2024-10-09, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Även om - så skulle inte du vara förbannad på mamman i den situationen.
Det skulle jag. Som boendeförälder har man ett utökat ansvar för vissa delar - och det bör man prioritera.

Jag har inte tillgång till samtalet - och jag är medveten om att det finns något som talar för Chrippas hållning så sållar du/ni bort det. Jag pratar grundläggande och generellt.

Vi är överens om det - vi är också överens om att Chrippa borde ha löst det - däremot är vi INTE överens om att Julia skall undslippa ansvaret.

Jag tror inte Linnea och Chrippa behöver någon kurs i tandhälsa - däremot Jonna och Julia kanske.

Jag har inte någonstans påstått att Julia är fri från ansvar. Hon är lika delaktig.

Det andra du tjatar hål i huvudet på de som orkar läsa dina alster tänker jag bara är för att du är arg på alla som Chrippa är arg på.
Citera
2024-10-09, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 111-111
Exakt! Vad fan är hans problem?
Är hans välmående så mycket viktigare än sin dotter?!

Jag blir nästan förbannad över hans inkompetens samtidigt som han hävdar sin förträfflighet.

Om man ständigt blir curlad och får ryggdunkningar, både hemma och på sociala medier, samtidigt som man saknar självinsikt, blir det problematiskt. När det gäller vårdnadshavares ansvar för barns hälsa och omvårdnad kan man inte lägga över det på någon annan – det är ett ansvar som måste tas fullt ut.
Citera
2024-10-09, 19:35
Medlem
Spritnotas avatar
Citat:
Även om - så skulle inte du vara förbannad på mamman i den situationen.
Det skulle jag. Som boendeförälder har man ett utökat ansvar för vissa delar - och det bör man prioritera.

Jag har inte tillgång till samtalet - och jag är medveten om att det finns något som talar för Chrippas hållning så sållar du/ni bort det. Jag pratar grundläggande och generellt.

Vi är överens om det - vi är också överens om att Chrippa borde ha löst det - däremot är vi INTE överens om att Julia skall undslippa ansvaret.

Jag tror inte Linnea och Chrippa behöver någon kurs i tandhälsa - däremot Jonna och Julia kanske.

Undantaget Linnéa, kan du ju inte vara seriös?

Lååååååångt innan Chrippa och Julia gjorde slut, var en återkommande kritik att barnet KONSTANT sög eller halvtuggade på en pommes och drack sötad dryck.

Kritiken var allt från elakheter som "hon är redan tjock" och glåpord, till att "så fort hon pratar eller pekar på något på andra sidan gatan, öppnas ett fack i barnvagnen och det trycks in en pommes eller godisklubba i näven på henne".

Chrippa själv, sade när han hatade på Linnéa, att en sak han gav henne rätt i de två ofta tjafsade var att barnet istället för gränser fick mutor för att uppföra sig.
Citera
2024-10-09, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spritnota
Glömde säga tack för svar, och är inte dig jag "läxar upp" i mitt svar. Blev bara så tvärless på begreppet pengatvätt när det Chrippa och Julia gjort är att skita i att deklarera och skatta på vita intänkter genom att tro en snabb förflyttning av Youtubeutbetalning från ett konto till ett annat skulle funka flera månader i följd. Speciellt när de vloggade dagligen om hur de satte sprätt på pengarna i Spanien.

Okej jag fattar, men det handlar om hur dom har gått till med överföringar hit och dit, Julias konton är fortfarande stängda och som jag förstår även chrippas.

Julia frågade Jocke flera ggr om en advokat, och Jocke svarade, jag skiter egentligen i varför då jag anser att begår man brott så får man stå för det, som vuxen vet man vad som är rätt och fel.
Citera
2024-10-09, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VilaVila
Om man ständigt blir curlad och får ryggdunkningar, både hemma och på sociala medier, samtidigt som man saknar självinsikt, blir det problematiskt. När det gäller vårdnadshavares ansvar för barns hälsa och omvårdnad kan man inte lägga över det på någon annan – det är ett ansvar som måste tas fullt ut.

Nog är Chrippa söndercurlad något så innibängen. Det är sannolikt därför han är så omedveten om vad han själv måste ta ansvar över.

