2024-10-07, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Vet en familj där kvinnan arbetade som tandläkare i egen verksamhet - de åt frysta färdigrätter
åtminstone typ 300 dagar per år. 2 makar o 2 barn.

Dafgård började med EN produkt - kåldolmer som var allt de hade i många år - på dessa dolmar tjänade de så mycket att de kunde skapa det som D har idag.

MEN VILKA ÄR DET SOM KÖPER ALLA DESSA FÄRDIGRÄTTER?

Det kan inte bara vara ensamstående o pensionärer - det måste helt enkelt också vara par o barnfamiljer.

Annars skulle denna färdigmat (som jag själv anser är baaraaa skiit*) inte finnas i de volymer som de
gör. Ofta behöver man som vuxen man äta två såna rätter för att bli mätt = dubbla priset

*kyckling som bäst - annars malet - o räknar man kilopris o checkar mot köttvolymen så är det dyrt som fan.

Har själv varit på junkfood places i tyskland o benelux o på alla ställen har det gått att få en riktig köttbit om man så önskar - men inte i ankdammen - varvar rätt gärna med ställennär jag är i Europa

Jodå jag är lat o hatar hushållsarbete - äter juste ute o så köper jag takeaway på justa restauranger-
libanes - arab - persiskt o premiumpizza - väldigt mycket när jag inte har matlagardam vilket jag tidvis inte har haft.

Berätta om Era volymer av frysta färdigrätter - dvs helfabrikat

Vet en ungkarl dom äter dessa precis varje dag. Han hävdar dessutom att de är nyttiga.

Själv köper jag nån gång per månad när jag glömt matlådan
Citera
2024-10-07, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PersonligPerson
Fryspizzor är mer prisvärda och helt okej om man inte orkar laga egna åtminstone om man jämför med pizzerior.

Annars är Karins Lasagne en ganska stor hit och har alltid 1 i frysen för backup.

Resten vet jag inte, ser typ aldrig någon köpa det heller och vet ingen som äter det heller. Fast folk kanske äter det i smyg och skäms.

Den äter en mamma och ett barn jag känner ca 3 ggr/v
Citera
2024-10-07, 21:37
Medlem
Lasagne kan vara rätt gott! Tar sån tid att laga själv.
Citera
2024-10-07, 21:39
Medlem
Det köps inte bara färdiglagat i butiker. Även restauranger som kinakrogar och thaimatställen hämtas det mat ifrån. Det verkar vara deras främsta inkomstkälla. Oftast ser kunderna medelklassiga ut.
Citera
2024-10-07, 21:56
Medlem
DisposableGarbage4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daninho
Att Findus fisk med mandel har överlevt sedan färdigrättens begynnelse är f-n i mig helt obegripligt.
Hehe den äter jag ibland, dock är den inte lika bra nu som innan. De har ändrat mandeln något som gör den blöt istället för krispig.
Men jag kommer aldrig förlåta Findus för deras borttagande av Lövtunn bit. Jävla as asså, den var min och mångas favorit.
Citera
2024-10-07, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GregerAfGyllenstie
Jag kan köpa hem några sånna för att ha hemma i akutlägen när man jobbar över och kommer hem sent, vem fan pallar ställa sig laga mat kl 21:20 en tisdag?

Precis så är det! Bra att ha hemma om man inte hinner med att laga mat.
Citera
2024-10-07, 22:08
Medlem
Citat:
Vet en familj där kvinnan arbetade som tandläkare i egen verksamhet - de åt frysta färdigrätter
åtminstone typ 300 dagar per år. 2 makar o 2 barn.

Dafgård började med EN produkt - kåldolmer som var allt de hade i många år - på dessa dolmar tjänade de så mycket att de kunde skapa det som D har idag.

MEN VILKA ÄR DET SOM KÖPER ALLA DESSA FÄRDIGRÄTTER?

Det kan inte bara vara ensamstående o pensionärer - det måste helt enkelt också vara par o barnfamiljer.

Annars skulle denna färdigmat (som jag själv anser är baaraaa skiit*) inte finnas i de volymer som de
gör. Ofta behöver man som vuxen man äta två såna rätter för att bli mätt = dubbla priset

*kyckling som bäst - annars malet - o räknar man kilopris o checkar mot köttvolymen så är det dyrt som fan.

