2024-10-11, 07:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Går du också på särskolan? Varför skriver du... "Det vet du väl inte vem som skrev upp numret?"
Nej det vet jag inte för det kom från en gammal anmälan hos polisen enligt DN.
Polisen som tog emot anmälan gick efter numret på den gamla anmälan.

Läs igen vad jag kopierade in från DN. Två siffror som byter plats är inte lätt att se.

"17-åringens mamma hade angett rätt nummer när hon anmälde flickan försvunnen, men polisen använde sig i stället av ett nummer som sparats i samband med en polisanmälan som flickan själv gjorde 2023. Av någon anledning var siffrorna där omkastade. Det numret gav under sökinsatsen utslag i trakten kring Norrköping och ledde alltså polisen under flera dagar helt fel."

Det vanliga vid en anmälan är att polisen slår i sina register på namnet och då dök Majas gamla anmälan upp med det felaktiga numret.
Nu har polisen infört hårdare kontroller efter sin interna utredning så det händer förhoppningsvis inte igen.
Varför vill du ursäkta polisens misstag? De menar själva att det var det. Man får rentav intrycket att du skyller detta på Maja själv, då det kanske var hon som uppgav fel i mobilnumret. Suck.
Citera
2024-10-11, 11:02
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baggmuck
Varför vill du ursäkta polisens misstag? De menar själva att det var det. Man får rentav intrycket att du skyller detta på Maja själv, då det kanske var hon som uppgav fel i mobilnumret. Suck.
Börjar bli mer säker på att du går i särskolan.
Jag ursäktar ingenting!!! Bara förklarar varför det blev dom det blev. Läs vad jag skrev.

"Det vanliga vid en anmälan är att polisen slår i sina register på namnet och då dök Majas gamla anmälan upp med det felaktiga numret.
Nu har polisen infört hårdare kontroller efter sin interna utredning så det händer förhoppningsvis inte igen."
Citera
2024-10-11, 11:06
Medlem
Citat:
Börjar bli mer säker på att du går i särskolan.
Jag ursäktar ingenting!!! Bara förklarar varför det blev dom det blev. Läs vad jag skrev.

"Det vanliga vid en anmälan är att polisen slår i sina register på namnet och då dök Majas gamla anmälan upp med det felaktiga numret.
Nu har polisen infört hårdare kontroller efter sin interna utredning så det händer förhoppningsvis inte igen."
Har du någon fetisch med särskolan? Sitter du med dasen i näven och njuter varje gång ordet ska skrivas?
Ska jag läsa vad du skrev? I så fall, vad betyder ”det blev dom det blev”? Obegripligt.
Polisen gjorde fel och vad du än skriver för att släta över saken kan inget ändra på det.
Citera
2024-10-11, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K.Blomkvist
Polisen spårade fel mobil när 17-åring försvann och mördades
Publicerad 17:03

https://www.dn.se/sverige/polisen-sparade-fel-mobil-nar-17-aring-forsvann-och-mordades/

Vilken jävla skam!
Citera
2024-10-11, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timothy.McVeigh
I det aktuella fallet med Maja antar jag att hon hade ett kontantkort, hon skulle knappast kunna få ett abonnemang.
Att polisen antog att hon hade samma tfn nummer som hon själv uppgivit är ju inte så mäkligt.
Kan ju ha varit abonnemang som stod på någon av föräldrarna.
Citera
2024-10-11, 14:28
Medlem
Hookes avatar
Citat:
Du menar det kvittar om polisen gör rätt då?
Nej, det var inte vad jag skrev. Har du svårt att läsa skriven text kanske du kan ta hjälp av någon vuxen i din närhet som kan förklara för dig.
Citera
2024-10-11, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hooke
Nej, det var inte vad jag skrev. Har du svårt att läsa skriven text kanske du kan ta hjälp av någon vuxen i din närhet som kan förklara för dig.
Nej, det var inte vad du skrev, det var en fråga från min sida, baserat på vad du skrev.
Citera
2024-10-11, 15:19
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Fast så här i efterhand, med facit tillgängligt, vet vi ju att hon redan var död när hon anmäldes försvunnen.
Maja var tyvärr död ca 1 timme efter att hon lämnade skolan.
Citat:
Du menar det kvittar om polisen gör rätt då?
Citat:
Citat:
Nej, det var inte vad du skrev, det var en fråga från min sida, baserat på vad du skrev.
Du kommer in ny i en tråd, har nu 6 inlägg, och börjar missuppfatta allt som skrivs eller så fattar du helt enkelt inte.
Hade du läst tråden så hade du vetat att flera i Majas familj gick tidigt ut med att hon kanske fanns i Norrköping och senare Stockholm.
Då Maja hade rymt tidigare så fanns en möjlighet att hon hade rymt igen vilket med största sannolikhet familjen hade talat om för polisen.
Maja kan ha stängt av sin telefon själv för att hon rymde. Ingen visste vad.

Även om polisen hade pejlat rätt nummer så hade dom fått en träff i Skene och sen dog telefonen.
Den dog för den hamnade i vattnet några timmar innan ens anmälan var gjord av mamman.

En träff i Kinna/Skene är inte exakt så det blir ett stort område att söka av i alla fall.
Det behövdes en stor sökinsats med hundar för att hitta Majas kropp när Tims lögner pekade åt ett visst håll men INTE på mordplatsen för där var han väldigt svävande.

Maja hittades på ett väldigt otillgängligt ställe så väl dold av växtlighet så inte ens den person som hittade henne såg hennes kropp i vattnet först.
Det personen såg var något vitt och det var skosulor och sedan såg hen kroppen när hen började titta närmare.

