Flashback bygger pepparkakshus!
  • 7
  • 8
2024-10-07, 20:22
Medlem
Skaraborg2s avatar
Vad hände med Filip?

Citat:
Ursprungligen postat av Karolinen97
Jag får den känslan lite att Lundstedt kan ha råkat ut för ett grovt brott.

Mörkt ute, sent på natten, en fredagskväll, offret berusad, perfekt läge för en rånmördare att slå till.
En liten teori: Lundstedt kan ha gått vinglande hemåt, så stannar en bil och erbjuder honom gratis skjuts och han hoppar in och sedan så blir detta sedermera hans död?

Skulle han trillat i vattnet och ej vara simkunnig så skulle kroppen flyta upp efter ett par dagar, men jag gissar att man hade hittat honom då, men jag tror Filip inte riktigt hamnade i vattnet? Kanske nedgrävd i någon skog?

Kan vara möjligt.

Dessutom kände han ingen där. Som jag fattar det så var det också första gången som Lundstedt hade besökt Jönköping. Med andra ord så var han helt obekant med staden. Tror inte heller att han komma att hamna i vattnet.
Citera
2025-11-25, 22:06
Medlem
Sixten97s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Detta fall finns också angivet i bokverket från 1970-talet. Ej Bernhardsson. Fallet var mycket omskrivet 1970-71.

Den 20-årige Filip Lundstedt bodde hemma hos sin mor och syskon i Arvidsjaur, till dess han hade gjort lumpen. När denna var avklarad ville han ha fast arbete. Detta kunde han inte erhålla på hemorten och var därför tvungen att flytta söderöver. Han hamnade då i Bålsta utanför Enköping. Han hade en äldre bror, Ulrik, boende i Nykvarn.

Fredagen den 23 oktober på eftermiddagen kom Filip till sin bror. De skulle åka ner till Jönköping och hämta Ulriks fästmös möbler där. Paret skulle flytta samman och hade skaffat sig en lägenhet i Södertälje.

De anlände till fästmöns bostad i Jönköping vid midnatt. Bröderna gick och lade sig ganska omgående.

Dagen därpå, lördagen den 24 oktober, så var de ute på stan och köpte en del småskaer. På eftermiddagen satt de och pratade i hennes lägenhet.

Då kl. var drygt 19.00 sa Filip att han tänkte gå och dansa på Folkets Hus. Han hade sett en annons i tidningen. "Det skadar inte att titta hur det går till härnere" sa Filip. Dagen därefter skulle de börja att lasta bilen och Filip lovade att vara hemma i tid. Han hade ca 100 kronor på sig.

Ulrik vaknade vid femtiden och upptäckte att brodern inte hade kommit hem. Det var någonting som inte stämde. Filip var så pålitlig.

Vid 11-tiden på söndagsförmiddagen anmälde Ulrik sin bror som saknad. Han lastade sedan möblerna på lastbilen och åkte med sin fästmö till Söderälje.

Ulrik åtevände strax därefter till Jönköping och gick bl.a. och spanade längs kanalen som leder från Munksjön till Vättern. Denna kanal flyter fram alldeles i närheten av Folkets Hus.

De två (2) personer som senast hade sett Filip var vaktmästaren och kassörskan på Folkets Hus. Den försvunne hade lämnat danslokalen på lördagskvällen den 24 oktober, kl. 23:45 ensam, berättade vaktmästaren.

Det största problemet var att Filip Lundstedt var helt okänd för alla i Jönköping. Därför kom det inte heller in några tips till polisen. Bl.a. en annons sattes in i lokaltidningarna med Filips porträtt. Det inkom inga som helst uppslag.

Filip Lundstedts Volkvagnsbuss blev stående i ett gargage hos brodern Ulrik. Där fanns hans lönekontobok. Det mesta Filip hade tjänat fanns insatta på hans konto. Passet låg på samma plats.

Är det någon annan som har hört talats om detta försvinnande? Någon som har någon mera information? Uppgifterna jag har är återigen gamla så det kan ha hänt en del sedan dess.

Mycket intressant fall. Har tyvärr ingen information att komma med i detta fall.

Av det jag läst igenom i denna tråd så känns det inte som ett frivilligt försvinnande.
Senast redigerad av Sixten97 2025-11-25 kl. 22:15.
Citera
2025-11-26, 19:01
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ett fall som kommer att förbli ouppklarat.

Citat:
Ursprungligen postat av Sixten97
Mycket intressant fall. Har tyvärr ingen information att komma med i detta fall.

Av det jag läst igenom i denna tråd så känns det inte som ett frivilligt försvinnande.

Ja det är ett mycket intressant fall som tyvärr redan från början inte skulle bli uppklarat.

Allt för mycket talade för att det skulle förbli ouppklarat. Jag tror inte heller att det handlade om ett frivilligt försvinnande. Jönköping är ju omgivet av vatten. Antingen råkade han ut för en olycka och drunknade eller så råkade han på en person som inte skulle ha träffat efter han lämnat Folkets hus kl. 23.45 den 1970-10-23.
Senast redigerad av Skaraborg2 2025-11-26 kl. 19:04.
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in