2024-10-11, 12:03
  #466621
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slipperyslope
Fredsavtal med viss landavträdelse är långt ifrån kapitulation.. Helt sanslöst orealistiskt, och faktiskt riktigt korkat av Ukraina att se rysk ovillkolig "kapitulation" som enda tänkbara förhandlings-alternativ.
Ganska korkat av Ryssland att tro att vunnet land skulle innebära en vinst.
Sanktionerna skulle finnas kvar och ekonomin fortsätta vara en katastrof.
Citera
2024-10-11, 12:05
  #466622
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Jag försvarar freden, fred och säkerhet i Europa. EU-kommissionen t ex, på sina höga hästar, står och försvarar kriget, de vill utvidga det här kriget önnu mer.

Jag försvarar freden = Jag vill att Ryssland ska få invadera Ukraina I fred.
Citera
2024-10-11, 12:08
  #466623
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Det här kriget började vårvintern 2014 och USA har envetet jobbat på att först framkalla ett krig som invoverade Ryssland och Ukraina, sedan försöka göra det mer omfattande.

Regimen i Kiev är i stort sett amerikanska klienter, eller marionetter.
Det där borde vara avklarat och utagerat sedan länge. Det finns ingen sanning eller verklighetsförankring i ett sånt uttalande. Massor av företag i väst förlorade enorma pengar för att dom en gång var dumma nog att lita på Ryssland. Det fanns inget egenvärde eller vinst i ett krig I europa.
Citera
2024-10-11, 12:12
  #466624
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Jag försvarar freden, fred och säkerhet i Europa. EU-kommissionen t ex, på sina höga hästar, står och försvarar kriget, de vill utvidga det här kriget önnu mer.

Det gör du knappast som håller på Ryssland som illegalt invaderat ett annat lands territorium och annekteretat områden försök intala dig själv det vi övriga vet att du är ett rysstroll som slickar Vladolf Putlers röv.

Sen om du inte tror att kriget kan vända så kolla bara på Tyskland under andra världskriget som tog mycket territorium men kunde inte hålla det i slutändan.

Ryssland kan inte kriga på egna ben utan måste ha stöd från Iran, Kina och Nord Korea mot sin mindre granne och du tror de kommer vinna kriget ha ha.
__________________
Senast redigerad av pettersson72 2024-10-11 kl. 12:16.
Citera
2024-10-11, 12:21
  #466625
Medlem
Africagonzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av negrofoben
Har du nån källa på detta?





Återigen, Ukraina har inga militära satelliter samt har inte tillgång till programmering av dessa missiler. Alltså måste Nato personal programmera samt tillhandahålla kartor samt satelliter.
Ukraina får inte tillgång till denna information eller utrustning eftersom det lätt skulle kunna hamna i händerna på ryssen.

Mr Biden has an effective veto over the process because the Anglo-French missile system relies on a classified targeting system developed by the US.

https://www.msn.com/en-gb/news/world/joe-biden-preventing-ukraine-firing-storm-shadow-missiles-at-russia/ar-AA1rl6RI

the missile’s guidance system relies on U.S.-owned classified cartographic data. Without access to this data, the missile would have to rely solely on GPS, making it vulnerable to russian electronic warfare systems that could easily disrupt it.

https://en.defence-ua.com/weapon_and_tech/whats_the_us_provided_data_so_essential_for_unrest ricted_storm_shadow_strikes_on_russia-11861.html

The Storm Shadow employs inertial and satellite navigation during flight, as well as “Terrain Reference Navigation” (TRN). Specifically, it’s believed to use TERCOM (Terrain Contour Matching), which requires highly accurate elevation maps.
https://euromaidanpress.com/2024/09/17/long-range-strikes-into-russia-with-british-storm-shadow-missiles-need-us-permission-on-cartography- data/

https://continental-defence.com/comparing-taurus-vs-storm-shadow-missiles-key-differences-and-russian-countermeasures


US ATACMS and British Storm Shadows don’t use the universally and freely accessed civilian L1 C/A code GPS signals for navigation


navigates through sovereign Russian airspace, using guidance signals beamed by US military satellites

https://www.eurasiantimes.com/deep-strikes-into-russia-m-code-satellite/


mission planning system to provide extremely precise geo-location data and intelligence imagery of the target. As the missile approaches the target after its GPS-guided cruise to the target

https://www.defensemedianetwork.com/stories/storm-shadow-at-war/

https://www.understandingwar.org/backgrounder/russian-offensive-campaign-assessment-august-24-2024


Ukraine relies on American intelligence and systems for the strikes
missiles need US intelligence and reconnaissance to circumvent Russian GPS jamming.
The Telegraph mentioned that the missiles work in tandem with unnamed "classified US systems."


https://www.msn.com/en-us/news/world...ts/ar-AA1pCtTA
Citera
2024-10-11, 12:26
  #466626
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aribert
Ja, västvärlden har nu ställt om till krigsindustri när bilindustrin klappat ihop.
VW skall sparka 30k pers. Och det ser bekymmersamt ut för Bmw.

