2024-10-08, 21:39
  #466081
Medlem
Och ja, Kinas och Rysslands ekonomier är i riktigt dåligt skick.
Citera
2024-10-08, 21:40
  #466082
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Spelar det någon roll hur lång tid det hände på? Faktum är att S. Korea hade en stad kvar av sitt land innan deras krigslycka vände. Så att Ryssarna tar territorium nu betyder ingenting innan kriget är över. Kan det ge strategiska fördelar? Ja. Men betyder det att de faktiskt vinner? Nej.

Svaret är - Ja! Ryssarna vinner.
Också i Kursk.
Flera länder i Europa pratar om fredsförhandlingar. Stoltenberg (=Natos före detta talesman) sa att Ukraina borde byta land mot att få gå med i Nato.
Citera
2024-10-08, 21:47
  #466083
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VizslaSilver
Gazprom -600 miljarder dollar...

Så går det när man låter riskkapitalister och finansoligarker hålla lekstuga med viktiga industrier (och även samhällsbärande verksamheter som vård och skola).
Du missade att det handlade om rubel, inte dollar. Googka själv det är belopp i rubel det rör sig om.

600 miljarder rubel motsvarar någpnstans runt 7-8 miljarder dollar, det är knappast något sensationbelopp i den större bilden.

Den ryska guldreserven nådde tidigare i år All Time High, innan man började sälja av några procent. Aldrig tidigare har ryska staten suttit på så mycket guld som i år.
__________________
Senast redigerad av HepCat-X 2024-10-08 kl. 21:58.
Citera
2024-10-08, 21:51
  #466084
Medlem
Silfverryggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torppet
Svaret är - Ja! Ryssarna vinner.
Också i Kursk.
Flera länder i Europa pratar om fredsförhandlingar. Stoltenberg (=Natos före detta talesman) sa att Ukraina borde byta land mot att få gå med i Nato.

Det fetade: Källa på det att den nya ordförandet för internationella säkerhetskonferensen i München ska ha påstått det?
Eller så drar du som vanligt saker ur din kommuniströv.
Citera
2024-10-08, 21:55
  #466085
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Du missade att det handlade om rubel, inte dollar. Googka sjölv det är belopp i rubel det rör sig om.

600 miljarder rubel motsvarar någpnstans runt 7-8 miljarder dollar, det är knappast något sensationbelopp i den större bilden.

Den ryska guldreserven nådde tidigare i år All Time High, innan man började sälja av några procent. Aldrig tidigare har ryska staten suttit på så mycket guld som i år.

Du hade faktiskt rätt där. Det tog 2,5 år av krig. Det var Rubel och inte dollar.

Sälja guld är dock inte enkelt när sanktioner råder. kanske kineserna köper till rea i Yuan. men det finns snart inga andra alternativ än att sälja mer och mer guld. Stagflation i Ryssland blir inte kul. Det finns inte nog med fol på arbetsmarknaden när kriget är över. Såvida de inte tänker importera norkoreanska slavarbetare
Citera
2024-10-08, 21:59
  #466086
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Under tiden toppade SVT Aktuellt i kväll med att ett av Northvolts dotterbolag försatts i konkurs med två miljarder kronor i skulder. Den stora batterifabriken som skulle frälsa Skellefteå och öppna för stormsteg mot ett samhälle byggt mer på el och mindre på olja och gas skakar i grundvalarna bara ett par år fter att den startade, och de där miljarderna är troligen förlorade för gott.

Så går det när man låter riskkapitalister och finansoligarker hålla lekstuga med viktiga industrier (och även samhällsbärande verksamheter som vård och skola).
Du är visst dum på riktigt!
Sverige överlever utan en skråma, Ryssland kämpar för sin överlevnad p.g.a. att landet är plundrat av oligarker.
Citera
2024-10-08, 22:04
  #466087
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
Du är visst dum på riktigt!
Sverige överlever utan en skråma, Ryssland kämpar för sin överlevnad p.g.a. att landet är plundrat av oligarker.
Sverige är till skillnad från Ryssland inte i militär konflikt, men vår stupida svenska regering gör allt den kan för att på sikt kasta oss in i ett krig mot Ryssland, i stort sett av blind lydnad mot USA. Och du står naivt och gör vågen för detta.

Frågor på det?
Citera
2024-10-08, 22:04
  #466088
Medlem
Ska man tro Konstantin finns ingen kompensation för inflationen planerad för pensionerna i Rysslands budget för 2025... Kan bli nasty det när maten, värmen och vodkan blir för dyr.
Citera
2024-10-08, 22:09
  #466089
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VizslaSilver
Ska man tro Konstantin finns ingen kompensation för inflationen planerad för pensionerna i Rysslands budget för 2025... Kan bli nasty det när maten, värmen och vodkan blir för dyr.

Dom får skära ned på mat & värme alltså.
Citera
2024-10-08, 22:14
  #466090
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Sverige är till skillnad från Ryssland inte i militär konflikt, men vår stupida svenska regering gör allt den kan för att på sikt kasta oss in i ett krig mot Ryssland, i stort sett av blind lydnad mot USA. Och du står naivt och gör vågen för detta.

Frågor på det?
Du är dum på riktigt.
Hur mycket din rödbruna hjärna än önskar, så kommer det i framtiden inte att finnas ett potent Ryssland.
Ser du något annat hot än Ryssland? Är det din enda förhoppning? Eller är det kanske din favoritdiktatur Nordkorea som är hotet? Eller ska Venezuelas krigsmakt ta sig över havet?
Citera
2024-10-08, 22:20
  #466091
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
Du är dum på riktigt.
Hur mycket din rödbruna hjärna än önskar, så kommer det i framtiden inte att finnas ett potent Ryssland.
Ser du något annat hot än Ryssland? Är det din enda förhoppning? Eller är det kanske din favoritdiktatur Nordkorea som är hotet? Eller ska Venezuelas krigsmakt ta sig över havet?

Bespara mig dina dumheter, tack. Den enda verkliga anledningen till att hotnivån har ökat för Sveriges del är vår regering blint servila attityd till NATO (dvs i stort sett USA), som får tillstånd att göra allt de önskar eller pekar på.
Citera
2024-10-08, 22:24
  #466092
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Bespara mig dina dumheter, tack. Den enda verkliga anledningen till att hotnivån har ökat för Sveriges del är vår regering blint servila attityd till NATO (dvs i stort sett USA), som får tillstånd att göra allt de önskar eller pekar på.
Nej. Den ökade hotnivån beror på en misslyckad liten horunge i Kreml som lever i en fantasivärld.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in