2024-10-11, 03:14
Medlem
Jag har en sjuhelvetes massa mp3-filer jag skulle behöva konvertera till m4a. Vilket nedladdningsbart program rekommenderas?
Citera
2024-10-11, 04:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KingTee
Jag har en sjuhelvetes massa mp3-filer jag skulle behöva konvertera till m4a. Vilket nedladdningsbart program rekommenderas?

foobar2000.
eller media monkey om man vill ha lite mer klickbart gränssnitt. media monkey vill de ha betalt för, men jag TROR inte din önskad funktion är en av dem. Om så, är det busenkelt att hitta en serienummer-generator till detta prog.

annars är detta ett typiskt uppdrag för lite kod i command prompt. Fråga chatgpt eller gemini om kod för det. "convert a folder of mp3 to m4a in windows 11 command prompt"

varför vill du göra detta är dock nästa fråga? mp3 är ju defakto-standarden för ljud, kan jag tycka. jag gör exakt tvärtom då nedladdad musik från youtube är i m4a och måste över till mp3 för att lira i bilstereon.
Citera
2024-10-11, 07:37
Medlem
SchrodingersPizzas avatar
Citat:

Varför behöver du dom i m4a? Att konvertera dom kommer att göra så m4a filen får sämre kvalité än mp3 filen.
Citera
2024-10-11, 08:16
Medlem
Där finns risk att man tappar ljudkvalité men det beror mycket på hur mp3 filen ser ut från början.

Jag antar att eftersom TS skriver om att ha massor av mp3 filer så är huvudorsaken till att vilja konvertera om dem till M4a att få mer plats på hårddisken, dvs M4a filerna blir mindre än motsvarande mp3 fil.

Ett annat skäl kan vara att man har någon modern applikation eller hårdvara som bättre stödjer M4a formatet.

Ett tredje skäl kan vara att man får bättre stöd för metadata till filerna.

Ett fjärde skäl kan vara att viss programvara via licensproblem med mp3 fungerar bättre mot M4a som är utan licensproblem. Speciellt vid ljudbearbetning.

Programvara:

Jag föreslår betalversionen av Freemake Audio Converter (windows) eller ffmpeg (Windows, macOS, Linux) då båda har batchfunktioner. Nackdelen med ffmpeg är att den är lite svårare att komma igång med, men annars så är givetvis ffmpeg nästintill industristandard idag och att rekommendera.
Citera
2024-10-11, 08:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av drKickass
foobar2000.
eller media monkey om man vill ha lite mer klickbart gränssnitt. media monkey vill de ha betalt för, men jag TROR inte din önskad funktion är en av dem. Om så, är det busenkelt att hitta en serienummer-generator till detta prog.

annars är detta ett typiskt uppdrag för lite kod i command prompt. Fråga chatgpt eller gemini om kod för det. "convert a folder of mp3 to m4a in windows 11 command prompt"

varför vill du göra detta är dock nästa fråga? mp3 är ju defakto-standarden för ljud, kan jag tycka. jag gör exakt tvärtom då nedladdad musik från youtube är i m4a och måste över till mp3 för att lira i bilstereon.
va? det har jag aldigt varit med om. Min nedladdningar därifrån blir alltid till mp3
Citera
2024-10-11, 09:50
Medlem
Bartman777s avatar
Jag använder alltid "Switch Sound File Converter" när jag ska konvertera ljudfiler.
Det är ett smidigt, gratis och enkelt program.

https://www.nch.com.au/switch/index.html
Citera
2024-10-11, 10:22
Medlem
Citat:

Jag slår ett slag för FFMPEG som någon tidigare skrev om.

Du får själv leta fram ffmpeg från nätet.

För att konvertera precis alla mp3 i en katalog skriver du från CMD-prompten:
for /r %a in (c:\users\me\downloads\*.mp3) do ffmpeg.exe -i %a %a.m4a

Sen kommer din dator jobba som fan. :-)

Självklart måste du skriva in korrekt katalog istället för det jag skrev.

Och naturligtvis finns det säkert någon inställning gällande kvalité men hjälplistan man får när man skriver:
"ffmpeg -h full" är så väldigt lång så just nu orkade jag inte läsa den.

EDIT: just det, jag är inte riktigt säker på de där med % eller om det ska vara %%, fungerar inte det ena kanske det andra fungerar.
EDIT2: bara 1 % fungerade i den lilla test jag precis gjorde i win10´s cmd, då är det nog i bat-filer man ska skriva 2 %.
Senast redigerad av pwxdwqvcqauobgvfua 2024-10-11 kl. 10:26.
Citera
2024-10-11, 11:02
Medlem
Fördel 1) Gör man om alla mp3 till mp4 kan man passa på att bränna in coverart av albumet, det blir väldigt snyggt.
Fördel 2) mp4 och srt passar ihop, så sno lyricsen från spotify, den är oftast radsynkad, och gör sedan om den till srt, man "bränner" sedan in lyricsen i mp4 filen med ffmpeg (mp3+coverart+lyrics)

Vips har du gjort en mp3 till mp4 med coverart från albumet och en srt fil med lyricsen som stämmer, en slags simpel karaoke, filerna blir ca 1mb större än mp3 filen
Senast redigerad av level42 2024-10-11 kl. 11:05.
Citera
2024-10-11, 11:56
Medlem
Tack för alla svaren hörni. Det enkla skälet är att jag till och från spelar musik från usb-stickor på ett ställe som använder sig av en rätt gammal mixer med rekordbox, och jag har märkt att en del mp3-filer helt enkelt inte dyker upp/går att läsa av, vilket inte verkar vara ett problem med m4a-formatet.
Citera
2024-10-11, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av level42
Fördel 1) Gör man om alla mp3 till mp4 kan man passa på att bränna in coverart av albumet, det blir väldigt snyggt.
Fördel 2) mp4 och srt passar ihop, så sno lyricsen från spotify, den är oftast radsynkad, och gör sedan om den till srt, man "bränner" sedan in lyricsen i mp4 filen med ffmpeg (mp3+coverart+lyrics)

Vips har du gjort en mp3 till mp4 med coverart från albumet och en srt fil med lyricsen som stämmer, en slags simpel karaoke, filerna blir ca 1mb större än mp3 filen
Annars är det bara att använda tex Mp3Tag så kan du få in omslagsbilder i filen så de visas i mediaspelaren.
Citera
2024-10-11, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qaaq
va? det har jag aldigt varit med om. Min nedladdningar därifrån blir alltid till mp3

Well, jag använder spotube för att få ner mina spellistor och annat, och den plockar ljudet feån youtube, och ger mig m4a då. Plus ett alternativ till, som jag inte lagt på minnet.
Citera
2024-10-11, 17:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av drKickass
Well, jag använder spotube för att få ner mina spellistor och annat, och den plockar ljudet feån youtube, och ger mig m4a då. Plus ett alternativ till, som jag inte lagt på minnet.
Spellistor från Spotify?
Jag kör ner enstaka låtar bara. Känner inte till något annat sätt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in