2024-10-08, 01:51
Medlem
Krakatoas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
MEN VILKA ÄR DET SOM KÖPER ALLA DESSA FÄRDIGRÄTTER?

Berätta om Era volymer av frysta färdigrätter - dvs helfabrikat

Jag köper dem ibland. Om du syftar på Dafgårds/Findus osv. Likväl som jag kan köpa en fryspizza, frysta pommes, en fryst paj... Ja, vad du vill.

Är det just färdigportioner i frysformat du spergar över eller är det halvfabrikat i alla dess former?
Citera
2024-10-08, 01:57
Avslutad
Jag jobbade på en ICA ett tag och det var mest unga och medelålders män som köpte färdigrätter till middag, tillsammans med andra varor. Sen sålde det rätt bra vid lunchtid och då var det alla som köpte. En del pensionärer köpte också.

Jag minns inte när jag köpte en färdigrätt senast, måste vara tio år sedan. Jag tycker de är äckliga och inte prisvärda. Om jag inte orkar laga mat köper jag takeaway från en restaurang eller fryspizza.
Citera
2024-10-08, 02:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrL0c
Många frysrätter från tex Dafgårds och Findus är genuint bra och hälsosam mat. Att slänga in skiten i mikron och slippa greja själv är skönt i dagens samhälle om man inte finner något egenvärde i matlagning.
Så gott som alla frysrätter räknas som ultraprocessad mat, och Livsmedelsverket går ut med att stor konsumtion av sådant kan öka risken för fetma och kroniska sjukdomar .

Så om man vill vara hälsosam finns troligen bättre alternativ.
Exempelvis är allt bröd köpt i butik, färdiga sallader och smörgåsar samt färdiga eller frysta rätter ultraprocessad mat enligt Nova.
Det finns många studier som visar att risken för fetma och kroniska sjukdomar ökar om man äter mycket ultraprocessad mat.
https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/tillagning-forvaring-hallbarhet/tillagning/ultraprocessad-mat
Citera
2024-10-08, 02:33
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Persiljan
För ett antal år sedan kunde de som hade hemtjänst, i den kommun jag bor, även få matlådor lagade på kommunens storkök. Men inte nu längre. De är hänvisade till dessa färdigrätter, beställa hem med hemtjänstpersonalens hjälp om de inte kan det själva, eller nån anhörig eller bekant. Blir dyrare än när de lagade maten själva, för det kunde den generationen i allmänhet.
Så färdigrättstillverkare säljer nog väldigt mycket till äldre.
Skojar du?
Är kommunens storkök nedlagt?
De lagar väl till ålderdomshem också?

Färdigmat är inte mat, det är snusk. Jag tror att de som köper är de som jobbar mycket så de inte har tid och ork att laga mat.
Eller helt enkelt inte kan.

Jag tror dock de slutar när de ser vad de innehåller.
Citera
2024-10-08, 02:38
Bannlyst
Citat:
Vet en familj där kvinnan arbetade som tandläkare i egen verksamhet - de åt frysta färdigrätter
åtminstone typ 300 dagar per år. 2 makar o 2 barn.

Dafgård började med EN produkt - kåldolmer som var allt de hade i många år - på dessa dolmar tjänade de så mycket att de kunde skapa det som D har idag.

MEN VILKA ÄR DET SOM KÖPER ALLA DESSA FÄRDIGRÄTTER?

Det kan inte bara vara ensamstående o pensionärer - det måste helt enkelt också vara par o barnfamiljer.

Annars skulle denna färdigmat (som jag själv anser är baaraaa skiit*) inte finnas i de volymer som de
gör. Ofta behöver man som vuxen man äta två såna rätter för att bli mätt = dubbla priset

*kyckling som bäst - annars malet - o räknar man kilopris o checkar mot köttvolymen så är det dyrt som fan.

Har själv varit på junkfood places i tyskland o benelux o på alla ställen har det gått att få en riktig köttbit om man så önskar - men inte i ankdammen - varvar rätt gärna med ställennär jag är i Europa

Jodå jag är lat o hatar hushållsarbete - äter juste ute o så köper jag takeaway på justa restauranger-
libanes - arab - persiskt o premiumpizza - väldigt mycket när jag inte har matlagardam vilket jag tidvis inte har haft.

Berätta om Era volymer av frysta färdigrätter - dvs helfabrikat
Kan inte laga mat p.g.a sjukdom så det blir färdiga rätter lr foodora för hela slanten
Citera
2024-10-08, 02:55
Medlem
Citat:
denna färdigmat (som jag själv anser är baaraaa skiit*)

Du har inte gjort tillräcklig marknadsresearch. Det finns flera färdigrätter som är helt OK. Gooh, för att nämna en.

För att annars svara på frågan, stämmer jag in i vad andra skrivit. När man vet att man har sjukt mycket att göra, har möten hela dan eller kommer komma hem sent är det väldigt praktiskt och tidssparande.
Citera
2024-10-08, 03:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VolleybollMolly66
Den äter en mamma och ett barn jag känner ca 3 ggr/v

Ja, har du smakat den? Den är god!
Citera
2024-10-08, 07:02
Medlem
Skulle inte velat slickat den tandläkaren.
Citera
2024-10-08, 07:12
Medlem
Ektomorfens avatar
Jag äter en färdigrätt mer eller mindre varje lunch när jag är på jobbet, helt enkelt bara för att jag är extremt lat och inget mer. Finns bara ett fåtal som jag tycker gör mig någonlunda mätt och det är typ karins lasagne eller Felixs pasta alfredo.
Citera
2024-10-08, 07:17
Medlem
Citat:
Nej inget fel på ris - men billig utfyllnad - du kan ju sluta äta dyrt kött o dyr fisk mm
utan bara äta ris - du tycker ju ris är ok

Ris ingår ju i receptet på kåldolmar och kålpudding, alltid. Det drygar ut det dyra köttet och gör rätten lite mera porös och ätvänlig än den hade varit om man enbart hade haft kött till fyllning.

Om man blir sjuk/gammal så kan man få rätt till att köpa matlådor från kommunen. Dessa är rätt så torftiga och trista och kostar kring 80:-/st. där jag bor. Går man till affären så får man portionslådor för 35-40:- istället, oftast roligare och godare.
Senast redigerad av brakfesten009 2024-10-08 kl. 07:44.
Citera
2024-10-08, 08:00
Medlem
HBTKuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrL0c
Jag kollade alla fyra schnitzelrätter från dafgårds och findus och den med mest socker har 12 gram. Bara en av dom har ett enda färgämne. Är det möjligt att du inbillat dig att dom här rätterna är värre än dom är eftersom dom verkligen inte matchar din beskrivning här iallafall?
Jag kollade en schnitzelrätt på måfå. Den innehöll socker och färgämne. Något jag åtminstone inte beukar ha i mina schnitzlar.

Betydligt fler tillsatser än vad man brukar ha i dessa rätter genrellt. Sen finns det säkert massa bra frysrätter också. Men de är sällan goda eller gör mig mätt.
Citera
2024-10-08, 08:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Pausanias
Hört talas om planering? Oftast om man ska jobba över vet man om det i förväg.

Beror helt på vad man jobbar med? Jag själv jobbar med amerikanska bolag och ibland dyker det upp akut möten vi måste ta via teams. Hört talas om tidsskillnad? Så nej, man vet inte alltid i förväg om man måste jobba över. Dummaste jag har hört.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in