Det finns inga ursäkter när barns hälsa åsidosätts. Som vårdnadshavare ska de uppfyllas. Det finns ingen ursäkt när det brister så fatalt.
Citera
2024-10-09, 20:01
Medlem
Citat:
Nej, så lätt är det inte överallt i alla fall. Utan det som händer är att du får beställa tid och det är förtur om det är en mjölktand. Har de slagit ut eller slagit av en tand så kan det ordnas tid snabbare. Men i första hand hänvisas de till hemortens folktandvård.
Så det ser inte likadant ut överallt i alla fall.
Det spelar dock ingen större roll - det är boendeföräldern som har huvudansvar för sådana bitar - och hålet har ju inte uppkommit från klarblå himmel utan Julia har varit tillsagd flera gånger.
Detta får du lägga på Julia faktiskt.

Det är inte trådsanning att förlorade ena barnet - om det är en trådsanning så har du själv skapat den.

Jag tycker också att Julia brister i omsorg men det ligger lika mycket på chrippa om tösen får akut ont när hon är hos honom, då gör man allt för att hitta en tandläkare, han skulle till och med kunna hitta en akuttid hos en privat tandläkare.
Det som är bra är väl att en tandläkare anmäler snabbt till soc om barnet har dålig tandhälsa, inte jätte vanligt att barn får hål i mjölktänder.

Sen känns det ju orimligt att testa massa godis i vloggar om nu barnet har så ont i tänderna.
Citera
2024-10-09, 20:23
Medlem
Citat:
Nog är Chrippa söndercurlad något så innibängen. Det är sannolikt därför han är så omedveten om vad han själv måste ta ansvar över.

Det finns inga ursäkter när barns hälsa åsidosätts. Som vårdnadshavare ska de uppfyllas. Det finns ingen ursäkt när det brister så fatalt.

I en Ding Ding Värld kan man köra med resonemanget att allt är alla andras fel och komma med hittepå-regler för att undvika ansvar. I en normal värld där man prioriterar barn och genuint bryr sig om barns välmående resonerar man inte så.

Det är djupt tragiskt att en förälder inte har självinsikt eller förmågan att ta ansvar, utan sätter sig själv i första rum.
Rent av förkastligt.
Citera
2024-10-09, 20:51
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Att skylla och lämna över ansvaret på andra föräldern när man själv kan lyfta luren och ringa en tandläkarmottagning i närheten visar brist på ansvar. Så är det oavsett vad du tycker och vilka regler som du hittat på i din märkliga värld.
Du skriver förövrigt bara nonsens och ser uppenbarligen inte till barnets bästa, utan du ser till Kräftans bästa. Du curlar 35 åriga Kräftan. Läskigt

Jag avslutar diskussionen här. Så får du gafflar vidare med någon annan. Jag är inte intresserad.

Go kväll.
När den andra föräldern är boendeförälder och skiter i tandläkartider så är det fullt relevant att både bli förbannad och att kritisera.

Du skiter i barnets bästa - det enda du söker är skäl att hata på Chrippa och Linnea.

Citat:
Jag har inte någonstans påstått att Julia är fri från ansvar. Hon är lika delaktig.

Det andra du tjatar hål i huvudet på de som orkar läsa dina alster tänker jag bara är för att du är arg på alla som Chrippa är arg på.
Jag tolkade det som att du ansåg att han inte fick kritisera Julia.

Nej, faktiskt inte - jag är inte ett dugg arg på t ex Jocke. Jag har inga skäl att vara arg på honom - däremot anser jag att han förtjänar kritik när han beter sig som en idiot. Det däremot betyder inte att jag alltid anser att han är en idiot.
Vilka övriga du menar vet jag inte

Citat:
Ursprungligen postat av Spritnota
Undantaget Linnéa, kan du ju inte vara seriös?

Lååååååångt innan Chrippa och Julia gjorde slut, var en återkommande kritik att barnet KONSTANT sög eller halvtuggade på en pommes och drack sötad dryck.

Kritiken var allt från elakheter som "hon är redan tjock" och glåpord, till att "så fort hon pratar eller pekar på något på andra sidan gatan, öppnas ett fack i barnvagnen och det trycks in en pommes eller godisklubba i näven på henne".

Chrippa själv, sade när han hatade på Linnéa, att en sak han gav henne rätt i de två ofta tjafsade var att barnet istället för gränser fick mutor för att uppföra sig.
Fast jag ser oftare barnet äta frukt än godis när hon är med Chrippa.
Vad som hände långt innan Chrippa och Julia gjorde slut har jag inte en aning om faktiskt.

