2024-10-11, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OneTap
ni måste va riktiga lätt viktare. själv har ja sänkt ett helt 6 pack 2.8or på en timme som experiment o blev inte de minsta berusad :P

Jag drack 8 st 2,8: or en gång, på 1 timme, utan att kissa (körde en tävling med några kompisar). Men då var det Emd Bräu från Hemköp (tillverkade i Sverige). Visst, kände mig helt klart påverkad då, men känner mig betydligt mer påverkad nu, av 8 öl, fast under 3 timmar...

För övrigt lite lustigt att alla som skriver och som själva testat just dessa öl håller med, bör väl säga något?
Citera
2024-10-11, 18:32
Medlem
ErlingBrautHaalands avatar
Tyskarna är ju inte dumma de brygger sina vanliga 4,9 % varför skulle de ändra processen?

I fabriken klistrar de väl på lapparna enligt EU chefen mfn de vill ju leverera kvalitet
Citera
2024-10-11, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ErlingBrautHaaland
Tyskarna är ju inte dumma de brygger sina vanliga 4,9 % varför skulle de ändra processen?

I fabriken klistrar de väl på lapparna enligt EU chefen mfn de vill ju leverera kvalitet

Det är lite detta jag är inne på.
Det är inte så att det (som vissa verkar tro) är dyrare att tillverka 4,9 än folköl, utan snarare tvärt om. Prisskillnaden (i Sverige) handlar om skattesatser.
Om man har en process där man tillverkar 99% av all öl på ett visst sätt, ska man då ställa om för de 1% öl som ska ha 2,8 eller 3,5%?
Om nu något faktiskt skulle uppdagas så "får de se över sina rutiner, var menade för annan marknad, ska inte hända igen, mänskliga faktorn yada yada"
Ingen kommer liksom böla för att de köper 2,8: or, men fick mellanöl, såna personer köper alkoholfritt.

För övrigt har jag druckit 2 st öl från ICA nu igen, för att testa, och nu känns det faktiskt som att jag nyktrade till lite efter det.
Visst, kalla det placebo eller vad vill.
Men köp ett 6-pack 2,8: or från Lidl själva så får ni se, och jämför de med random öl rån ICA/Hemköp. Tror inte bara det är smaken som skiljer...
Citera
2024-10-11, 18:50
Kan detta gälla 3,5% med?
Citera
2024-10-11, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JagheterinteSkurt
Jag är ledig fredagar, och tänkte gå ut med folk lite senare. Men eftersom jag varken vill sitta och rulla tummarna tills dess, eller bli full redan nu, ta några 2,8: or samtidigt som jag städar och röjer lite här hemma.

Köpte 2,8: or på Lidl, och det första jag noterade var att de smakar betydligt bättre än vad 2,8: or brukar smaka, de är inte alls lika blaskiga.
Sedan känner jag mig även betydligt mer påverkad än vad jag "borde" känna mig (samt gjort tidigare av 2,8: or), efter några öl..
Visst, jag har druckit flera stycken under ett par timmar, men det är ändå 2,8: or vi snackar om...

Det jag är inne på är om Lidl helt enkelt tagit "vanlig" öl för den europeiska marknaden, och bara märkt den med 2,8, eftersom man skattar (eller inte alls när det kommer till 2,8: or, förutom momsen då) för vad man säljer den som.
Då menar jag inte att den skulle ligga på 5,6 eller nåt sånt.. Men kanske runt eller strax över 4? Alltså de svagare "starkölen" som säljs på den europeiska marknaden..

Eller är ölen helt enkelt felmärkt...?

Någon med liknande erfarenheter?

Det måste va nåt fel. Jag har köpt deras 2,8 ibland och dom är betydligt alkoholfattigare än exempelvis pripps blå 2,8
Citera
2024-10-11, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snowy3991
Kan detta gälla 3,5% med?
Absolut handlar ju bara om papperslappar ölen är brygd enligt renhetslagarna
Citera
2024-10-11, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eyecreate
Det måste va nåt fel. Jag har köpt deras 2,8 ibland och dom är betydligt alkoholfattigare än exempelvis pripps blå 2,8
Du har fåttsvensk lättölsbrygd utan renhetslagarna
Senast redigerad av ErlingBrautHaaland 2024-10-11 kl. 19:14.
Citera
2024-10-11, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UpTop
En 2.8a motsvarar ändå en dl 14% alkohol +vatten...

Är det bara jag som tycker att den där jämförelsen inte hjälpte på något sätt?
Citera
2024-10-11, 19:22
Medlem
HemmaslagenWasabis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herrnyfiken
Är det bara jag som tycker att den där jämförelsen inte hjälpte på något sätt?

Varför? Det innebär alltså att 7,5 såna motsvarar en pava vin
Citera
2024-10-11, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ErlingBrautHaaland
Du har fåttsvensk lättölsbrygd utan renhetslagarna

Nej då, jag har testat att köpa Lidls perlenbasher eller vad dom heter 2,8% på 50cl burkar i 6-pack några gånger.
Det är precis som lättöl, väldigt alkoholfattigt.
Pripps blå 2,8 däremot ger en svag känsla av berusning absolut.
Citera
2024-10-11, 19:30
Medlem
Gosifs avatar
Du kanske blir mer påverkad när du städar och rör på dig kanske? Sitter man stilla kanske det är tvärtom.. Eller så är din lever skapligt slut.
Citera
2024-10-11, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HemmaslagenWasabi
Varför? Det innebär alltså att 7,5 såna motsvarar en pava vin

Stämmer det verkligen?
Om jag dricker en flaska vin på 14% under 2 timmar blir jag märkbart berusad.
Efter 8st 2,8% öl under 2 timmars tid gör mig bara på lite bättre humör, inget mer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in