2024-09-23, 10:08
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prokaryotkungen
Att det finns bedragare betyder inte automatiskt att alla är det. En del tror faktiskt på sin förmåga och inser inte att de läser från ett mediumistiskt manus där cold reading och Barnum-uttalanden är ett sätt att famla efter krokar som offret reagerar på och sedan fortsätta spinna vidare på dessa indikationer.
Man kan tro på andevärlden och tro att man kan prata med andar och ändå vara en lurendrejare utan att veta om det.

Nu tror jag att 85%, eller mer, vet vad de skyfflar för skit och att de andra, de som lurat sig själv, är i minoritet.

Säg att medium skulle ha kontakt med de döda och kunna se framtiden. Varför har inte ETT av alla dessa mediumen klivit upp till semivetenskaplig prövning och lyckats bevisa ens minsta jota av övernaturlig förmåga? Det finns många som erbjuder cash money om du kan replikera ditt andepratande i en kontrollerad miljö. Du berättar vad du anser dig kunna och de gör ett experiment baserat på dina önskemål, med enda skillnaden att du 1) Inte kan fuska och 2) Inte kan lura dig själv.

Det är just den totala bristen på riktiga resultat annat än psykologiska spel som offren dras med i som gör att jag betvivlar mediums förmågor.
Inte ETT enda bevis annat än berättelser och myter. Tyvärr.
Ja det är märkligt att man inte kan skapa en bevisföring utöver anekdoter. Men skulle verkligen detta kunna mätas?

Historiskt, om vi tittar tillbaka, har ju människan trott på saker som inte kunnat bevisas (då) t ex gamla grekerna och atomen...

En fråga som kom till mig är varför nyandlighet inte får samma status som religion. Många är tämligen nyfikna på detta och de troende ökar i ledet. Skulle faktiskt tro att nyandlighet är större än t ex kristendomen.
Senast redigerad av Reverend.Camden 2024-09-23 kl. 10:12.
Citera
2024-09-23, 11:06
Medlem
Mino44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Ja det är märkligt att man inte kan skapa en bevisföring utöver anekdoter. Men skulle verkligen detta kunna mätas?

Det går att ha ett upplägg där 10 personer samlas där alla förlorat en nära anhörig. Mediumet får varken se eller höra dem för att undvika bias, fördomar eller omedvetna signaler. Mediumet ska sedan försöka få andekontakt i de 10 fallen och skriva ned all information denne kan få om anden/andarna.

Deltagarna får därefter läsa igenom alla utlåtanden och värdera hur väl infon stämmer överens med just deras anhöriga i varje separat utlåtande. Det bör även finnas en kontrollgrupp där samma sak görs av en person som inte påstår sig kunna få kontakt med andar för att kunna jämföra med hur det skulle gå för någon som enbart gissar.

Skulle mediumet få en hög träffprocent så vill man även kunna återupprepa testet med ytterligare testpersoner för att verkligen kunna utesluta gissningar och slump. Detta är en ganska rigorös testprocedur men även många mindre rigorösa försök har gjorts utan att kunna påvisa något speciellt.

Citat:
Historiskt, om vi tittar tillbaka, har ju människan trott på saker som inte kunnat bevisas (då) t ex gamla grekerna och atomen...

Ja, och historiskt har väldigt mycket av det vi tidigare inte haft någon kunskap om visat sig ha naturliga förklaringar. Det är inget argument för att okända fenomen i slutändan skulle visa sig ha övernaturliga förklaringar. Se argumentationsfelet "God of the gaps".

Citat:
En fråga som kom till mig är varför nyandlighet inte får samma status som religion. Många är tämligen nyfikna på detta och de troende ökar i ledet. Skulle faktiskt tro att nyandlighet är större än t ex kristendomen.

Nyandlighet har inte starka historiska rötter på samma sätt som de stora religionerna och har inte heller någon/några starka organisationer bakom sig som möjliggör struktur i verksamheten. Nyandlighet har inte heller samma kopplingar till makt och politik som religion har.
Senast redigerad av Mino44 2024-09-23 kl. 11:11.
Citera
2024-09-23, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Jag har gått hos Karsten Torebjer i många år. Jag vet att det funkar.

Den enda slutsats vi kan dra av det är att du är naiv och lättledd, och möjligen trollar lite för uppmärksamhetens skull…

Charlataner som alla medium är, lever gott på lättlurat folk….
Citera
2024-09-23, 15:46
Medlem
Mino44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Den enda slutsats vi kan dra av det är att du är naiv och lättledd, och möjligen trollar lite för uppmärksamhetens skull…

Charlataner som alla medium är, lever gott på lättlurat folk….

Hahaha, var det ingen som förstod att han bara driver? Känner ni inte till Karsten Torebjer?

https://www.karstentorebjer.se/
Citera
2024-09-23, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mino44
Hahaha, var det ingen som förstod att han bara driver? Känner ni inte till Karsten Torebjer?

https://www.karstentorebjer.se/

Haha…. Ja den gick jag ju på…. Hade ingen aning, och gjorde för en gångs skull ingen koll innan jag skrev, sannolikt för jag är så van med att så många kastar fram liknande påståenden och är helt fanatiskt troende…

Så det skrattet bjuder jag på, och garvar själv, åt mig själv…
Citera
2024-09-23, 16:33
Medlem
Mino44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Haha…. Ja den gick jag ju på…. Hade ingen aning, och gjorde för en gångs skull ingen koll innan jag skrev, sannolikt för jag är så van med att så många kastar fram liknande påståenden och är helt fanatiskt troende…

