2024-10-10, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scratty
Nu är inte USA ett bra land att peka på när det gäller register och offentliga domstolar direkt.
Dom är i många fall värre än vad Sverige är med detta.

Näe det ska stå mellan staten och den åtalade enbart. Finns brottsoffer inblandat så ska självklart dessa också få upprättelse.
Men när domen är gjort och straffet utdelat så ska det vara ur världen.
Vissa speciella arbetsgivare ska kunna få höra av sig om vissa specifika anställningar för att se så inte en dömd våldtäktsmän får jobb på ett HVB boende till exempel.
Annars så ska arbetsgivare och nyfikna grannar inte få ta del av vad som står mellan individen och staten.
Väldigt bra beskrivet. Så var tanken i alla förarbeten också. I USA är det nog mest angående sexualbrottslingar då man insåg att det gick inte att låsa in dem på livstid men det var också få som botades och kunde bli normala medborgare igen. Man löste det med ett register med varning. Detta snappade Lexbase upp och förstod man kunde göra sig en förmögenhet på. resten är historia..

Sen har vi en grupp i Sverige missunnsamma och oföretagsamma människor som en grupp/klientel som är väldigt stort. De företar sig inte något och bara går mellan TV_soffan och jobbet till pension och sen mindre och mindre ute och bara sitter inne och tvinar bort. Inget händer i deras liv och de har naturligtvis aldrig stått upp för något eller drivit ett ärende eller finns nånstans i något register om nånting. Då kommer skadeglädjen fram och de hejar på sådana register bara för att de kan. De har såklart inte tänkte hela varvet eller en en liten del av det vad det är de sysslar med på sin nyfikna tragiska kammare.
Citera
2024-10-10, 15:40
Medlem
Scrattys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiviksmarknad
Är det någon som sett denna webbsida tidigare www.svenskabrottslingar.com?
Sidan ser ut att hänga ut kriminella som utnyttjar och klagar på systemet.

” I Sverige har vi rättigheter men inga skyldigheter tycker brottslingarna så vi på
svenskabrottslingar.com har beslutat att vi ska börja redovisa för skattebetalarna hur grova brottslingar klagar och kräver sina rättigheter gentemot våra myndigheter. Svenskabrottslingar.com kommer löpande publicera brottslingarnas klagande till myndigheterna.”

Finns fler sidor som pysslar med sånt!
https://kriminellt.net/ är en annan! Och vad jag sett så verkar dom inte ha utgivarbevis. Men det verkar nog inte spela så stor roll!
Citera
2024-10-10, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiviksmarknad
Är det någon som sett denna webbsida tidigare www.svenskabrottslingar.com?
Sidan ser ut att hänga ut kriminella som utnyttjar och klagar på systemet.

” I Sverige har vi rättigheter men inga skyldigheter tycker brottslingarna så vi på
svenskabrottslingar.com har beslutat att vi ska börja redovisa för skattebetalarna hur grova brottslingar klagar och kräver sina rättigheter gentemot våra myndigheter. Svenskabrottslingar.com kommer löpande publicera brottslingarnas klagande till myndigheterna.”

Citat:
Ursprungligen postat av Scratty
Finns fler sidor som pysslar med sånt!
https://kriminellt.net/ är en annan! Och vad jag sett så verkar dom inte ha utgivarbevis. Men det verkar nog inte spela så stor roll!

Bara att polisanmäla om man publiceras på en sådan där sida. Är 100% förtal och idioterna fattar ju inte att polisen tar reda på vem som står bakom på 1 sek. Enkla cash!
Citera
2024-10-10, 16:46
Medlem
GDPRWarriors avatar
Senaste nytt från EU-domstolen är att det inte blir någon muntlig förhandling, trots tidigare besked. Domstolen har nu all information de behöver och beslutet kommer att fattas utan ytterligare förhandlingar. För min del gör det inget, det sparar både tid och resan ner till Luxemburg. Nu är det bara att invänta beslutet.
Citera
2024-10-10, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GDPRWarrior
Senaste nytt från EU-domstolen är att det inte blir någon muntlig förhandling, trots tidigare besked. Domstolen har nu all information de behöver och beslutet kommer att fattas utan ytterligare förhandlingar. För min del gör det inget, det sparar både tid och resan ner till Luxemburg. Nu är det bara att invänta beslutet.
Kallebrogen får komma in med sin väldigt uppskattade input Betyder det att man anser sig ha all information man behöver? Varför skulle man annars ändra sitt tidigare besked? Kan man därmed förvänta sig ett beslut inom en snar framtid?
Citera
2024-10-10, 18:07
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Jag är lite nyfiken på vad som har förändrats här?

Den 4 mars skrev du:
"Jag ser fram emot dagen då jag kan gå ut offentligt och säga precis vad jag tycker.