Citat:
Ursprungligen postat av mutemute123
Jag tycker också att Julia brister i omsorg men det ligger lika mycket på chrippa om tösen får akut ont när hon är hos honom, då gör man allt för att hitta en tandläkare, han skulle till och med kunna hitta en akuttid hos en privat tandläkare.
Det som är bra är väl att en tandläkare anmäler snabbt till soc om barnet har dålig tandhälsa, inte jätte vanligt att barn får hål i mjölktänder.

Sen känns det ju orimligt att testa massa godis i vloggar om nu barnet har så ont i tänderna.
Det har jag ju redan sagt att jag håller med om - men det förtar inte att Julia hade ansvaret som boendeförälder och att Chrippa har rätt att bli förbannad på henne.

En tandläkare anmäler till soc? När infördes det -- i förrgår eller?. Tandläkare anmäler uteblivna tider - vilket Julia lät ske - och i kombination med det möjligen dåliga tänder.
Det normala när ett barn har dåliga tänder och föräldrarna är med och lyssnar och samarbetar så sker ingen anmälan till soc. Då krävs långt mycket mer än ett hål eller två i mjölktänder.

Hon har väl lagat tänderna. Vloggarna är en liten stund i en helhet. Du ser Jockes ungar äta mycket mer godis och glass och annat skit i vloggarna än du någonsin ser Lillen göra det. Jag är övertygad om att Jockes vloggar visar lika lite av helheten i det avseendet för de barnen som Chrippas gör för Lillen.
Citera
2024-10-09, 21:03
Medlem
micro113s avatar
Citat:
I en Ding Ding Värld kan man köra med resonemanget att allt är alla andras fel och komma med hittepå-regler för att undvika ansvar. I en normal värld där man prioriterar barn och genuint bryr sig om barns välmående resonerar man inte så.

Det är djupt tragiskt att en förälder inte har självinsikt eller förmågan att ta ansvar, utan sätter sig själv i första rum.
Rent av förkastligt.
Pratar du om Julia nu?
Citera
2024-10-09, 21:34
Medlem
Citat:
Pratar du om Julia nu?

Fokus förflyttning. Finns ingen här som inte ger Julia ansvar,mähe.

Chloe hade pappa vecka när det skedde och då bär Räkan samt Linnea det vuxna ansvaret för att hon får vård av tanden så fort som möjligt.

Chrippa matar sin dotter med godis och läsk
Citera
2024-10-09, 21:35
Medlem
Kickassfarsans avatar
Fel tråd. Radera
Citera
2024-10-09, 21:36
Medlem
Citat:
När den andra föräldern är boendeförälder och skiter i tandläkartider så är det fullt relevant att både bli förbannad och att kritisera.

Du skiter i barnets bästa - det enda du söker är skäl att hata på Chrippa och Linnea.

Berätta för oss alla när Kräftan prioriterade barnet och tog initiativet utan tjafs och bokade en tid hos tandläkaren så barnet kunde bli undersökt snabbt .
Hur gick besöket? Vad sa tandläkaren i Linköping? När var de här?

Varför kom L in i bilden? Hon är inte vårdnadshavare.

Om du ser det som att hata på någon för att jag anser att barnets hälsa ska prioriteras, så ifrågasätter jag verkligen ditt omdöme och dina värderingar.
Det handlar om att en ansvarig förälder bör ta initiativet och boka en tid hos tandläkaren istället för att prioritera att bråka med den andra föräldern, vilket bara leder till att barnet blir lidande på grund av föräldrarnas konflikter.
Det gäller oavsett vem föräldern är. Skulle du skita i ditt ansvar som förälder och prioritera att bråka istället skulle jag tycka att du var lika kass. Det är inget komplicerat eller något att blir ledsen över.

Googla upp följande.

Anmälningsskyldiga ska anmäla genast
Anmälningsskyldigheten gäller till exempel personal i hälso- och sjukvården, tandvården, förskolan, skolan, socialtjänsten och kriminalvården. Den gäller också personal som arbetar med barn och unga i yrkesmässigt bedriven enskild verksamhet eller i annan sådan verksamhet på hälso- och sjukvårdens eller socialtjänstens område.

Orosanmälan till socialtjänsten - Tandvårdspersonal har anmälningsskyldighet enligt 14 kap. 1 § socialtjänstlagen (SoL)

Vi behöver inte diskutera det här mer.

Go kväll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in