Har själv varit på junkfood places i tyskland o benelux o på alla ställen har det gått att få en riktig köttbit om man så önskar - men inte i ankdammen - varvar rätt gärna med ställennär jag är i Europa

Jodå jag är lat o hatar hushållsarbete - äter juste ute o så köper jag takeaway på justa restauranger-
libanes - arab - persiskt o premiumpizza - väldigt mycket när jag inte har matlagardam vilket jag tidvis inte har haft.

Berätta om Era volymer av frysta färdigrätter - dvs helfabrikat
Finns inga "justa" arab, libanes, persiska ställen, eller få iaf. Resten ser ut som en svinstia i köket, håriga araber som inte tvättar sig efter toabesök, tvätt av svarta pengar, organiserad brottslighet, massa fett och dåliga livsmedel (om det ens är det de säger)... Nej tack, då köper jag hellre SVENSKT med innehållsförteckning, vita pengar, reko arbetsvillkor!
Citera
2024-10-07, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tedshiro
https://ceoworld.biz/2022/12/21/the-most-fast-food-obsessed-countries-in-the-world-2023/

https://www.aktavara.org/nyheter/60061/svenskar-ater-mest-ultraprocessad-mat-i-eu

Tack. Med dessa siffror känns det desto bättre att laga naturlig mat till ungarna och lämna industriköttbullarna i frysen på Ica. Man får dock ofta ta fajten med folk i omgivningen som är för slappa både mentalt och intellektuellt för att orka stå emot den ultraprocessade skiten.

Gällande färdigmat skulle det aldrig falla mig in att konsumera det. Att laga riktig mat är nog den bästa rutinen jag vet och är väl värd all tid och möda. När jag var ungkarl köpte jag det dock ibland i perioder och det var egentligen en av de bästa indikatorerna på att min psykiska hälsa inte var på topp.
Citera
2024-10-07, 22:16
Medlem
Citat:
Kalops smakar skiit o särskilt lagerbladen - gjort på högrev (ska i alla fall) cous cous däremot som
är gjort på samma kött är billigt o mycket gott

Kåldolmar är malet skit som dessutom (ofta) är utblandat med ris

Ja ankdammsfolkets matkultur är katastrof (men öststaternas är inte bättre den) - mellanöstern turkiet
indien medelhavet har juste matkultur (är personligen dålig på sydamerika men det finns säkert bra rätter där)

*därför köper jag mina färdigrätter på justa restauranger
Antar du är arab själv, ingen annan väljer väl mellanösternmat som favorit. Italien, Frankrike, Grekland, Thailand och Indien brukar ligga högt i topp bland globala undersökningar.
Citera
2024-10-07, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Vegas
Pensionärer gissar jag. Hört många gamla säga att det är trist att laga till sig själv när de blivit ensamma.

En och annan aspergare vet jag också äter enbart typ dafgård.

Jag har aldrig ätit sådant. Jag har aldrig haft en micro, behöver ingen.

När jag inte orkar laga slänger jag in en fryspizza, steker upp lite krögar pytt eller så steker jag upp en hamburgare som jag har format några stycken och fryst in.
Så du tror var och varannan ungkarl är aspergare? Ok.. häromdan tog jag och tre kollegor liknande rätter från jobbets köpautomat, måste vara aspergare hela bunten. Duktig du är då, vill du ha medalj?
Senast redigerad av Tempmail2 2024-10-07 kl. 22:25.
Citera
2024-10-07, 22:21
Medlem
Ja det är plastig syntetmat men det vet ju inte alla om. Det enda som är värt att köpa är väl pizza för det är ändå onyttigt om du väljer att äta. Kan få 4 fryspizzor för 100 spänn det är typ 20kr billigare än 1 på pizzeria samt man riskerar inte dålig mage
Citera
2024-10-07, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solestrolls
Finns många som inte klarar av att laga mat. Jag arbetar t.ex. på ett LSS-boende och där lever brukarna på olika färdigrätter. Det finns tyvärr sällan tid att hjälpa dem med att handla råvaror och laga mat från grunden. Vet att många äldre lever på samma sätt. Hemtjänsten handlar hem ett berg av färdigrätter åt dem och sedan är det bara att värma i microvågsugnen. Näringsfattigt och inte så roligt, men bättre än att svälta.
Är jävligt tråkigt att laga mat. Sen skulle jag inte enbart kunna leva på sådan skit såklart men ändå smidigt ibland om man är själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in