2024-10-07, 11:26
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Jag har Fello sen tidigare och betalar 145 kr i månaden för 14 GB data. Om man kollar nu har de 16 GB för 165 kr i månaden. Sen kollar man t.ex. Telenor som tar 349 kr för 20 GB. Mer än dubbla priser för lite mer data. På Fello får du 32 GB för 215 kr. Mitt Fello har fungerat på alla platser jag varit i Sverige och även i andra länder i Europa. Vad är meningen med ett dyrare abonnemang? Varför byter inte folk till billigare om de kan?
Citera
2024-10-07, 11:33
Medlem
1: Folk förlänger sina abonnemang ca vartannat år och får då köpa kraftigt rabatterade mobiler
2: De vill ha möjligheten att få personlig hjälp i butik
3: Av bekvämlighet
4: Okunskap

Men den främsta orsaken är tveklöst punkt nr 1.
Ska du byta till toppmobiler hela tiden vartannat år, som många gör, då blir slutpriset oftast inte så mycket högre än om du köper ut en mobil kontant och skaffar ett billigare abonnemang separat
Senast redigerad av tedshiro 2024-10-07 kl. 11:38.
Citera
2024-10-07, 11:54
Medlem
pn222jws avatar
"3: Av bekvämlighet"

Ja - det blir jobbigt att hoppa runt.
Citera
2024-10-07, 12:23
Medlem
Man hittar det man gillar, som man vet att det fungerar med om det blir problem. En del känner att nya bolag är lite risky, att det är billigt av en anledning som t.ex kass kundtjänst
Citera
2024-10-07, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Almanacka2018
Man hittar det man gillar, som man vet att det fungerar med om det blir problem. En del känner att nya bolag är lite risky, att det är billigt av en anledning som t.ex kass kundtjänst

Varumärket är nytt, inte bolagen. Alla de "nya" bolagen ägs ju av Telia, Telenor eller Tele2. Därmed stabil ekonomisk grund för de att stå på.
Citera
2024-10-07, 12:54
Medlem
Fello, Hallon och många andra lågprisabonnemang har strypt hastigheten i nätet. Brukar ligga på max 80-100 mbits/s. Senare tillgång till 5G och nya tjänster.
Sen ingår vanligtvis ej telefonkontakt till kundtjänst.
Citera
2024-10-07, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TierraDelFuego
Fello, Hallon och många andra lågprisabonnemang har strypt hastigheten i nätet. Brukar ligga på max 80-100 mbits/s. Senare tillgång till 5G och nya tjänster.
Sen ingår vanligtvis ej telefonkontakt till kundtjänst.

5G-hastighet vs 4G hastighet (jag har båda) ger mig i praktiken ingen märkbar skillnad alls i hastighet.
Citera
2024-10-07, 15:18
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Jag befinner mig ofta på en plats där endast Telia har täckning. Därför fick jag snällt byta till dem.
Citera
2024-10-07, 17:59
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Jag har Fello sen tidigare och betalar 145 kr i månaden för 14 GB data. Om man kollar nu har de 16 GB för 165 kr i månaden. Sen kollar man t.ex. Telenor som tar 349 kr för 20 GB. Mer än dubbla priser för lite mer data. På Fello får du 32 GB för 215 kr. Mitt Fello har fungerat på alla platser jag varit i Sverige och även i andra länder i Europa. Vad är meningen med ett dyrare abonnemang? Varför byter inte folk till billigare om de kan?

För att folk vill få med en telefon som de betalar av på 24 eller 36 månader, och under den tiden så är de bundna till sitt abonnemang. När bindningstiden har gått ut så vill de ha en ny telefon, och binder sig för en ny period.

Fello säljer inga telefoner.

Citat:
Ursprungligen postat av Kapitalistkalle
Jag befinner mig ofta på en plats där endast Telia har täckning. Därför fick jag snällt byta till dem.

Fello är ett dotterbolag till Telia och använder samma nät.
Citera
2024-10-07, 18:56
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trixton

Fello är ett dotterbolag till Telia och använder samma nät.

Är inte Fello precis som Halebop bara ett av Telias varumärken, d v s inget dotterbolag?
Citera
2024-10-08, 00:28
Medlem
hopp1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Är inte Fello precis som Halebop bara ett av Telias varumärken, d v s inget dotterbolag?

Helt rätt. Telia använder sig av sina varumärken Telia, Halebop samt Fello. Ett och samma bolag, med flera olika varunamn.
Citera
2024-10-08, 10:16
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00

Ja det verkar så. Det var dock ett eget företag fram till 30/8 2022. Jag var dåligt uppdaterad.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in