2024-10-11, 21:51
  #466717
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torppet
Att gå in i länder och ta vad man vill ha - är USA-s sätt. Fast det verkar sluta snöpligt! Ingen i de olika länderna ville ha de bombande USA, England och Nato.
I motsats till Ukraina och deras Donbass region som ville göra sig fri från Ukraina och ansluta sig till Ryssland. Folkets fria val. Fortfarande har folket rättigheter- enligt FN.
Vad är et här för svamel? Donbass ville inte alls ansluta sig till Ryssland och dom lär ju vara ännu mindre sugna nu.
Citera
2024-10-11, 22:08
  #466718
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skalman1973
Både ja och nej . Jag misstänker att 50 åriga ryska soldater är mer välutbildade ( i det åldersspannet hade ännu inte kleptokratin löpt amok i Ryssland )

Å andra sidan kanske inte riktigt samma hälsa finns

Frysa är nog inget problem.
Alkoholen håller blodet flytande.
Citera
2024-10-11, 22:19
  #466719
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ryssarna bombar civila i Kherson igen och skryter om det i sociala medier.
https://x.com/wartranslated/status/1844769645472981363
Världen måste fundera på vad de skall göra med Ryssland långsiktigt. De har ju en sjukt ond kultur och moral som kommer vara en fara för alla. Hur kan vi isolera dem och skydda alla deras grannländer mot dem i framtiden?

Det kommer inte att gå. Förr eller senare måste vi gå i krig mot dem. Jag är helt övertygad. Ryssland och deras vidriga befolkning och avskyvärda kultur måste utplånas och det kan bara ske i krig. Ett massivt anfallskrig där Ryssland bombas till grus och aska.

Ryssland håller på och kastar ur sig sina patetiska hot hela jävla tiden. Kärnvapen hit och kärnvapen dit. Sanningen är den att Ryssland skulle mosas av väst på en vecka. Det är hög tid att nån talar klarspråk och förklarar för ryssarna hur många kärnvapen det är som är riktade mot Ryssland och hur många minuter det skulle ta innan hela landet stod i lågor. Om man likt Ryssland beter sig som en påtänd hora som kastar ur sig hot hela tiden så förtjänar man att få veta vad som väntar.
Citera
2024-10-11, 22:25
  #466720
Medlem
raskenss avatar
Ryssarna är jordens avskum. Här begår ryssar uppenbara krigsbrott och bombar uppenbart civila. Sen skryter ryssarna om det.

Fyfan dessa jordens avskum.

https://x.com/United24media/status/1844780875839344760
Citera
2024-10-11, 22:28
  #466721
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vodkasomsnus
Frysa är nog inget problem.
Alkoholen håller blodet flytande.

Om alkoholen når fram Jag har en ganska stark misstanke om att det blir en vinter med väldigt taskig logistik ur ett ryskt perspektiv. De har redan idag problem och hur blir det inte med långräckviddiga vapen ?

Sedan kan ju iofs en ryss dricka allt som innehåller alkohol om det så vore jäst piss .
Citera
2024-10-11, 22:41
  #466722
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snyggast.i.Speedo
Från diktaturen och kloaken ryssland - intervju med "ryssen på gatan" får en oväntad vändning och oväntade svar.

This Russian gentleman was very honest in this interview
https://www.youtube.com/watch?v=C3hbEX5rXwM

Riktigt jävla tragiskt men han lever ändå. Påminner om vänner som drivit företag i Ryssland förr.
Citera
2024-10-11, 22:42
  #466723
Medlem
Mer stöd till Ukraina. Nu Tyskland.
Från cornucopia.se
"17:28 Zelensky är på statsbesök i Berlin och träffar förbundskansler Scholz. Tyskland kommer ge Ukraina fyra miljarder euro (ca 45 miljarder kronor) militärt stöd nästa år och Zelensky tackar och säger att det är av högsta vikt för Ukraina att Tysklands stöd inte minskar."
45 miljarder .SEK

Jo, jo


https://cornucopia.se/2024/10/uppdateras-fyra-dodade-i-terrorbombning-av-odesa-med-ballistiska-robotar/

Rysslands ekonomi går mot kollaps.
Ukraina stärks.
__________________
Senast redigerad av Antistalk 2024-10-11 kl. 22:44.
Citera
2024-10-11, 22:49
  #466724
Medlem
Ryssland säger godnatt till Ukrainas befolkning.

