Citat:
Ursprungligen postat av
MMX-CPH
Apropå artikeln i DN häromdan om utpressningsrättegången: Nu är det offerkofta som gäller och uppenbarligen har Kuylenstierna en hel liten armé av mediakonsulter som vill få oss att tro att han aldrig har haft något att göra med varken Jonas Falk eller Harriette Broman. Att utpressa någon mot dödshot är en vidrig form av kriminell verksamhet. Men, Kuylenstierna borde ha tänkt på det innan han tog emot 27 mn kr av Falk & Broman.
Här finns en tidslinje med delar av fuppen som förklarar bakgrunden och utpressningen. En intressant historia som säger mycket om dagens Sverige. Efter att läst fuppen så är jag ännu mer förvånad över att Kulyenstierna aldrig blev åtalad i det ursprungliga Playamålet 2012.
https://rikardanderson.blog/2024/10/07/kommentarer-till-utpressningen-mot-joachim-kuylenstierna/
Visst är det så. Och detta måste vara en av landets mest väldokumenterade skulder. Eftersom åklagare utrett skulden i ett annat brottmål mot fastern. Det gällde misstanke om penningtvätt. Det går att ladda ned brottsutredningen som refereras till tidigare i denna tråd. Och ta del av materialet. Det är sida upp och sida ner med pengar som betalts ut. Jag har för mig att hon blev friad, men sakförhållandena gäller ju ändå, och alla pengarna som fastighetsbolaget så frikostigt tagit emot genom åren.
Man kan tycka att skulder ska betalas. Dock ska de inte drivas in med ocker. Och de 6 miljonerna som redan betalts i utpressningspengarna för damunderkläderna ska väl räknas av från skulden? Eller har jag helt missuppfattat detta. Annars är det bara 94 miljoner kvar att betala.
Kan det bli så att målsägaren blir tilldömd att betala tillbaka skulden till den misstänkta gärningsmannens faster? Dock kan pengarna förverkas av staten, om de intjänats oegentligt. Det var det som hände bärplockna i Åsele i ett annat omtalat brottsmål.. De blev till slut fråndömda pengarna. Och fick fängelse dessutom.