Citat:
Skuldsaneringslag (2016:675) Jaha, lagen är ändrad sedan jag inte fick något betalt för jobbet mitt företag hade gjort.De verkar ha tagit bort förtur för staten = skatter. Kanske för att anställda knappt kan få skatteskuld, eftersom preliminärskatt dras innan de får lönen.
Men flera slags lån har fortfarande förtur enligt den lagtext du citerade.
Så efter dessa lån , ev underhållsbidrag och existensminimum är borträknat kan det vara INGENTING kvar till småföretagare, som har en fordran på den skuldsanerade...
Så den skuldsanerade återhämtar sig snabbt, medan företagarna blir blåsta med hjälp av staten...
Citat:
Tänk om det inte är bara några pizzor... Hur många företag lämnar i dag kredit till privatpersoner? Vissa hantverkare gör det, men knappast till folk som har så taskig ekonomi så att de inom snart kommer få skuldsanering. Kanske man kan få krita på lokala pizzerian, men den överlever nog att förlora pengar för några pizzor

F ö är pizzerior, restauranter o d bland de VANLIGASTE konkurserna, så de har det kärvt även om alla betalar...
Jag får kredit
Köpte nyligen en laptop och en del annat från Netonnet. (= Faktura 30 dagar) fastän jag bara är "fattigpensionär" ( = får minsta möjliga efter att riksdagen SNODDE mina bästa år
och bara räknar mina sämsta inkomstår, de räknar inte ett enda av åren då jag hade 70 anställda... De gjorde kreditupplysning, men på en sådan syns det inte att jag har pengar, jag skulle kunna vara pank...
Citat:
??? För att min fordran var på ett företag?
Det var på en Enskild Firma och det är s g s samma sak som en privatperson ur juridisk synvinkel.