2024-10-11, 15:56
Medlem
DeletedUsers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reiwa
Jodå. Jag har redan länkat empiriska bevis och utöver det har jag bevisat det logiskt.

Varför är du ens vid liv? Som alla antinatalister så tror du förstås egentligen inte på det du skriver. En antinatalist som är vid liv är en posör. De enda riktiga antinatalister är de som är döda.

Det finns inget annat än människors subjektiva upplevelse att gå på i den här frågan om vi ska prata om empiriska bevis. Du är dock en plattjordare som förkastar alla empiriska bevis som går emot din agenda. Det lustiga i sammanhanget är att ni avgrundsvarelser som kallar er för antinatalister inte har några problem alls med att använda er utav subjektiva upplevelser i er argumentation så länge det stödjer er agenda vill säga.

smutskastning hit och dit, oberoende av vad jag tror, kan du redogöra och berätta för oss om din världssyn?
Citera
2024-10-11, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bonobo22
Jag har annars svårt att tänka mig värre narcissism än att avsiktligt sätta en ny människa till denna sketvärld bara för att hon också ska kunna sträva, plågas och dö för ingenting för att man ska kunna intala sig själv att man bevarar sina gener (som för det mesta är värdelösa ändå) eller gör sin plikt mot samhället (som är genomruttet och helst av allt borde brinna ner till grunden) eller något i den stilen.

Intressant att notera att det liksom är någon slags bugg i skallen på samtliga dessa natalister som verkar göra dom oförmögna att processa faktumet att det är helt poänglöst att påbörja ett liv eftersom det bara leder tillbaka till intet och skall vara helt bortglömt.

Citatet av Pessoa råkar för övrigt vara mina favoritrader i hela Orons bok. haha
Citera
2024-10-11, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Mental ohälsa och negativism kommer alltid att finnas men jag tror inte det kommer påverka mänskligheten i det stora hela, förutom att vi idag har tillgång till vapen med långt mer förödande verkan än ett medeltida svärd. Om nu någon antinatalist skulle få för sig att 'hjälpa andra icke antinatalister på traven'

Men så länge de själva väljer att inte skaffa egna barn så blir det väl mer Darwin´s law bland antinatalisterna själva. De föds och för inte sina gener vidare. Men nya antinatalister lär vi se även i framtiden likväl som alla andra psykiska synsätt och diagnoser.
Ligger det dessutom narcissism bakom antinatalism så blir det väldigt svårt för en antinatalist att ändra sin egen uppfattning, det ingår i diagnosen att ha en överdriven självbild och tro sig veta bäst.

Den stora faran för människans framtida existens är massförstörelsevapen i fel händer och att vi påverkar den globala miljön negativt med kortsiktigt tänkande. imo. Eller en stor jävla komet som utrotar allt och alla. Det ska väl redan ha hänt, på dinosauriernas tid, och livet på jorden återhämtade sig, om än i andra former.

Betänk också att alla vapen tillverkas främst för självförsvar och avskräckande syfte. Det ligger en sorts livsvilja bakom. Det är sen uppenbart att vapen används av otal fel orsaker och ofta hamnar i fel händer.

Ja det låter rimligt. Vi är bra på att överleva helt enkelt, vi har ökat rejält i antal sen stenåldern.
Kärnvapen kan strula till det men troligen inte radera ut hela arten. Samma med överbefolkning, sjukdomar, matbrist, ölbrist etc. Kan orsaka många dödsfall men lär inte utplåna hela mänskligheten. AI som många har ångest inför är nog inte heller något som stoppar homo sapiens.

Det kan nog vara så att överlevnads-showen fortsätter även om 200 000 år oavsett vad man tycker om det
Citera
2024-10-11, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Ja det låter rimligt. Vi är bra på att överleva helt enkelt, vi har ökat rejält i antal sen stenåldern.
Kärnvapen kan strula till det men troligen inte radera ut hela arten. Samma med överbefolkning, sjukdomar, matbrist, ölbrist etc. Kan orsaka många dödsfall men lär inte utplåna hela mänskligheten. AI som många har ångest inför är nog inte heller något som stoppar homo sapiens.

Det kan nog vara så att överlevnads-showen fortsätter även om 200 000 år oavsett vad man tycker om det

"ölbrist" haha Vetefan om inte det skulle snudd på utrota oss iofs.

Jo det ser nog inte bättre ut. Vad mer kan man göra än försöka tala lite vett in i vettlösa huvuden? Not much. Är man styrd av sitt program så är man.
Citera
2024-10-11, 20:48
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tandan

Jo det ser nog inte bättre ut. Vad mer kan man göra än försöka tala lite vett in i vettlösa huvuden? Not much. Är man styrd av sitt program så är man.

Insinuerar du med det påståendet att du inte är styrd av ditt program?
Citera
2024-10-11, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av particulum1
Insinuerar du med det påståendet att du inte är styrd av ditt program?

Jo till viss del är jag såklart det. Det är väl någon slags gradskillnad. Mitt förnuft och sökande efter sanningen har dock till rätt stora delar trumfat min biologiska förprogrammering.
Citera
2024-10-11, 20:54
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Intressant att notera att det liksom är någon slags bugg i skallen på samtliga dessa natalister som verkar göra dom oförmögna att processa faktumet att det är helt poänglöst att påbörja ett liv eftersom det bara leder tillbaka till intet och skall vara helt bortglömt.

Citatet av Pessoa råkar för övrigt vara mina favoritrader i hela Orons bok. haha
Varför är livet poänglöst bara därför att det kommer ta slut och glömmas bort?
Citera
2024-10-11, 21:04
Medlem
Citat:

Haha 😂 Ja verkligen. Försvinner ölen då kan man givetvis avveckla projektet homo sapiens med omedelbar verkan. Det håller nog alla filosofer i tråden med om.
Citera
2024-10-11, 21:07
Bannlyst
Citat:

Ja, jag önskar jag kunde portugisiska, så jag kunde läsa Pessoa i original precis som jag läser Schopenhauer. Idag anses han för övrigt vara Portugals störste författare någonsin.
Citera
2024-10-11, 21:09
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Jo till viss del är jag såklart det. Det är väl någon slags gradskillnad. Mitt förnuft och sökande efter sanningen har dock till rätt stora delar trumfat min biologiska förprogrammering.
Sanningen du refererar till antar jag är att du kommer att dö, alternativt inte leva för evigt? (Båda har samma innebörd)
Citera
2024-10-11, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av particulum1
Sanningen du refererar till antar jag är att du kommer att dö, alternativt inte leva för evigt? (Båda har samma innebörd)

Jag har sagt det hundra ggr så orkar inte säga det igen utförligt. Men en helt oviss situation som innehåller en massa lidande och som dessutom mycket väl kan vara helt raderad med döden är naturligtvis inget annat än helt meningslös och oönskad.
Citera
2024-10-11, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bonobo22
Ja, jag önskar jag kunde portugisiska, så jag kunde läsa Pessoa i original precis som jag läser Schopenhauer. Idag anses han för övrigt vara Portugals störste författare någonsin.

Av nån slags troligen medfödd defekt i min hjärna är mitt språkintresse ytterst begränsat till svenska och engelska. Men absolut, originalspråk skall såklart dom stora verken läsas på helst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in