Citat:
Ursprungligen postat av
MarieMM
Svaret från Trafikverkets handläggare på det s k ”kontaktcentret” löd:
Citat:
Hej XXXXXXXX!
Tack för att du kontaktat oss! Vi tar tacksamt emot goda ideér från medborgarna.
De arbeten som utförs nu kommer att startar vid busshållplats l Huddinge gymnasium i söder och avslutas vid södra änden vid korsningen Huddingevägen/Ågestavägen. Det betyder att de delar som du beskriver ligger utanför detta projekt och åtgärdas inte i nuläget.
Därför är det bra att det kommer in förslag som vi kan med oss i det fortsatta arbetet.
Jag önskar dig en fin sommar!
Mitt förslag avsåg alltså främst _norra_ delen av korsningen. Om det är något som Trafikverket nu blivit inspirerat av att åtgärda återstår att se ...
Än sen att övergångsstället inte ingick i projektet?
Felet är såpass allvarligt att det behöver åtgärdas snabbt oavsett huruvida det ingår i något projekt eller inte. Korsningens utformning är en uppmaning till gångtrafikanter att inte korsa vägen på korrekt sätt. Så får det inte vara. Det bör gå snabbt att skapa det saknade övergångsstället.
Ifall det, av någon anledning, skulle ta lång tid att skapa övergångsstället, så får Trafikverket akut göra tillfälliga åtgärder. Dom skulle kunna sätta upp stora skyltar med budskapet "
Varning! Felkonstruerad korsning". Det skulle ge bilisterna en chans att anpassa hastigheten, och vara uppmärksamma på gångtrafikanter som inte beter sig som förväntat.
Citat:
Ursprungligen postat av
MarieMM
[[[För undvikande av missförstånd: Mitt förslag gäller korsningen av Huddingevägen och Ågestavägen/Stuvstaleden, medan den olycka som tråden gäller skedde på motsvarande korsning vid Lännavägen, några minuter med bil söderut på Huddingevägen. Men problematiken med tre övergångsställen istället för ett är densamma.]]]
Den där sortens korsning behöver bekämpas oavsett var dom befinner sig. Inte någonstans ska det vara acceptabelt att begära att av trafikanter att vänta vid 3 olika rödljus för att passera 1 korsning. Det är elakt.