2024-10-08, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
När ett företag går i konkurs kanske det är så, men jag vid skuldsanering verkar det vara proportionell utbetalning, med vissa undantag.
/lagtexten/
Underhåll ska betalas till fullo, liksom om någon har säkerhet för ett lån.
Skuldsaneringslag (2016:675) Jaha, lagen är ändrad sedan jag inte fick något betalt för jobbet mitt företag hade gjort.

De verkar ha tagit bort förtur för staten = skatter. Kanske för att anställda knappt kan få skatteskuld, eftersom preliminärskatt dras innan de får lönen.
Men flera slags lån har fortfarande förtur enligt den lagtext du citerade.
Så efter dessa lån , ev underhållsbidrag och existensminimum är borträknat kan det vara INGENTING kvar till småföretagare, som har en fordran på den skuldsanerade...
Så den skuldsanerade återhämtar sig snabbt, medan företagarna blir blåsta med hjälp av staten...
Citat:
Hur många företag lämnar i dag kredit till privatpersoner? Vissa hantverkare gör det, men knappast till folk som har så taskig ekonomi så att de inom snart kommer få skuldsanering. Kanske man kan få krita på lokala pizzerian, men den överlever nog att förlora pengar för några pizzor
Tänk om det inte är bara några pizzor...
F ö är pizzerior, restauranter o d bland de VANLIGASTE konkurserna, så de har det kärvt även om alla betalar...

Jag får kredit Köpte nyligen en laptop och en del annat från Netonnet. (= Faktura 30 dagar) fastän jag bara är "fattigpensionär" ( = får minsta möjliga efter att riksdagen SNODDE mina bästa år och bara räknar mina sämsta inkomstår, de räknar inte ett enda av åren då jag hade 70 anställda...
De gjorde kreditupplysning, men på en sådan syns det inte att jag har pengar, jag skulle kunna vara pank...
Citat:
Får känslan av att du blandar ihop skuldsanering med företagskonkurser.
??? För att min fordran var på ett företag? Det var på en Enskild Firma och det är s g s samma sak som en privatperson ur juridisk synvinkel.
2024-10-08, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Ja det borde helt klart regleras i någon lag att orimliga räntor inte är tillåtet.
Självklart ska räntorna kunna gå upp och ner efter inflationen, men man ska inte kunna erbjuda lån och krediter till oskäligt höga räntor.
Det FINNS lag mot OCKER, men av någon underlig anledning verkar inte myndigheterna tycka att lagen ska gälla ockerföretagen!!! =Kreditkort, korttidslån.)
Citat:
Ursprungligen postat av Ferh
Alternativet till att inte ha skuldsanering vore att personer med miljoner i skulder lever på existensminimum resten av livet, och varken utbildar sej eller arbetar eftersom de ändå aldrig kommer att kunna betala tillbaka sina skulder, och därför även skulle fortsätta att dra på sej nya skulder eftersom det inte skulle göra minsta skillnad för dem.
Det skulle kunna lösas som i en del andra länder =Ställa ordentliga KRAV på personer för att få stöd, annars får man inte Akassa eller Soc.
Om det inte ändrats är enda kravet i Sverige att man SÖKER några jobb, MEN man kan missköta sig vid intervjuer så man inte får något, eller om man ändå får jobb kan man missköta sig så att man blir av med det.
T ex skulle det kunna vara krav på att personer måste göra sitt bästa för att försöka klara sig själv (innan man når pensionsåldern) för att ha rätt till support.
((Det står t o m så i lagen för Filippinoerna...)

Citat:
Ursprungligen postat av Ferh
För att kunna få skuldsanering så måste man tvärtom sköta sin ekonomi och undvika nya skulder, och det är nästan omöjligt att få det beviljat mer än en gång.
5 år är alldeles för kort tid.
För en småföretagare drabbad av att inte få betalt, kan det dröja längre än så att återhämta sig...
Citat:
Ursprungligen postat av Newkie
Blir ju de som lånat ut pengar som blir lidande i en skuldsanering...
Och (små)företagare. Många glömmer dem...
2024-10-08, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Ja det borde helt klart regleras i någon lag att orimliga räntor inte är tillåtet.
Självklart ska räntorna kunna gå upp och ner efter inflationen, men man ska inte kunna erbjuda lån och krediter till oskäligt höga räntor.

Sen kan man också tycka att det borde bli stopp med krediter för privatpersoner i alla fall när man kommit upp i ett för högt antal. Som det är nu kan ju folk hålla sig flytande i många år genom att skaffa kreditkort efter kreditkort så länge det nya kreditkortet kan betala de gamla räkningarna osv.
Du ska inte kunna låna ut pengar alls genom sms eller liknade till helt efterblivna. Det är att göra dom enfaldiga en stor björntjänst.
2024-10-08, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
??? För att min fordran var på ett företag? Det var på en Enskild Firma och det är s g s samma sak som en privatperson ur juridisk synvinkel.
Kunde du verkligen inte se att personen var insolvent?

Varför gav du hen kredit? Kanske felet ändå var ditt?

Om du ger en sådan person kredit så får du nog skylla dig själv. Kom inte hit och gråt.
Senast redigerad av Stiffinger 2024-10-08 kl. 12:02.
2024-10-08, 13:03
Medlem
Olduvais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newkie
Blir ju de som lånat ut pengar som blir lidande i en skuldsanering...
Som sig bör. Det är ju de som har gjort en dålig/oseriös affär och sen får statens hjälp att ta pengar från någon.

