Citat:
Ursprungligen postat av
HepCat-X
Jag såg igår kväll en paneldebatt på BBC från USA, med ett antal politiker och rådgivare från båda de stora partierna - erfarna men inte superkändisar. En man i publiken ställdeföljande fråga, tydligt men utan åthävor:
- Zelensly utgår från att den enda seger som gäller är total återställning av de ganal gränserna inklusive Krim, samt att Ryssland förödmjukas ordentligt vid freden. De flesta militära proffs i Väst inser att detta är att sätta ribban så högt att vi inte har någon realiistisk möjlighet att vinna en sådan seger, framförallt Krim är förmodligen omöjligt att terta - såvida NATO inte gör en stor intervention med en mängd egna divioner under eget kommando. Och det senare kommer ju inte att hända. Hur gör vi (USA) för att få Zelensky att släppa sitt orimligt högt tilltagna mål och kunna avsluta det här kriget med hedern i behåll?
Jag har själv kört ungefär samma fråga många gånger, nu var det den här mannen i stetsonhatt som gjorde det. Ingen på scenen hade någit vettigt svar, men det är också värt att notera att ingen i publiken blev upprörd över att han ställde frågan - trots att han ifrågasatte hela det upplägg som man har lanserat stödet till Ukraina med.
Är det den s k segerplanen?
Ryssland ska förödmjukas.
Jag har hört beskrivningar som att man måste säkerställa framtida hot.
Sedan finns det teorier om att ekonomin kommer att knäcka Ryssland. Många s k experter talar om detta. Tänker inte på någon här på FB.
Att gränser inte ska ändras med våld, är väl en sanning sedan 1945? Finns påskrivet av alla möjliga nationer.
Men visst kan man öppna upp denna Pandoras ask. Var och en tar det den själv vill ha och har förmåga till. Låter kanonbra.
Helt plötsligt fick betydelsen av ett medlemskap i Nato en tydlig innebörd.
Jag undrar var det kommer att smälla härnäst enligt denna din devis....