2024-10-11, 11:34
  #466609
Medlem
Silfverryggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Utmärkt val av fredspristagare i Oslo; norrmännen håller stilen när de påminner om atombomberna över Japan och de överlevande offren!

Trycket för att ge priset till Zelensky eller, ännu värre, Stoltenberg har säkerligen funnits där, men norrmännen valde att än en gång markera att det är ett FREDS-pris, ett pris riktat mot kiiget.

Du vet väl att den där organisationen vill att även ryssen gör av sig med sina kära kärnvapen som de i tid och otid hotar andra med?
Citera
2024-10-11, 11:34
  #466610
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kolbiten2
Vi närmar oss en taktiskt kärnvapen bomb, kul eller hur

Nej vi närmar oss inte det. Typiskt Kremlpropaganda. Vi kan bomba skiten ut ryssen. och det kommer vi göra.
Citera
2024-10-11, 11:41
  #466611
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Ukrainarna får in nya Patriot-system efter hand, och dessa slås ut, precis som F16-planen ganska snart slogs ut. Det är som en gigantisk Potlatch - namnet på en gammal halvrituell tradition bland kanadensiska indianstammar, där två hövdingar försöker bräcka varandra genom att duka upp mer och mer av sina egna dyrbarheter och sedan antingen skänka dem till den andre eller (helst) förstöra dem under rituella former för att göra intrycl på sin motpart - den andre hövdingen måste nu svara med något ännu fetare för att inte tappa ansiktet. PÅ samma sätt släpar Väst från alla håll vapen, tanks och granater upp till Ukraina, där dessa förbrukas eller förstörs vid fronten utan att lyckas uträtta särskilt mycket.

Det är i stort sett bara den ena sidan, Väst och Ukraina, som aktivt följer denna potlatch-logik, även om bilden i media ofta är att båda sidor gör det.

https://en.wikipedia.org/wiki/Potlatch

Tycker du att det går bra för Ryssland? Ifall nu västerländsk teknik är så värdelös och rysk är så överlägsen, varför är Ryssland tvungna att bränna sina Kalibr, Kinzal och FB på civil infrastruktur istället för att använda dem mot militära mål? Varför attackerar de mot skyttegravar på elsparkstöttingar och motorcyklar? För den delen, varför är de tvungna att förvandla allting till grus med flygbomber och artilleri istället för att ta det intakt med sin överlägsna teknologi? Varför är de tvungna att importera vapen från Nordkorea och Iran?
__________________
Senast redigerad av IngetNick2 2024-10-11 kl. 11:44.
Citera
2024-10-11, 11:47
  #466612
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flogistoneter
Ryssland utvinner utan i fler länder menar du. Europa är helt beroende av Ryssland.
Nej, Europa är inte alls "helt beroende " av Ryssland. Det är bara ryssarna som tror det.
Citera
2024-10-11, 11:50
  #466613
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Ler stort när ENDA invändningen mot omröstningen kom från Ryssland. Det visar på att Ryssland är enormt ensam i det här vansinnet. Ett gott tecken för det innebär att i stort sett hela övriga världen vill leva i fred och respektera varandra.
Inte ens det väl sammanhållna och väst hatande brics står alltså på rysk sida.
Borde innebära att brics inte alls har några problem med väst och att rysstrollen kan sluta hänvisa till brics som vänner.
Citera
2024-10-11, 11:52
  #466614
Medlem
MittNyaSalivs avatar
Så börjar då inbördeskriget, precis som förutspått.

https://x.com/MalcontentmentT/status/1844669034211811463

https://www.youtube.com/watch?v=lOTf24E-UoE
Citera
2024-10-11, 11:54
  #466615
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kolbiten2
Vi närmar oss en taktiskt kärnvapen bomb, kul eller hur
Ja det är väl lika bra att syna korten. Ryssland kommer inte att smälla an en kärnvapen bomb
Citera
2024-10-11, 11:55
  #466616
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Läste detta förra veckan och suckade..

”Om du öppnar någon av dessa missiler eller drönare kommer du själv att se att de är fulla av västerländska komponenter”, säger Kyrylo Budanov, generallöjtnant som leder Ukrainas militära underrättelsetjänst.

“Företag kan säga att de inte säljer något till Ryssland, att de bara säljer till vissa mellanhänder. Men det ändrar inte det faktum att dessa delar kommer in i Ryssland i enorma volymer”.

Budanov säger att det enda sättet att blockera Rysslands attacker är att stoppa flödet av halvledare till Ryssland.

Det sker inte, konstaterar han.

“Alla vänder sig bort från vad som händer och låtsas inte se”.

https://www.dagensps.se/varlden/de-fortsatter-mojliggora-ryska-attacker/


Jo, så är det naturligtvis. Piss ryssarna kan ju tillverka något mer avancerat, utan att använda komponenter från väst. Själva har de ju varken KnowHow eller produktionsanläggningar för exempelvis halvledare eller processorer.

Jag hävdar dock att flödet ändå är begränsat. Nytillverkningen är knappt skönjbar.

Artikeln du länkade till hänvisar till ett enda Case, en enda missil.

Om pissryssen idag inte har ens 10% kvar, så kan inte nyproduktionen vara speciellt omfattande.

https://www.svd.se/a/Kn8E2G/uppgifter-ryssar-lider-akut-brist-pa-robotar
Citera
2024-10-11, 11:56
  #466617
Medlem
browneyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Utmärkt val av fredspristagare i Oslo; norrmännen håller stilen när de påminner om atombomberna över Japan och de överlevande offren!

Trycket för att ge priset till Zelensky eller, ännu värre, Stoltenberg har säkerligen funnits där, men norrmännen valde att än en gång markera att det är ett FREDS-pris, ett pris riktat mot kiiget.

Hur kan du tycka att det du skrev här ovan inte är höjden av hyckleri från din sida? Du vill ju ha kriget och försvarar Rysslands rätt att angripa ett grannland med vapenmakt.
Citera
2024-10-11, 11:59
  #466618
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av browneye
Hur kan du tycka att det du skrev här ovan inte är höjden av hyckleri från din sida? Du vill ju ha kriget och försvarar Rysslands rätt att angripa ett grannland med vapenmakt.
Jag försvarar freden, fred och säkerhet i Europa. EU-kommissionen t ex, på sina höga hästar, står och försvarar kriget, de vill utvidga det här kriget önnu mer.
Citera
2024-10-11, 11:59
  #466619
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MittNyaSaliv
Så börjar då inbördeskriget, precis som förutspått.

https://x.com/MalcontentmentT/status/1844669034211811463

https://www.youtube.com/watch?v=lOTf24E-UoE
Varför ser klippen från brottsplatsutredningen ut som typisk rysk teater?

Gubben som går omkring och scannar skotthål med en metalldetektor. Den andra som står utanför och spanar i mörkret med sin kikare.
Citera
2024-10-11, 12:01
  #466620
Medlem
browneyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Jag försvarar freden, fred och säkerhet i Europa. EU-kommissionen t ex, på sina höga hästar, står och försvarar kriget, de vill utvidga det här kriget önnu mer.

Hade det inte varit bättre att bevara freden genom att Ryssland inte hade angripit sina grannländer? Då hade vi haft fred nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in