläget.

Däremot finns det ett annat land som övergått till krigsindustri:

Samtidigt en styrka, väst stödjer Ukraina lite halvhjärtat utan att påverka våra egna ekonomier medans Ryssland går på knäna ekonomiskt. Vi har potential att växla upp rejält medans Ryssland redan har nått sitt tak.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in