2024-10-06, 11:18
Medlem
Hjärtstartare Stjäls Systematiskt:

TV4 Play: Flera hjärtstartare stulna på kort tid https://www.tv4play.se/klipp/5f1f7e5b4f6bf3117949

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/50-av-hjartstartare

Vem gör detta tror ni ??
Citera
2024-10-06, 11:21
Medlem
sommarlovs avatar
Obegripligt, vad har en sådan för värde?
Citera
2024-10-06, 11:24
Medlem
Rätt självklart mål för ligor ändå. En hjärtstartare kostar ändå från 10k.
Dessutom finns det färdiga kartor med information om vart det är uppsatta så det är bara att åka och plocka.

Dödsstraff behöver införas igen.
Citera
2024-10-06, 11:28
Medlem
hippilis avatar
Vet inte men någonstans läste jag att dom kan användas för att antända explosiva varor alltså bombtillverkning kommer inte ihåg var jag läste det och är ett bra tag sedan, vet inte men tycker det verkar långsökt annars vet jag inte vad dom har dom till
Citera
2024-10-06, 11:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Obegripligt, vad har en sådan för värde?
Det är ju lätt okynnigt att ställa en sån fråga då man får sätta den i kontexten att den kan rädda en människas liv, kanske ditt eget rent av.

Personligen tror jag att man behöver ha den hos behörig och utbildad personal i dagens Sverige. D.v.s exempelvis vaktmästaren/rektorn ska veta var hjärtstartare finns och kunna använda den i skolor. I gallerior ska utbildad butikspersonal ha hjärtstartare.

Att ha hjärtstartare öppet för vem som helst att pilla på såg jag som konstigt redan för 10-15 år sedan när de började ploppa upp. Idiotiskt vid en nödsituation då kanske 10 % i närheten vet hur man använder en sån korrekt.
Citera
2024-10-06, 11:32
Medlem
Sett att de säljs på tradera, blocket och på Facebook marketplace för 1000 kr och uppåt beroende på modell.
Citera
2024-10-06, 11:44
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LosPadres
Det är ju lätt okynnigt att ställa en sån fråga då man får sätta den i kontexten att den kan rädda en människas liv, kanske ditt eget rent av.

Personligen tror jag att man behöver ha den hos behörig och utbildad personal i dagens Sverige. D.v.s exempelvis vaktmästaren/rektorn ska veta var hjärtstartare finns och kunna använda den i skolor. I gallerior ska utbildad butikspersonal ha hjärtstartare.

Att ha hjärtstartare öppet för vem som helst att pilla på såg jag som konstigt redan för 10-15 år sedan när de började ploppa upp. Idiotiskt vid en nödsituation då kanske 10 % i närheten vet hur man använder en sån korrekt.
Jag menar förstås för tjuven!
Citera
2024-10-06, 11:44
Medlem
Det är ett j-a ofog att stjäla dessa livsviktiga apparater. Kan tänka mig att det som vanligt är blattar som håller på med detta.

Annars är det inte så svårt att använda dem, det följer med en anvisning med bilder om hur den skall användas. Dessutom talar apparaten själv om hur den skall hanteras. Det finns många sjukvårdsutbildade i samhället som har fått utbildning i hur tex ett hjärtstillestånd skall hanteras och hur en hjärtstartare skall användas. Just eftersom tidsfaktorn är mycket viktig vid ett hjärtstillestånd så är denna typ av stölder ytterst förkastliga. Man har inte många minuter på sig för att börja återupplivningen av patienten.
Jag har själv haft tre hjärtstopp men hade den osannolika turen att dessa inträffade medan jag låg på sjukhus, hjärtintensiven, annars hade jag inte levt idag.
Citera
2024-10-06, 11:49
Medlem
Gridiots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LosPadres

De är ganska enkla och självförklarande. De nya har talsynteser som berättar vad du ska göra. Info om hur de funkar ingår även i HLR-utbildningar som tar 30 minuter.
Citera
2024-10-06, 12:46
Avslutad
Borde vara inlåsta även om det ska vara lättillgängligt när någon är i behov av en.
Citera
2024-10-06, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gorbag
Rätt självklart mål för ligor ändå. En hjärtstartare kostar ändå från 10k.
Dessutom finns det färdiga kartor med information om vart det är uppsatta så det är bara att åka och plocka.

Dödsstraff behöver införas igen.

Jeebus, dödsstraff för att stjäla något som kostar runt 10tkr? Vad hade du tänkt dig för straff för allvarligare brott då egentligen?
Citera
2024-10-06, 12:58
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Jeebus, dödsstraff för att stjäla något som kostar runt 10tkr? Vad hade du tänkt dig för straff för allvarligare brott då egentligen?
Jag gissar att han menar att brottet är grövre än den ekonomiska kostnaden, då en människa kanske dör om den saknas!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in