Du får kalla på någon vuxen som förklarar för dig vad jag och Hooke skriver.
Citera
2024-10-11, 15:45
Medlem
Citat:
Maja var tyvärr död ca 1 timme efter att hon lämnade skolan.

Du kommer in ny i en tråd, har nu 6 inlägg, och börjar missuppfatta allt som skrivs eller så fattar du helt enkelt inte.
Hade du läst tråden så hade du vetat att flera i Majas familj gick tidigt ut med att hon kanske fanns i Norrköping och senare Stockholm.
Då Maja hade rymt tidigare så fanns en möjlighet att hon hade rymt igen vilket med största sannolikhet familjen hade talat om för polisen.
Maja kan ha stängt av sin telefon själv för att hon rymde. Ingen visste vad.

Även om polisen hade pejlat rätt nummer så hade dom fått en träff i Skene och sen dog telefonen.
Den dog för den hamnade i vattnet några timmar innan ens anmälan var gjord av mamman.

En träff i Kinna/Skene är inte exakt så det blir ett stort område att söka av i alla fall.
Det behövdes en stor sökinsats med hundar för att hitta Majas kropp när Tims lögner pekade åt ett visst håll men INTE på mordplatsen för där var han väldigt svävande.

Maja hittades på ett väldigt otillgängligt ställe så väl dold av växtlighet så inte ens den person som hittade henne såg hennes kropp i vattnet först.
Det personen såg var något vitt och det var skosulor och sedan såg hen kroppen när hen började titta närmare.

Du får kalla på någon vuxen som förklarar för dig vad jag och Hooke skriver.
Ni gafflar om en massa saker som är rökridå för att polisen inte ska ha kritik. Vilket de ska ha, och något de själva medger i sin egen utredning:

”Utredningen riktar kritik mot att det inte dubbelkollades att det var rätt nummer.
– Det finns skäl att vara extra noggrann när man spårar telefoner, så man inte får in felaktiga nummer, säger Erik Nord, chef utredningsenheten region väst.”

https://www.bt.se/mark/misstagen-i-sokandet-efter-maja-familjen-till-bt-positivt-att-de-vagar-vara-kritiska/

Det var vad jag inledningsvis skrev, och sedan har du och en annan pennfajtats med mig av någon anledning som bara ni begriper, det hjälper inte att tillkalla vuxen.
Citera
2024-10-11, 15:56
Medlem
Citat:
Ni gafflar om en massa saker som är rökridå för att polisen inte ska ha kritik. Vilket de ska ha, och något de själva medger i sin egen utredning:

”Utredningen riktar kritik mot att det inte dubbelkollades att det var rätt nummer.
– Det finns skäl att vara extra noggrann när man spårar telefoner, så man inte får in felaktiga nummer, säger Erik Nord, chef utredningsenheten region väst.”

https://www.bt.se/mark/misstagen-i-sokandet-efter-maja-familjen-till-bt-positivt-att-de-vagar-vara-kritiska/

Det var vad jag inledningsvis skrev, och sedan har du och en annan pennfajtats med mig av någon anledning som bara ni begriper, det hjälper inte att tillkalla vuxen.

Ingen ide att argumentera med människor som tror polisen oftast gör ett bra arbete... Dom är lata o tänker att alla försvinnanden av tonåringar är självvalda oavsett omständigheterna. Nu var Maja ett väldigt annorlunda fall med tydlig IF diagnos o alla med några hjärnceller i behåll vet att dom inte kan jämföras med vanliga barn i samma ålder
Citera
2024-10-12, 20:12
Medlem
Lasslys avatar
Citat:
Det var ju det polisen gjorde, slog i ett register och hittade Majas gamla anmälan med ett felaktigt nummer.
Varför numret var felaktigt, omkastade siffror, vet ingen. Polisen kan ha skrivit fel men Maja kan ha sagt fel också.

Saxat från DN

Citat:
I nästan tre dygn spårade polisen en mobil som gav utslag i Norrköping. Det var inte flickans telefon, men polisen trodde det och dubbelkollade inte numret.

– Det är ju jämmer och elände att vi spårar fel telefonnummer, det är ju det som leder oss helt fel, säger polismästare Erik Nord.

Schackmatt på dig.
Citera
2024-10-12, 23:53
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lassly
Saxat från DN

Schackmatt på dig.
Synd du inte orkade läsa hela

"Dessutom spårades alltså – under mer än två dygn – fel mobilnummer i jakten på flickan.

17-åringens mamma hade angett rätt nummer när hon anmälde flickan försvunnen, men polisen använde sig i stället av ett nummer som sparats i samband med en polisanmälan som flickan själv gjorde 2023. Av någon anledning var siffrorna där omkastade. Det numret gav under sökinsatsen utslag i trakten kring Norrköping och ledde alltså polisen under flera dagar helt fel.

Ledningsförmågan kan också bli bättre, enligt internutredarna, med till exempel färre överlämningar i komplexa försvinnandeärenden och ökad tillgänglighet för anhöriga.

Vad gäller telefonspårningen tycker gruppen att polisregionen måste säkerställa ett enhetligt arbetssätt och samtidigt ta fram en rutin för inhämtning av positioneringar från till exempel Meta och Snapchat.
https://www.dn.se/sverige/polisen-sparade-fel-mobil-nar-17-aring-forsvann-och-mordades/

Om du ännu inte har fattat att jag också kritiserar polisen men lägger fram fakta... så är det dags att du fattar det nu!
Senast redigerad av Timeout 2024-10-13 kl. 00:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in