Så det skrattet bjuder jag på, och garvar själv, åt mig själv…

Hehe, ja och Karsten kan emellanåt vara lite smårolig att titta på när han driver med företeelsen. Men till ditt försvar så är det ju inte så mycket som går att utläsa i det personen skrev, förutom namnet, och det var ju inte bara du som gav liknande svar. Å andra sidan brukar folk vara snabba med att googla namn. Fan, jag skulle fortsatt hänga på med trollningen själv..
Citera
2024-09-23, 16:33
Medlem
ingenios avatar
Vad lustigt, jag undrade precis varför ingen på FB har nämnt honom innan och tänkte själv skapa en tråd. Så går jag in på forumet och ser att det finns en högst upp. Det måste vara något övernaturligt...

Jag har följt honom under en längre tid och kollat på hans videos. En förklaring skulle kunna vara att han har sin kusin (hjälpredan) anställd på heltid med uppgiften att tråla nätet på information om de personer som anmäler sig, d.v.s. hot reading. Sedan är det dessa personer som får mikrofonen under seanserna.

På hans live-sändningar är det nog svårare, men även här tycks det vara kusinen som agerar censor/webbmaster.

Hur som haver är han mycket skicklig. Om vi skall tala om medium i allmänhet tror jag iofs inte att alla använder sig av hot- och cold reading. Vissa har kanske förmågor som inte går att förklara med dagens vetenskapliga paradigm, men som kanske kan förklaras i framtiden. Detta behöver inte betyda att det finns en andevärld. Kanske är det någon form av telepati som i framtiden kan förklaras med hjälp av kvantfysik?
Citera
2024-09-23, 16:47
Medlem
Mino44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingenio
Vad lustigt, jag undrade precis varför ingen på FB har nämnt honom innan och tänkte själv skapa en tråd. Så går jag in på forumet och ser att det finns en högst upp. Det måste vara något övernaturligt...

Jag har följt honom under en längre tid och kollat på hans videos. En förklaring skulle kunna vara att han har sin kusin (hjälpredan) anställd på heltid med uppgiften att tråla nätet på information om de personer som anmäler sig, d.v.s. hot reading. Sedan är det dessa personer som får mikrofonen under seanserna.

På hans live-sändningar är det nog svårare, men även här tycks det vara kusinen som agerar censor/webbmaster.

Hur som haver är han mycket skicklig. Om vi skall tala om medium i allmänhet tror jag iofs inte att alla använder sig av hot- och cold reading. Vissa har kanske förmågor som inte går att förklara med dagens vetenskapliga paradigm, men som kanske kan förklaras i framtiden. Detta behöver inte betyda att det finns en andevärld. Kanske är det någon form av telepati som i framtiden kan förklaras med hjälp av kvantfysik?

Nja, hade medium presterat osannolika resultat på storseanser så hade vetenskapen varit eld och lågor över fenomenet. Och mediumen hade inte behövt använda sig utav tekniker som cold reading och fiskande på det sätt de gör. Det vetenskapliga intresset stendog troligtvis för flera decennier sedan.

Jag tror inte det är alls säkert att han kör hot reading. Inte på det jag såg av storseansen i alla fall. Eller så kör han en mix av båda. Det var i alla fall ett ganska långt parti där det var flera missar och överdrivet fiskande. Jämför med duktiga mentalister, de är oftast mycket vassare.
Citera
2024-09-24, 01:06
Medlem
Citat:
Handlar tråden om det eller var det bara en liknelse jag gjorde?

Drömmen är spännande och väl värd en egen tråd...

Jag minns faktiskt inte varför du skrev denna liknelse om drömmar, men att det medium håller på med enbart är drömmar enligt dig?
Citera
2024-10-10, 00:41
Jag tror inte att medium får kontakt med något på andra sidan. De arbetar synskt och det är ingen skillnad i praktiken.

Det mest förbluffande är hur man kan veta tankar, men det går.

Allt är väl ett sammanlänkat nät.
Citera
2024-10-10, 00:51
Citat:
Ursprungligen postat av RBON82
Jag har alltid varit totalt skeptisk till allt som rör paranormala fenomen och andevärlden. Oftast känns det som att sådant är lättförklarat med cold reading eller ren bluff. Men jag kan inte riktigt förstå hur Christoffer Norén, som kallar sig medium, lyckas vara så träffsäker. Hur kan han vara så detaljerad, nämna namn direkt, och få det att verka som att han har riktig kontakt med andevärlden? Om vi utgår från att sådan kontakt inte finns, hur förklarar man då hans exakthet? Jag börjar nästan tvivla. Är det skickligt lurendrejeri eller finns det något mer? Vad tycker ni?

Länkar till några av hans sessioner:
https://www.instagram.com/christoffernorenmedium/
https://www.instagram.com/p/DAEMT-JoBy1/?hl=en
https://www.instagram.com/p/C_0tH21I1Ib/?hl=en
https://www.instagram.com/p/C--rHniI32l/?hl=en

det är ju klippt så mycket. Man vet inte hur mycket felträffar han har när det är redigerat.
Citera
2024-10-10, 00:58
Medlem
TjackOhejs avatar
Jag är jäkligt skeptisk till allt det där, men jag ska lätt prova en gång iallafall! Har lite folk som har gått bort igenom åren och det hade varit intressant o se om han eller något annat medium kan överraska mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in