Citat:
Ursprungligen postat av
nerdnerd
Bevis för VAD? Ja, naturligtvis bara för statistiken av hur folk svarar. Men kollar du upp länkarna jag gav så ger sådana där test iaf lite mer. T ex är resultaten rätt så stabila över tid.
Hur tänker du dig egentligen att vetenskapliga test ska gå till i psykologi? Lite kan man göra med neurologi, men rätt så begränsat, eftersom t ex hjärnskanningar inte ger så mycket detaljer i hur vi tänker och tror osv.
Men ffa visar mitt framgooglade exempel på att du har fel när du säger att självskattningstest öht inte är vetenskapliga. Då hade ju t ex ingen ha kunnat doktorera på just det.
Jag tror problemet med självskattningen i detta fall egentligen inte är metoden i sig utan frågan den gör anspråk på. Skattningsformulär är användbara när det gäller mindre omfattande saker som spelrecensioner, hur nöjda folk är med servicen o.s.v
Resultaten från testerna gällande livskvalitet visar uppenbarligen att människor tycker livet är värt att leva, det är inte som att jag påstår att alla som svarat ljuger. För om de inte tyckte det så vore det väl ganska tomt på gatorna.
Undersökningen jag hade önskat var vad som ligger bakom svaret ja. Alltså varför människor tycker det är värt att leva?
Om vi utformade ett test som inte hade något att göra med det personliga livet, vilket kan vara väldigt känsligt utan istället gjorde ett formulär där antinatalismens argument presenterades och så fick man svara antingen ja, jag håller med eller nej, jag håller inte med så hade vi fått en bättre överblick.