Vad pratar du om? Västvärlden har inte ställt om till krigsekonomi. Vilken värld lever du i??

Problem i bilindustrin kan du ta i annan tråd.
Citera
2024-10-11, 12:32
  #466627
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antistalk
Ryska förlusterna fortsätter.

Försvararna neutraliserade ytterligare 1 140 inkräktare och sköt ner en fiendehelikopter
Stanislav Pogorilov — Fredagen den 11 oktober 2024, 07:53

"Under det senaste dygnet förlorade den ryska försvarsmakten 1 140 ryssar dödade och skadade vid fronten. De väpnade styrkorna sköt också ner en fiendehelikopter."

Källa : Försvarsmaktens generalstab

De totala stridsförlusterna för fienden från 24.02.22 till 11.10.24 uppgick ungefär till:

personal - cirka 666 340 (+1 140) personer,
tankar ‒ 8 953 (+8) enheter,
bepansrade stridsfordon ‒ 17 800 (+35) enheter,
artillerisystem – 19 322 (+59) enheter,
RSZV – 1 229 (+4) enheter,
luftvärnsutrustning ‒ 976 (+3) enheter,
flygplan – 369 (+0) enheter,
helikoptrar – 329 (+1) enheter,
UAV på operativ-taktisk nivå - 16837 (+70),
kryssningsmissiler ‒ 2619 (+0),
fartyg/båtar ‒ 28 (+0) enheter,
ubåtar - 1 (+0) enheter,
fordonsutrustning och tankbilar - 26398 (+84) enheter,
av specialutrustning ‒ 3396 (+10).
Väpnade styrkor krig Ryssland Ukraina

https://www.pravda.com.ua/news/2024/10/11/7479173/

Ryssland går naturligtvis på fälgarna.
Putin och kleptokraterna slänger allt mer desperat in allt mer människor och material, kapital och framtid i potten.
En kriminell ledare, internationellt efterlyst visar korten.

Men eftersom Ryssland inte har o inte får mobilisera - var hittar dom folket som kommer att dö o bli skadade för livet - borde inte dessa intressenter bli allt färre i takt med att ryssar dör o skadas?

Jag menar inte brist på folk i sig UTAN BRIST PÅ VILLIGA EFTERSOM DET ÄR FRIVILLIGA SOLDATER (dvs inte tvångsmobiliserade) - o varför deserterar inte hela brigader eller vänder sig bakåt mot befälen i krigar mot dem som satt dem i riskskiten.

Kommer ihåg när jag själv gjorde lumpen - skall vi resa oss säga till befälet som givit order -
det här skiter vi i vi har inte bett att få komma hit - gör själv det du vill ha gjort - fick inte folket
med mig men jag riskerade inte död o lemlästning som ryssarna
Citera
2024-10-11, 12:36
  #466628
Avstängd
GustavAnders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Härligt när rysstrollen så desperat försöker övertyga oss om att det inte är någon idé att öka produktionen av krigsmaterial, man riktigt ser hur de svettas av tanken att Sverige skulle producera ännu mer krigsmaterial.
De besluten är redan fattade, hela Europa ökar sin produktion av krigsmateriel och satsar mer på försvaret.
Så på sikt är rövryzzland rökt såklart.

Tråkigt att vara tvingade till det hade varit bättre att spendera pengar på energiomställning välfärd osv, men vad göra när vi har ett sånt aggressivt efterblivet skitland som ryssland...
Citera
2024-10-11, 12:39
  #466629
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kolbiten2
Han menar nog krigsekonomi och Ryssland.

Han skrev, "Ja, västvärlden har nu ställt om till krigsindustri när bilindustrin klappat ihop."


Hur kan detta tolkas som Ryssland?? Snubben är ju djupt förvirrad och i behov av adekvata insatser från sjukvården.

Ja, ja, skit samma.
Citera
2024-10-11, 12:39
  #466630
Medlem
c.divers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kolbiten2
Tyvärr lyssnar inte våra politiker på oss
Givetvis inte! Finns ingen anledning till att våra politiker ska bry sig om vad några rysshoror på Flashback fantiserar om.
Citera
2024-10-11, 12:59
  #466631
Medlem
LeeVans avatar
Zelenskyj släppte helt ny het säkerhetsinformation i dag. Putins nästa är Balkan! Han är helt säker, det "finns ingen tvekan .." Kan det vara Oleksiy Arestovych som viskat i hans öra, igen?

https://www.expressen.se/tv/nyheter/varlden/hotet-mot-balkan-moskvas-nasta-mal/
Citera
2024-10-11, 13:06
  #466632
Medlem
Norrbagg79s avatar
RN Russophobia news
Kan nu då melda en trevlig nyhet att produktionen av SU-57 stoppas pga sanktioner enligt telegraph.
__________________
Senast redigerad av Norrbagg79 2024-10-11 kl. 13:41.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in