2024-10-07, 16:47
Medlem
Rasseltasss avatar
Hela nattklubbskonceptet byggde på att män såg en god möjlighet att få sex och kvinnor kunde få massa härlig uppmärksamhet under trevliga och alkoholfyllda former.

Går du ut idag är utsikterna för män att få sex ofta ganska dåliga och kvinnor får istället uppmärksamhet av män som de inte alls är attraherade av. Även den yttre miljön är ofta otrevlig med kriminella som finns i lokalerna och alkohol som är svindyr.

Det är bara att konstatera att detta tåg har gått för länge sedan.
Citera
2024-10-07, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
Jag jobbade i kroginsläppet i Sthlms city i 8 år på 80- och 90-talet så jag har hyffsad koll på hur det bråkades på stan. Tränade sen med endel andra dörrkillar där det avhandlades vad som hade hänt på helgen på deras krogar.

Men att nu som nästan 60-årig gubbjävel veta hur det idag går till på krogarna ser jag som en omöjlighet att hålla reda på. Därför undrar jag hur du kan ha koll på både 1980-talet och 2020-talet?

Svaret är att jag aldrig krökat sönder mig under ett fåtal sammanhållna år som så många andra. Jag upplever det definitivt lugnare idag än förr. Därmed är inte sagt att jag inte håller med om att det våld som förekommer idag inte blivit råare. När det väl händer, och då är det unga MENA-killar som står för det.
Citera
2024-10-07, 16:54
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myror-Elefanter
Svaret är att jag aldrig krökat sönder mig under ett fåtal sammanhållna år som så många andra. Jag upplever det definitivt lugnare idag än förr. Därmed är inte sagt att jag inte håller med om att det våld som förekommer idag inte blivit råare. När det väl händer, och då är det unga MENA-killar som står för det.

Men du måste ju som jag vara en gammal gubbjävel, orkar du ens hålla dig vaken till krogarna stänger och se hur det går till då?
Citera
2024-10-07, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lofiboy
Vem vill gå ut i Sverige?

Så vilka länder är bättre?
Citera
2024-10-07, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
Men du måste ju som jag vara en gammal gubbjävel, orkar du ens hålla dig vaken till krogarna stänger och se hur det går till då?

Med tanke på att krogarna inte stänger kl fem som de gjorde under en period - definitivt!
Citera
2024-10-07, 17:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av LeendeLennart
Vad tror ni detta beror på?
Beror det på minskad alkoholkonsumtion, sociala medier eller finns det mer naturliga förklaringar till detta?

”En trend i flera städer
Sébastien Tutenges, docent på Lunds universitet, forskar om nattliv. Han berättar att trenden med färre besökare på nattklubbar märks av i flera svenska städer.
– Vi ser en nedstängning av ganska många nattklubbar i Sverige, och vissa städer i Sverige har inte kvar nattklubbar, säger han.”

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/betyget-till-borlanges-nattliv-obefintligt

När jag pluggade i just Lund var det så himla mycket roligare att umgås med andra studenter genom nationerna/ kårverksamheten och diverse hemmafester, flera av nationerna har sedan sina egna nattklubbar.

Fanns ställen som redan då tog drygt 200kr för ett långrör, sedan skulle någon snorunge spruta champagne för 50lax för en gnutta uppmärksamhet. Är man student och och inte vill smutta på ett glas vatten så ryker CSN rätt snabbt.
Citera
2024-10-07, 17:10
Medlem
Spinnacers avatar
Dejting-appar, inflation och invandring.

33% av alla ute är invandrare som man inte vill ha något att göra med. En drink kostar 170 kr, hur fan ska man klara det på CSN.

Förstår att man hellre har en tinder-tjej över på en flaska vin, har hemmafest eller liknande.
Citera
2024-10-07, 17:44
Medlem
Made.to.suffers avatar
Har blivit en klass fråga att gå ut på krogen, nattklubb med mera. De flesta man ser ute på krogen och som är det varje helg har något högre inkomst än genomsnittet. Vet folk jag gick grundskola med som är på krogen varje helg ca 5000-6000kr spenderar de i månaden på krogen. En vanlig svensson har inte råd att spendera såna summor.

