2024-10-08, 22:25
  #466093
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Bespara mig dina dumheter, tack. Den enda verkliga anledningen till att hotnivån har ökat för Sveriges del är vår regering blint servila attityd till NATO (dvs i stort sett USA), som får tillstånd att göra allt de önskar eller pekar på.

Är inte vad du säger, taget ur skolboken från Afs?
🤔
Känns som tunn propaganda.
Citera
2024-10-08, 22:25
  #466094
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
(det fetade: FIFY av mig)


Det är inte mitt problem att du inte klarar att avläsa sådant som är underförstått.

NATO är inte en stridande part i det här. När ska du lära dig det? Eller menar du på fullt allvar att Kriget startades av Ryssland, Kina, Iran och Nordkorea och de alla slåss emot Ukraina och NATO?
Citera
2024-10-08, 22:27
  #466095
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torppet
Svaret är - Ja! Ryssarna vinner.
Också i Kursk.
Flera länder i Europa pratar om fredsförhandlingar. Stoltenberg (=Natos före detta talesman) sa att Ukraina borde byta land mot att få gå med i Nato.

Nej de vinner inte.
Kursk verkar Ryssarna gett upp.
Slovakien och Ungern är köpta av Ryssen och Österike har alltid samarbetat med Ryssland. Men om du tror att de har några stora mandat att få igenom sin vilja så har du missat utvecklingen den senaste tiden. Ungern är mer eller mindre utfryst och slovakien är på väg i samma riktning.

Om Ryssarna får behålla land i Ukraina så kommer de få så många sanktioner lastade på sig att de aldrig kommer kunna göra något i alla fall.
__________________
Senast redigerad av Kratatch 2024-10-08 kl. 22:33.
Citera
2024-10-08, 22:28
  #466096
Medlem
Silfverryggs avatar
Just ja. Den enda statschefen som ringde och grattade putte på födelsedagen var Erdogan. Inte ens närmaste "allierade" ringde. De skickade bara ett telegram.
Av världens ledare var det bara Turkiets president Recep Tayyip Erdoğan som ringde Putin, medan andra nöjde sig med att skicka ett telegram till honom. Förutom Erdoğan hedrades Putin av Nicaraguas president Daniel Ortega, Turkmenistans president Serdar Berdimuhamedov, Vitrysslands president Alexander Lukasjenko, Armeniens premiärminister Nikol Pasjinjan, Centralafrikanska republikens president Faustin-Archange Touadera, Kazakstans president Kasym-Zhomart Tokajev och Bahrains kung Hamad ibn Isa Al Khalifa.

Som jämförelse kan nämnas att Putin förra året gratulerades av 10 statschefer och för två år sedan av 14 statschefer. Det var andra året i rad som ingen av ledarna för BRICS-gruppen av tillväxtekonomier delade Rysslands gratulationer till Putin. Så sent som 2021, före Rysslands anfallskrig i Ukraina, överöstes Putin med gratulationer över telefon.
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/1e663c5e-0c41-45a2-ab22-d24707ec6f2a
Citera
2024-10-08, 22:29
  #466097
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Sverige är till skillnad från Ryssland inte i militär konflikt, men vår stupida svenska regering gör allt den kan för att på sikt kasta oss in i ett krig mot Ryssland, i stort sett av blind lydnad mot USA. Och du står naivt och gör vågen för detta.

Frågor på det?

Sveige är ju med i NATO, du envisas ju med att NATO är en stridande part i Ukraina så hur ska du ha det? Är vi i en konflikt eller är vi det inte?
Citera
2024-10-08, 22:32
  #466098
Medlem
Silfverryggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Nej de vinner inte.
Kursk verkar Ryssarna gett upp.
Slovakien och Ungern är köpta av Ryssen och Österike har alltid samarbetat med Ryssland. Men om du tror att de har någogra stora mandat att få igenom sin vilja så har du missat utvecklingen den senaste tiden. Ungern är mer eller mindre utfryst och slovakien är på väg i samma riktning.

Om Ryssarna får behålla land i Ukraina så kommer de få så måmnga sanktioner lastade på sig att de aldrig kommer kunna göra något i alla fall.

Plus det kommer inte komma nåt erkännande för att det stulna landet skulle vara ryskt.
As we mark two years since Russia’s illegal annexation of portions of Ukraine’s Donetsk, Luhansk, Kherson and Zaporizhzhia regions, we the G7 Foreign Ministers of Canada, France, Germany, Italy, Japan, the United Kingdom, the United States of America, and the High Representative of the European Union, stand firmly with Ukraine and its territorial integrity, sovereignty, independence.