Men för tillfället måste jag hålla tillbaka mig tills EU-domstolen har fattat beslut i ärendet. När allt är klart och hindren är undanröjda, då kommer jag att kunna prata fritt om samhällssituationen."
(FB) Dödsstöten för mrkoll,Lexbase och liknade sidor är GDPR

Den 28 augusti skrev du:
"Fler mediebolag, både nationella och internationella, förutom SVT, har uttryckt intresse för att intervjua mig. Jag har dock beslutat att vänta tills EU-domstolen har meddelat sitt beslut. Jag vet att många tidigare var emot att jag tog intervjuer innan, och jag antar att de åsikterna fortfarande kvarstår?"

Den 31 augusti skrev du:
"När EU-domstolen har fattat sitt beslut, kommer jag att träda fram offentligt."

Nu har du, av okänd anledning, gjort en helomvändning. Jag kan inte se att något ändrats sen dina tidigare uttalanden?

Det faktum att du tror att du kommer kunna kontrollera fokus är, tyvärr, ett tydligt symtom på bristande förståelse för hur media fungerar.

GDPRWarrior har tyvärr ett mycket starkt behov av bekräftelse och att få tala ut.

Vad gäller just intervjuer så kan vi läsa i hans egna ord:
"Jag vill dela med mig av min egen personliga resa, från hur jag en gång hamnade i kriminalitet till hur jag lyckades lämna det bakom mig.

Att kunna öppet diskutera och reflektera över dessa ämnen kommer att vara en befriande upplevelse. Dagens samhällsdebatt behöver verkligen nyanseras, och jag ser fram emot att kunna bidra till en mer balanserad och mångfacetterad diskussion."

I sin naivitet så verkar han tyvärr tro att folk kommer hamna på hans sida när han gör en okontrollerad intervju i offentliga media, i ett samhällsklimat där Svenssons skriker efter hårdare och strängare konsekvenser för de som begått brott.

Ovanpå att samhällsklimatet är ofördelaktigt, så måste han lyckas få journalister som har incitament att driva den motsatta ståndpunkten att meddela hans budskap till folket, som inte skulle vara särskilt mottagligt för GDPRWarriors budskap ens med vänligt inställda journalister.

Hur han ska lyckas få såna journalister och folket att sälla sig till hans sida, när han inte kan få folk här på Flashback som faktiskt står på hans sida att hålla med om att det hela ens är en vettig idé till att börja med, framgår inte riktigt.

Han verkar tyvärr tro att uppriktighet och en välvillig inställning automatiskt vinner i media. Så fungerar tyvärr inte världen.

Tack för kontexten

Ja, det är skrämmande att se hur han ändrat sig.
Det logiska är att vänta tills allt är klart med EU-domstoken, ta second-opinions från professionella inom media och ifrågasätta beslutet flertalet gånger.
Citera
2024-10-10, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poopybutthole
Kan man därmed förvänta sig ett beslut inom en snar framtid?
Ett avgörande beslut i frågan är faktiskt på väg, och det inom en snar framtid. Lååångt innan EU-domstolen har kommit fram till sitt beslut. Jag vet inte om ni alla är medvetna om det här, men det pågår ett mål i Högsta förvaltningsdomstolen mellan företaget Prolegia AB och Åklagarmyndigheten som potentiellt kan ta kål på alla de här databaserna och sajterna.
Citera
2024-10-10, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goodasstimes
Ett avgörande beslut i frågan är faktiskt på väg, och det inom en snar framtid. Lååångt innan EU-domstolen har kommit fram till sitt beslut. Jag vet inte om ni alla är medvetna om det här, men det pågår ett mål i Högsta förvaltningsdomstolen mellan företaget Prolegia AB och Åklagarmyndigheten som potentiellt kan ta kål på alla de här databaserna och sajterna.
Har missat det. Vilken fråga är det som ska utredas i det målet? Ska passa på och läsa lite i tråden.
Citera
2024-10-10, 20:46
Medlem
Citat:

Tack för update!
Citera
2024-10-10, 20:49
Medlem
Citat:
Jag har valt att inte bli en del av de som bara sitter bakom sina skärmar och klagar utan att agera. Personliga attacker och påhopp biter inte på mig, och det vet de som försökt – inklusive Gunnar Axén och likasinnade.

Trots att jag tycker du fattar många galna beslut är jag väldigt tacksam att du drivit den här frågan! I vissa fall behövs någon som fungerar annorlunda för att uppnå förändring. Oavsett hur det går i Eu-domstolen så är du värd en eloge för den delen.

Keep up the good work och uppdatera gärna när det händer något av relevans!
Citera
2024-10-10, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goodasstimes

Intressant ... Kan du skicka målnummer i PM till mig eller i tråden?

=)
Citera
2024-10-10, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poopybutthole
Har missat det. Vilken fråga är det som ska utredas i det målet?
Prolegia AB ville ha ut en handling av åklagarmyndigheten i somras förra året, men fick då avslag pga GDPR. Det var ett av de tidigaste avslagen mot de här tjänsterna.

Citat:
Ursprungligen postat av PolisenOrebro
Intressant ... Kan du skicka målnummer i PM till mig eller i tråden? =)
1667-24
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in