2024-10-08, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frihet.37
GM har bl.a ett flertal gånger sett tillsammans med en G. N*lsson som är känd in Ljusdal för de vidrigheter han utsatt sin fd sambo för.

Setts ett flertal gånger? Ja jo, det kan man säga. Dom umgicks vär flitigt?
Sen umgicks väl GM med en till som inte är så helylle, som har saker på sig? Han som har barn med nuvarande kommundirektörens syster.
Citera
2024-10-08, 16:22
Medlem
Va tvungen att fejsbooka för att komma på vem ni pratar om och märkte nu att GM fb sida är borta..
Citera
2024-10-08, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snesomfan
Va tvungen att fejsbooka för att komma på vem ni pratar om och märkte nu att GM fb sida är borta..

Ja nu har det gått 1 vecka. Nu börjar tystnad och nedstägning på de flesta håll. Det är så typiskt.
Citera
2024-10-08, 18:21
Medlem
Det finns en kultur att skydda sig själv och de närmast medarbetare i kommunhuset. Vid flertalet tillfällen vet jag att viktig information och till viss del kritik lagts fram till chefer inom förvaltningen och då tillsätts en chef att utreda den info som framkommit. Är man då chef för de man utreder så läggs naturligtvis ärendet ned.
Läs Ljusdals posten nåt år bakåt och sök på kritik/missförhållanden så finns det uppslag som tydliggör det jag skriver.
Citera
2024-10-08, 18:57
Medlem
För flera år sedan innan min dotter skulle inskolas på förskolan skrev jag till ansvarig pedagog:

”Vad ni har för rutiner för att motverka att barnen kan utsättas för sexuella övergrepp av t ex vikarier? Finns rutiner kring blöjbyten och toalettbesök, finns fönster till rum där blöja byts och rutiner för ensamarbete på vilostunden?”

Fick då detta svar av förskolan:
”Gällande rutiner kring bl a vikarier, så har vi som policy att vikarier aldrig är ensamma med barnen, de byter heller aldrig blöjor.”

Det var efter ett uppmärksammat fall där en förskolevikarie åkt fast.
Idag skulle jag även fråga vad som gäller för fast personal, men då tänkte jag att de borde ha koll på den fasta personalen! Nu visar det sig att man inte kan vara helt säker ens på dem.

Uppmanar alla att fråga sina barns förskolor om vad som gäller där och kräva att de har rutiner som också följs upp och att det görs revisioner regelbundet.

Min man tyckte att det var onödigt att jag frågade och lite överdrivet, men pedofiler dras till sammanhang med möjlighet att komma åt barn, så just på förskolor, i parklekar, i simhallar och i barnsporter är nog pedofiler överrepresenterade.
Citera
2024-10-08, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WMM
Det finns en kultur att skydda sig själv och de närmast medarbetare i kommunhuset. Vid flertalet tillfällen vet jag att viktig information och till viss del kritik lagts fram till chefer inom förvaltningen och då tillsätts en chef att utreda den info som framkommit. Är man då chef för de man utreder så läggs naturligtvis ärendet ned.
Läs Ljusdals posten nåt år bakåt och sök på kritik/missförhållanden så finns det uppslag som tydliggör det jag skriver.

Precis så!! Det är helt sinnessjukt att man har minsta lilla koppling till myndigheten man utreder för missförhållanden.

Jag har en bekant som hamnade i en liknande situation uppe i Ljusdal.
Missförhållanden (grova sådana) i den bekantas ärende skulle utredas, en högre chef satte in ett par som jobbade I kommunhuset att göra utredningen. Och ja, den högre chefen va även utredarnas chef.
Vad blev det av detta? Inte ens dom absolut grövsta missförhållandena utreddes innan den högre chefen la ner ärendet.

Det är så det går till. Och det är helt sinnessjukt att en kommun får utreda sina egna missförhållanden.

Så man kan ju undra vilka dom externa utredarna är i detta ärende. Och vem som tar emot klagomålen som strömmar in. Dom sitter säkert på kommunhuset dom med.
Citera
2024-10-08, 19:31
Medlem
Jag hoppas verkligen kommunen noggrant går tillbaka och kollar vart och när han har varit på förskolor. Dom tjatar att han blev anställd 2012 men han har varit på förskola redan 2011. Och tyvärr har han förmodligen från start gjort detta mot såååå många barn.
Citera
2024-10-08, 19:55
Medlem
SwizzerNöts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 36360
Intressant. Jobbar just nu på bemanningsföretag och hoppar in på förskolor och skolor. Har du samma inställning mot män som lärare i grundskola?

Nej, inte generellt. Jag tror att det är viktigt med män och har själv haft flera män som lärare utan problem. Generellt tänker jag att problemet är större ju längre ner i ålder man sätter män. Mellanstadiet och uppåt borde vara okej, då kan barnen säga ifrån och förstår vad som är fel. Det finns fortfarande en risk, men den blir så liten att nyttan väger upp i min bok.
Citera
2024-10-08, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mareka76
Precis så!! Det är helt sinnessjukt att man har minsta lilla koppling till myndigheten man utreder för missförhållanden.

Jag har en bekant som hamnade i en liknande situation uppe i Ljusdal.
Missförhållanden (grova sådana) i den bekantas ärende skulle utredas, en högre chef satte in ett par som jobbade I kommunhuset att göra utredningen. Och ja, den högre chefen va även utredarnas chef.
Vad blev det av detta? Inte ens dom absolut grövsta missförhållandena utreddes innan den högre chefen la ner ärendet.

Det är så det går till. Och det är helt sinnessjukt att en kommun får utreda sina egna missförhållanden.

Så man kan ju undra vilka dom externa utredarna är i detta ärende. Och vem som tar emot klagomålen som strömmar in. Dom sitter säkert på kommunhuset dom med.

Ja, det är förjävligt.. Det finns ingen chans till förändring.
Det finns pågående missförhållanden som fortgår och detta trots det som nu hänt.

Ja, vad ska alla utredningar mynna ut
I om ingen tar detta på allvar och gör det korrekt.
Citera
2024-10-08, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mareka76
Setts ett flertal gånger? Ja jo, det kan man säga. Dom umgicks vär flitigt?
Sen umgicks väl GM med en till som inte är så helylle, som har saker på sig? Han som har barn med nuvarande kommundirektörens syster.

Vem är den andra?
Citera
2024-10-09, 13:17
Medlem
De lärare och den rektor som tystade de tjejer som vittnar om sin högstadietid borde verkligen ställas till svars på ett eller annat sätt. Snacka om tystnadskultur.
Citera
2024-10-09, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
På vilket sätt är det bra att offren inte får skadestånd?

Det är självklart tråkigt att offer inte får skadestånd, men ett skadestånd skulle ändå aldrig göra en våldtäkt ogjord, och skadeståndet är alltid fjantsummor. Visst, för mig vore 100k en nice summa att få, men som kompensation för att ha fått sin barndom, sitt liv och ofta sin förmåga att fungera normalt senare i livet förstörd, så är det ju en skitsumma som gör väldigt lite skillnad. Ser hellre att offren slipper veta att deras, skattepengar går till fortsatt försörjning av dessa kräk, plus att risken för att samma gärningsman ska begå brott igen helt raderas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in