Flygvapnet rapporterade hotet om attack-UAV och MiG-start
Tatyana Oliynyk — fredagen den 11 oktober 2024, 23:28

"På kvällen den 11 oktober sköt ryska trupper attackdrönare in i Ukrainas territorium.

Källa: Flygvapnet

Detaljer: Klockan 22:29 rapporterades rörelsen av en ospecificerad typ av UAV i luftrummet i Dnipropetrovsk-regionen."

https://www.pravda.com.ua/news/2024/10/11/7479343/
Ingen kommentar.
Citera
2024-10-11, 22:52
  #466725
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antistalk
Mer stöd till Ukraina. Nu Tyskland.
Från cornucopia.se
"17:28 Zelensky är på statsbesök i Berlin och träffar förbundskansler Scholz. Tyskland kommer ge Ukraina fyra miljarder euro (ca 45 miljarder kronor) militärt stöd nästa år och Zelensky tackar och säger att det är av högsta vikt för Ukraina att Tysklands stöd inte minskar."
45 miljarder .SEK

Jo, jo


https://cornucopia.se/2024/10/uppdateras-fyra-dodade-i-terrorbombning-av-odesa-med-ballistiska-robotar/

Rysslands ekonomi går mot kollaps.
Ukraina stärks.

Kanske redan varit uppe men även världsbanken har skapat en ny fond som skall ge Ukraina 50 miljarder dollar innan årets slut..
Citera
2024-10-11, 23:02
  #466726
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ABanderas68
Jo, så är det naturligtvis. Piss ryssarna kan ju tillverka något mer avancerat, utan att använda komponenter från väst. Själva har de ju varken KnowHow eller produktionsanläggningar för exempelvis halvledare eller processorer.

Jag hävdar dock att flödet ändå är begränsat. Nytillverkningen är knappt skönjbar.

Artikeln du länkade till hänvisar till ett enda Case, en enda missil.

Om pissryssen idag inte har ens 10% kvar, så kan inte nyproduktionen vara speciellt omfattande.

https://www.svd.se/a/Kn8E2G/uppgifter-ryssar-lider-akut-brist-pa-robotar

Från det ena till det andra så planerar nu Frankrike att skicka Mirage plan i början av 2025.
Citera
2024-10-11, 23:03
  #466727
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aribert
Ja, västvärlden har nu ställt om till krigsindustri när bilindustrin klappat ihop.
VW skall sparka 30k pers. Och det ser bekymmersamt ut för Bmw.

Nej det har den inte.
Citera
2024-10-11, 23:05
  #466728
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torppet
I motsats till Ukraina och deras Donbass region som ville göra sig fri från Ukraina och ansluta sig till Ryssland. Folkets fria val. Fortfarande har folket rättigheter- enligt FN.

Det var inga "fria val" i Donetsk, Luhansk, Kherson och Zaporizhzhia år 2022. Det var inga "val" överhuvudtaget. Bara rysk teater. Rysk politisk teater.

Valresultaten var troligen påhittade och uppgjorda i Moskva i förväg. Inte bara i de fyra nämnde länen utan även i Kharkiv:

Citat:
According to Ukrainian intelligence, before the Ukrainian counteroffensive, Russia planned to hold a referendum in Kharkiv Oblast in November, with a planned 75% vote in favour.

https://en.wikipedia.org/wiki/2022_annexation_referendums_in_Russian-occupied_Ukraine

Men nu hade Ryssland ockuperat för liten del av Kharkiv för att det skulle vara meningsfullt. Så de skippade Kharkiv tills vidare. Annars hade Kharkiv gått samma öde till mötes.


Och vad tyckte folk egentligen i de ockuperade länen? Inte kanske enkelt att mäta under dessa speciella omständigheter, men här finns lite siffror:

Citat:
A survey taken before the Russian invasion of Ukraine by the Kyiv International Institute of Sociology (KIIS) suggested that support for joining the Russian Federation ranges from 1% in Kherson Oblast to 13.2% in Luhansk Oblast.

According to closed polls commissioned by the Russian authorities in July 2022, about 30% of those surveyed supported joining Russia, about 30% supported staying in Ukraine, and the rest declined to answer.

In the poll conducted by the Kyiv International Institute of Sociology between 13 and 18 May 2022, 77% of Ukrainians living in Russian-occupied territory said they did not support any territorial concessions to Russia, even if it would prolong the war.

https://en.wikipedia.org/wiki/2022_annexation_referendums_in_Russian-occupied_Ukraine

Siffrorna ovan avviker väldigt kraftigt från de påhittade valresultaten från Moskva.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in