2024-10-09, 21:17
Medlem
FunAndGamess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonobo22
Ja, självklart, bara jag själv är tillräckligt nära en detonerande stridsspets för att bara atomiseras. Gärna efter att jag har fått veta att de flesta NPCs redan är sprängda åt helvete.

Typerna det blir synd om då?

Citat:
Hehe, det skulle väl vara ungefär det motsatta till hur det ser ut nu; är man optimist, natalist, auktoritetstroende osv så är man en svårt sjuk jävel.

Just att folk är auktoritetstroende fäkreatur är väl en av de faktorer som möjliggör att den sortens typer som ställer till med kärnvapenkrig kan få sån makt de får?
Citera
2024-10-09, 21:35
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Jag minns inte om jag eller någon annan har nämnt det förut, men en av frågorna när de "utreder" om någon är "allvarligt psykiskt störd" är om man skulle vilja uppleva ett kärnvapenkrig. Svarar man "ja" är det ett kriterium för att anses "störd".

Nä, men det är helt friskt, eller hur …

Citat:
Det finns några saker med Schopenhauer där han dels tyckte och handlade osympatiskt eller t.o.m. hade objektivt fel, redan med sin egen tids mått mätt, men hans pessimism och cyniska inställning till det s.k. samhället och gemene mans uselhet är tidlösa.

Pessimism och cynism, riktigt fina egenskaper, rena dygderna, eller hur …
Citera
2024-10-09, 21:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av FunAndGames
Typerna det blir synd om då?

Det är ju lite trist. Det ideala hade varit att ha lika stor global kärnvapenarsenal som 1980. Då hade de allra flesta dött. Idag skulle troligen bara en miljard eller så dö och bara hälften omedelbart.

Citat:
Ursprungligen postat av FunAndGames
Just att folk är auktoritetstroende fäkreatur är väl en av de faktorer som möjliggör att den sortens typer som ställer till med kärnvapenkrig kan få sån makt de får?

Jo, det är ju förstås också sant. Det är ju bara att kolla kräken i Vapen och militär som är stolta över att vara slavar som äger vapen helt på den patetiska svenska statens villkor. Fy fan vad man äcklas som tänkande och frihetsälskande människa!
Citera
2024-10-09, 21:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Nä, men det är helt friskt, eller hur …

Helt krasst sett till hur världen är så är det inte så dumt.

Citat:
Pessimism och cynism, riktigt fina egenskaper, rena dygderna, eller hur …

Inte särskilt trevliga egenskaper men helt ärliga.
Citera
2024-10-09, 21:47
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Helt krasst sett till hur världen är så är det inte så dumt.

Inte särskilt trevliga egenskaper men helt ärliga.

Ärlighet uppskattas.
Citera
2024-10-10, 14:03
Medlem
DeletedUsers avatar
Citat:
En psykolog och en hjärnkirurg ser människan ur olika perspektiv.
Det ena perspektivet behöver därför inte vara "mer sant".

En fotbollsmatch skulle i teorin kunna beskrivas som kvantfenomen, men det är inte särskilt praktiskt eller användbart för den som bara är intresserad av fotboll.

Psykologi bygger på människors beteendemönster och hur man kan påverka dessa. När man till exempel forskar om vad medvetandet består av är psykologer ganska värdelösa.
Citera
2024-10-10, 14:33
Medlem
DeletedUsers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Bevis för VAD? Ja, naturligtvis bara för statistiken av hur folk svarar. Men kollar du upp länkarna jag gav så ger sådana där test iaf lite mer. T ex är resultaten rätt så stabila över tid.

Hur tänker du dig egentligen att vetenskapliga test ska gå till i psykologi? Lite kan man göra med neurologi, men rätt så begränsat, eftersom t ex hjärnskanningar inte ger så mycket detaljer i hur vi tänker och tror osv.

Men ffa visar mitt framgooglade exempel på att du har fel när du säger att självskattningstest öht inte är vetenskapliga. Då hade ju t ex ingen ha kunnat doktorera på just det.

Jag tror problemet med självskattningen i detta fall egentligen inte är metoden i sig utan frågan den gör anspråk på. Skattningsformulär är användbara när det gäller mindre omfattande saker som spelrecensioner, hur nöjda folk är med servicen o.s.v

Resultaten från testerna gällande livskvalitet visar uppenbarligen att människor tycker livet är värt att leva, det är inte som att jag påstår att alla som svarat ljuger. För om de inte tyckte det så vore det väl ganska tomt på gatorna.

Undersökningen jag hade önskat var vad som ligger bakom svaret ja. Alltså varför människor tycker det är värt att leva?
Om vi utformade ett test som inte hade något att göra med det personliga livet, vilket kan vara väldigt känsligt utan istället gjorde ett formulär där antinatalismens argument presenterades och så fick man svara antingen ja, jag håller med eller nej, jag håller inte med så hade vi fått en bättre överblick.
Citera
2024-10-10, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeletedUser
Jag tror problemet med självskattningen i detta fall egentligen inte är metoden i sig utan frågan den gör anspråk på. Skattningsformulär är användbara när det gäller mindre omfattande saker som spelrecensioner, hur nöjda folk är med servicen o.s.v

Resultaten från testerna gällande livskvalitet visar uppenbarligen att människor tycker livet är värt att leva, det är inte som att jag påstår att alla som svarat ljuger. För om de inte tyckte det så vore det väl ganska tomt på gatorna.

Undersökningen jag hade önskat var vad som ligger bakom svaret ja. Alltså varför människor tycker det är värt att leva?
Om vi utformade ett test som inte hade något att göra med det personliga livet, vilket kan vara väldigt känsligt utan istället gjorde ett formulär där antinatalismens argument presenterades och så fick man svara antingen ja, jag håller med eller nej, jag håller inte med så hade vi fått en bättre överblick.

Svaret är dopaminnivån i hjärnan.
Citera
2024-10-10, 14:57
Medlem
DeletedUsers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Svaret är dopaminnivån i hjärnan.

Ja enkelt och tråkigt och inte alls lika romantiserat som många livet till.
Citera
2024-10-10, 15:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DeletedUser

De ljuger inte rent av, men polyannaprincipen gör att de blundar för det otrevliga de har upplevt och överdriver det som är bra.
Citera
2024-10-10, 20:10
Medlem
Citat:
De ljuger inte rent av, men polyannaprincipen gör att de blundar för det otrevliga de har upplevt och överdriver det som är bra.

Bonobon sprider sina gener precis som människan gör och vi är nästan 99 procent lika genetiskt. Ändå har dvärgschimanser inga världskrig eller samhällen där dom låter sig styras och utnyttjas av främlingar av samma art. Det är intressant 🙂 Dessutom så knullar dom hela tiden. Vi har nog en hel del att lära från dessa pippande apor.
Citera
2024-10-10, 20:40
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Bonobon sprider sina gener precis som människan gör och vi är nästan 99 procent lika genetiskt. Ändå har dvärgschimanser inga världskrig eller samhällen där dom låter sig styras och utnyttjas av främlingar av samma art. Det är intressant 🙂 Dessutom så knullar dom hela tiden. Vi har nog en hel del att lära från dessa pippande apor.
Det har vi kanske. Bonobon är ju verkligen inte antinatalister.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in