Om det inte fanns skuldsanering så skulle det vara helt orimligt att ha löneutmätning ö.h.t.
2024-10-08, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olduvai
Som sig bör. Det är ju de som har gjort en dålig/oseriös affär och sen får statens hjälp att ta pengar från någon.

Om det inte fanns skuldsanering så skulle det vara helt orimligt att ha löneutmätning ö.h.t.
På vilket sätt menar du att de som gett bristfälliga krediter får statens hjälp att få in sina pengar genom skuldsanering?
2024-10-08, 13:10
Bannlyst
Kanske beror på orsaken. Spelmissbruk är ju inte lyxliv. Spelen drar väl in mer förresten.

Man är ju körd sedan om man har skulder. Kan inte få bostad och alla abonnemang måste stå på någon annan. Kan bli svårt att lämna en relation av dessa och andra ekonomiska skäl osv. Man sitter i en rävsax helt enkelt

Men är de bara korkade lyxbeteenden får de äta upp kostnaden själva tycker jag
2024-10-08, 13:46
Medlem
boll-svantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
Om någon drar på sig skulder snabbt, hinner det inte synas bra på kreditupplysningar...
När det börjar bli ett stor problem börjar man nog göra som i andra länder där det är enklare för privatpersoner att gå i konkurs: inte sälja på faktura.
2024-10-08, 14:07
Medlem
Citat:
Kunde du verkligen inte se att personen var insolvent?

Varför gav du hen kredit? Kanske felet ändå var ditt?

Om du ger en sådan person kredit så får du nog skylla dig själv. Kom inte hit och gråt.
Det var ett "nystartat" företag. =Han köpte ett existerande företag.
Han var INTE insolvent då jag började göra jobb åt hans företag. Jag fick betalt i början.

Du verkar inte ha varit företagare. Det är NORMALT att FAKTURERA företag med 30 dagar att betala den.

Vad var det sista för korkat SKITSNACK?
Jag är INTE sur på att han inte kunde betala DÅ,
jag är sur på att STATEN gjorde att han inte behövde betala genom att ge honom skuldsanering utan att ge mig något alls.
ANNARS hade han betalat mig i slutänden eftersom det var en liten Enskild firma utan anställda, så han kunde inte ha särskilt stora skulder och han var i 30-årsåldern utan barn så han hade hunnit betala mig och jag hade fått ränta på skuldbeloppet.
Citat:
Ursprungligen postat av Olduvai

Du verkar över huvud taget inte veta vad du pratar om.
TRE fel/underligheter i bara TVÅ korta meningar!
1. Staten TAR BETALT för sådant jobb.
2. Det behövs INTE skuldsanering för att man ska kunna göra löneutmätning.*
( =Det behövs BARA att man skickar in uppgifter om kravet och betalar avgifter till kronofogden. (OM den bestrids behöver man även gå till domstol, annars behövs det inget mer.))
3. Vad är det för orimligt med att folk betalar företag för vad som köpts???

( * Jag fick betalt på det sättet för en annan skuld, då en ställde till en massa problem för mig då han hade fått en mycket bra deal, som han inte fullföljde kontraktet på.
((Han skulle ha fått en 6-rumsvilla "gratis" genom att betala samma summa som han hade betalat för en mycket mindre hyreslägenhet. Hälften skulle gå till en reparationsfond, som han skulle få HELA summan på då han köpte fastigheten så han skulle kunna få den efter cirka 4 år om han gjorde underhåll själv så det inte lejdes för pengar i reparationsfonden.))
Och såklart skulle ha ta över t ex elräkningar o d då han flyttade dit, men det gjorde han inte. Istället behövde jag fortsätta betala andra räkningar än fastighetsskatten, vilken jag skulle betala enligt dealen. Jag har fått betalt för en del av dem nu.)
2024-10-08, 14:14
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjallepetter
Jag har på senare tid blivit oerhört kritisk till hela idén om skuldsanering.

Har man levt la dolce vita så ska man fanimej betala för kalaset också.

Läste något om en idiot som levt High chaparall mellan 20-30 och efter 30 hade skyhöga skulder.

Denna idiot fick skuldsanering och kunde på så vis fortsätta som om inget hänt.

Det är en spottloska på oss andra.

Det dök idag upp en snyftartikel om Thomas som tvingas betala av sina skulder och som inte beviljas skuldsanering. Stackars Thomas

https://www.aftonbladet.se/a/qPyGdz

Inser inte staten att det sticker i ögonen hos oss andra när dessa idioter får skulder betalda?
Anser ni att skuldsanering ens ska få finnas?

En i min närhet lurades att stå som målvakt för ett företag. Företaget rensades på pengar och han som startade det försvann utomlands. Kvar stod personen i min närhet med en miljonskuld som han omöjligen kunde betala av. Han fick skuldsanering efter ca tio år och det tycker jag var helt rätt.
2024-10-08, 14:19
Medlem
KarmageddonN0Ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlappMungon
Skall vi skattebetalare verkligen finansiera evighetsindrivning av skulder?
Är du trög i huvudet eller?
2024-10-08, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boll-svante
När det börjar bli ett stor problem börjar man nog göra som i andra länder där det är enklare för privatpersoner att gå i konkurs: inte sälja på faktura.
Det vore inte bra heller,
för då blir det obekvämt som kund att handla*
ELLER så kan det bli fler, som får problem med kort och behöver skuldsanering

(( *Jag vägrar att fylla i kortuppgifter genom internet p g a hackerrisken. (Jag klickar på en massa då jag gör research för bl a affärer vilket ökar risken att bli hackad. Dessutom har ju företag och institutioner blivit det så jag vill inte ha mina kortuppgifter där.))

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in