We will never accept these or other violations of international law committed by Russia against Ukraine and its people and we will continue to condemn in the strongest possible terms Russia’s illegal aggression, its human rights violations and abuses in the temporarily occupied territories of Ukraine and the ongoing brutal attacks destroying civilian, critical and urban infrastructure.
https://www.state.gov/g7-foreign-ministers-statement-on-ukraine-2/
Citera
2024-10-08, 22:32
  #466099
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av professorpuss
Du vet att man betalar ränta på krediter?

Det kommer vara Rysslands huvudvärk. När kriget är över kommer Ryssen få ta över alla lån Ukraina dragit på sig.
Citera
2024-10-08, 22:33
  #466100
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silfverrygg
Plus det kommer inte komma nåt erkännande för att det stulna landet skulle vara ryskt.
As we mark two years since Russia’s illegal annexation of portions of Ukraine’s Donetsk, Luhansk, Kherson and Zaporizhzhia regions, we the G7 Foreign Ministers of Canada, France, Germany, Italy, Japan, the United Kingdom, the United States of America, and the High Representative of the European Union, stand firmly with Ukraine and its territorial integrity, sovereignty, independence.

We will never accept these or other violations of international law committed by Russia against Ukraine and its people and we will continue to condemn in the strongest possible terms Russia’s illegal aggression, its human rights violations and abuses in the temporarily occupied territories of Ukraine and the ongoing brutal attacks destroying civilian, critical and urban infrastructure.
https://www.state.gov/g7-foreign-ministers-statement-on-ukraine-2/

Japp, därav sanktionerna som kommer som ett brev på posten.
Citera
2024-10-08, 22:34
  #466101
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kolbiten2
Det hoppas jag inte stämmer för då är vi i väst riktigt ruttna och en skam för mänskligheten.
Givetvis inte. Ryssland står själva för ruttenheten och kriget.
Citera
2024-10-08, 22:40
  #466102
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThreeHeart7.5
Ryssland fortsätter att mala på, Kiev måste acceptera att diplomatiska åtgärder är den enda lösningen på det här.

Russian Ministry of Defense claimed full occupation of Zoryane Pershe village of Donetsk region of Ukraine

https://t.me/smotri_media/94738

Ukraina har gett Ryssarna sina diplomatiska förslag men Ryssarna vägrar acceptera.
Citera
2024-10-08, 22:40
  #466103
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Bespara mig dina dumheter, tack. Den enda verkliga anledningen till att hotnivån har ökat för Sveriges del är vår regering blint servila attityd till NATO (dvs i stort sett USA), som får tillstånd att göra allt de önskar eller pekar på.
Dumheterna och de ideliga (dåligt underbyggda) off topicresonemangen står du för. Du påstår att Sverige kommer att kastas in i ett krig, mot vem då? Vem är hotet?
Citera
2024-10-08, 22:43
  #466104
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Du missade att det handlade om rubel, inte dollar. Googka själv det är belopp i rubel det rör sig om.

600 miljarder rubel motsvarar någpnstans runt 7-8 miljarder dollar, det är knappast något sensationbelopp i den större bilden.

Den ryska guldreserven nådde tidigare i år All Time High, innan man började sälja av några procent. Aldrig tidigare har ryska staten suttit på så mycket guld som i år.

Nu ska vi tar vi det så att ett litet barn förstår:

- Ryssland har startat ett orättfärdigt krig som inte går att vinna

- Ryssland har förlorat merparten av sin armé, både manskap och materiel

- Ryssland är ett land där du inte kan rösta på vilken politiker du vill eller ens läsa vilka nyheter du vill

- Ryssland styrs av en enväldig härskare sedan nästan tre årtionden som äger palats medan folket har det svårt

- Rysslands enväldige härskare stöds av en grupp kleptokrater som tjuvat landets tillgångar från folket, vilket gör att folket får det svårt

- Ryssland har korruption som samhällssystem (vilket kriget avslöjat då vapnen havererat eller ”försvunnit”)

- Ryssland har en åldrande befolkning (1/3 är pensionärer) som minskar med 600 000 personer per år (krigets offer oräknade) och knappt några barn föds vilket i sin tur gjorde att Ryssland stulit barn från Ukraina med följden att den enväldige härskaren är internationellt efterlyst för krigsförbrytelser

- Ryssland har en ekonomi som helt domineras av lågförädlade råvaror, främst fossila bränslen som världens ledare enats om att fasa ut

- Ryssland har visat sig oförmöget att exportera högförädlade varor och tjänster så vad ska de leva av när oljan och gasen blir kvar nere i jorden?

- Ryssland. Game over.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in