Vill jag festa åker jag till en bilträff eller en lokalfest där serveras det iallafall Hembränt samt finns inge vakter som ska bråka. Enda gången jag går på någon krog/bar är vid arenan på hockeymatcher billigare öl hittas inte i stan jag bor i.
Citera
2024-10-07, 17:57
Medlem
Spritnotas avatar
Jag tror inte ett dugg på att dagens unga dricker mindre för att de är mer hälsosamma. De snusar hela bunten och de dricker energidrycker dagligen. De verkar vara allergiska mot kranvatten. Ska de länge än 500 meter åker elcykel.

Idag riskerar du att bli filmad när du är för full och raggar på nån eller fuldansar, det kommer på snap och halva stan vet om det när du vaknar. Skillnaden på att vara på plats och se det eller få det återberättat, jämfört med att en story på Instagram går se i 24 timmar och kan nå vem som helst är inte avgrundsdjup men mer skamfylld. Så sakta men säkert, så väljer varje generation mer och mer ut vilka tillfällen det passar sig på att supa. Och går ingen annan på nattklubb, varför då själv gå dit. Istället för att bajsa där du äter som i att göra bort sig hemma i Borås, åker de på grisiga resor.
Citera
2024-10-07, 18:10
Medlem
NoraKuzmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeendeLennart
Vad tror ni detta beror på?
Beror det på minskad alkoholkonsumtion, sociala medier eller finns det mer naturliga förklaringar till detta?

”En trend i flera städer
Sébastien Tutenges, docent på Lunds universitet, forskar om nattliv. Han berättar att trenden med färre besökare på nattklubbar märks av i flera svenska städer.
– Vi ser en nedstängning av ganska många nattklubbar i Sverige, och vissa städer i Sverige har inte kvar nattklubbar, säger han.”

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/betyget-till-borlanges-nattliv-obefintligt

Nysvenskarnas intåg på nattklubbarna blev nattklubbarnas död.

Kan vi nöja oss så?

Stäng tråden!
Citera
2024-10-07, 18:15
Medlem
NoraKuzmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spritnota
Jag tror inte ett dugg på att dagens unga dricker mindre för att de är mer hälsosamma. De snusar hela bunten och de dricker energidrycker dagligen. De verkar vara allergiska mot kranvatten. Ska de länge än 500 meter åker elcykel.

Idag riskerar du att bli filmad när du är för full och raggar på nån eller fuldansar, det kommer på snap och halva stan vet om det när du vaknar. Skillnaden på att vara på plats och se det eller få det återberättat, jämfört med att en story på Instagram går se i 24 timmar och kan nå vem som helst är inte avgrundsdjup men mer skamfylld. Så sakta men säkert, så väljer varje generation mer och mer ut vilka tillfällen det passar sig på att supa. Och går ingen annan på nattklubb, varför då själv gå dit. Istället för att bajsa där du äter som i att göra bort sig hemma i Borås, åker de på grisiga resor.

Gudskelov att mobilkameran inte fanns när man ung.

Risken att hamna på snap eller nåt sånt och bli socialt utskämd får nog många att välja bort nattklubben och fylla.
Citera
2024-10-07, 18:32
Medlem
Spritnotas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoraKuzma
Gudskelov att mobilkameran inte fanns när man ung.

Risken att hamna på snap eller nåt sånt och bli socialt utskämd får nog många att välja bort nattklubben och fylla.

Ja, för dagens 19-åringar super sig fortfarande redlösa ibland. Bara att det är just på mellanstora städers nattklubbar det kan få konsekvenser. Där är du kanske en av fem, på 500 besökare som blir pinsamt full.

Om du däremot är så packad att du ramlar omkull på Brännbollsyran i Umeå, Valborg i Uppsala eller en sportlovskväll i Åre, då är det okej. Det är inte så pinsamt, det är tusentals och åter tusentals ungdomar ute och hundratals som blir lika fulla. Det är normalt, du är inte en clown bara för att du försökte ragga upp en 40-åring, det är en rolig anekdot, du är någon som är kul på fest.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in