2024-10-09, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av katt21
Det sägs att kvinnorna var ett lesbiskt par som körde Fiat 500.

Rykten, lesbiska eller med barn och familjer, om man sorterar bort det, är det givetvis en avgrundsskillnad att krocka med en Fiat 500 och t.ex. en modern Volvo XC60.

Säkerhet i Europa mäts i NCAP, vissa krocksituationer, men rent generellt blir längden på krockzoner och vikt, coupeburar, krockkuddar mm., ibland avgörande i praktiska fall. Vi vet ännu ingenting om krockvinklar, kinetisk energi hos fordonen, och andra faktorer, det är säkert att en XC60 skulle klara denna frontalkrock bättre, dock inte säkert att de skulle klara livet i samma situation.....

Jag vet inte, men är rätt övertygad om att polisens tekniker kommer att jobba med vrakdelarna och försöka rekonstruera krockvinklar mm., och koordinera det med vittnesbörd, för att dels fastställa detta fall, men också bygga erfarenhet för input till framtida säkerhetsarbete, en klen tröst för de omkomna, men till godo för kommande utformning av fordon.

Bottom line är nog ändå, att det går inte att bygga bort framtida liknande olyckor, i bilens konstruktion. Däremot skulle det säkert vara möjligt, att lägga restriktioner på nya körkortsinnehavare de första 3 eller 5 åren, de skulle t.ex. inte få köra bilar med effekt över t.ex. 100 hk. Det är genomfört för MC, jag vet inte om det skulle utgöra någon skillnad i olycksstatistiken, men skulle vara en markering att bilförare behöver bygga säkerhet i sin fortsatta egna träningen efter körkortet, innan de får framföra mer kraftiga fordon.....
Senast redigerad av Whyback 2024-10-09 kl. 10:39.
Citera
2024-10-09, 10:35
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Vad betyder "banköra"?

Citat:
Ursprungligen postat av rigdab
Köra på bana, utan att störa allmänheten.

Det låter som någonting som Elias borde ha gjort, alltså köra snabbt på en avspärrad motorbana. Där skulle han ha kunnat leka utan att riskera något annat liv än sitt eget.

Citat:
Ursprungligen postat av radbean
Köra allt vad man kan utan att behöva bry sig om mötande trafik, dock måste man kunna köra om upphinnande bilar

Tack!

Det är inte bara framförvarande bilar som föraren behöver ha uppsikt över. Föraren behöver också ta hänsyn till korsande gång- och cykel-trafik. Utifrån beskrivningen av Elias, så misstänker jag att han inte bryr sig om oskyddade trafikanter. Han vet att det inte är hans liv som går förlorat vid en krock med en gångtrafikant.
Citera
2024-10-09, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oklar1234
Mannen var en svensk super fin kille i på 20 år som hade stor passion för bilar och hög fart, jag kände den här killen, otroligt bra och vass grabb, kraftigt över värderar kapaciteten av sin bil och helt enkelt miss kalkylerar situationen. Då han har i vana att nästan banköra på vägarna. Har åkt med honom en hel del.

”Vana att banköra” på våra vägar. Gud så bra det gick för din vassa, otroligt bra kompis! Eller? Läs din egent text citerad ovan. Hör du inte själv hur illa det låter? Du rättfärdigar hans körstil. Förstår att du själv är i samma ålder och saknar konsekvenstänk eftersom du dessutom åkt med en hel del.
Citera
2024-10-09, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArtemisiaMaris
”Vana att banköra” på våra vägar. Gud så bra det gick för din vassa, otroligt bra kompis! Eller? Läs din egent text citerad ovan. Hör du inte själv hur illa det låter? Du rättfärdigar hans körstil. Förstår att du själv är i samma ålder och saknar konsekvenstänk eftersom du dessutom åkt med en hel del.

Jag har åkt med honom ca 3 gånger, och det var nog för att veta att jag inte mer gör om det, jag bor 40 mil ifrån honom och har inte träffat denna grabb på över 1 år, själv kör jag en höjd Silverado 1500 Duramax och tro mig, det finns ingen vilja att äventyra livet i en sådan stor och osmidig bil, och förutom det så driver jag ett bolag som går jävligt bra, så ditt dömande saknar helt och hållet grund för att döma mig om vem jag är och vad jag är för människa, sätt dig ner kära vän
Citera
2024-10-09, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oklar1234
Definitivt har telefon använts vid körning dock mest vid Cruise hastigheter än omkörningar och liknande hetsig stil.
Gjort mig otydlig igen.. jag är lika frustrerad som ni. Jag supportar absolut inte hans handling eller den här typen av bilkörning och det är något jag tar avstånd från. Men än så länge så vet vi alla lika mycket, ingen av oss satt bakom ratten i någon av dessa bilar.

Han har alltså mellan varven fipplat med telefonen när han kört hetsigt, eftersom du använder ordet "mest"? Jag antar att han filmat sina bravader.
Citera
2024-10-09, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1234567891011
Går man in på pojkens Instagram så kan man se ett klipp där han åker (som passagerare, dvs om det är han själv som filmar) längs sträckan där olyckan skedde. Upplagt 1 oktober.

I just de klippet filmar han en kompis som åker cross på bakhjulet och samtidigt kör om dem på insidan.

Ligger bilar både framför och bakom, samt mötande trafik. Detta ger ju en bra bild utav vilken typ av respekt detta pojkgäng visar andra i trafiken.

Men kan ju hoppas att de övriga i hans umgänge tar lärdom av detta och skärper till sig.

Måste ju ligga någon slags narcissism bakom dylikt beteende? Att riskera livet på folk bara för att man själv ska få njuta och bli beundrad av folk som ser filmklippet osv. En frisk människa skulle pyssla med folkrace eller liknande.
Citera
2024-10-09, 13:19
Medlem
Citat:
Det sägs att kvinnorna var ett lesbiskt par som körde Fiat 500.

Det var en mor och dotter som dog
Finns en kommentar på Facebook från en kvinna som jobbar med mannen/pappan till dem.
Citera
2024-10-09, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klapphund
Det var en mor och dotter som dog
Finns en kommentar på Facebook från en kvinna som jobbar med mannen/pappan till dem.

Var finns denna kommentar? En mor och dotter som är i 35 års åldern?
Citera
2024-10-09, 13:27
Medlem
Det VAR ett lesbiskt par med hund från Nacka!
Citera
2024-10-09, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miffot123
Det VAR ett lesbiskt par med hund från Nacka!
Alldeles riktigt!
Citera
2024-10-09, 13:56
Medlem
Citat:
Var finns denna kommentar? En mor och dotter som är i 35 års åldern?
Ingen aning om var denna kommentar fanns men hur som helst så var det ej mor och dotter, det var ett gift lesbiskt par, 33 och 37 år tror jag
Citera
2024-10-09, 14:20
Medlem
Mazeppas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sidechick
Ingen aning om var denna kommentar fanns men hur som helst så var det ej mor och dotter, det var ett gift lesbiskt par, 33 och 37 år tror jag

Klart att det kan vara en mor och dotter. Men inte "med varandra".
Mor = någons mamma
Dotter = någons dotter
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in