Citat:
Ursprungligen postat av
ConspiracyHunter
Svarar på ditt inlägg i citaten...
Citat:
studier har faktiskt större förmåga att upptäcka små skillnader mellan grupper på grund av ökad statistisk styrka. Att hävda att en ökning på 1 av 1000 vaccinerade barn inte kan upptäckas är felaktigt.
Jag skrev flera punkter på varför det kanske inte upptäcks, bemöt gärna dessa.
Citat:
Påståendet att 1 av 9 autistiska barn fått sin autism på grund av vaccinet baserat på 1 av 1000 vaccinerade är missvisande. Om autismprevalensen är 1% (10 av 1000 barn), skulle 1 extra fall motsvara 1 av 10, inte 1 av 9.
Ja, råkade skriva 1 av 1000, istället för 1 av 900. Jag avrundade uppåt. Så min poäng kvarstår i det stora hela då siffrorna blir ungefär rätt.
Citat:
Moderna epidemiologiska studier använder avancerade statistiska metoder som kan upptäcka även små ökningar i risk, särskilt när studien har en stor sampelstorlek.
Jag beskrev på olika sätt hur den danska studien kan missa viktiga faktorer som säger att vaccin skapar autism, bemöt gärna dessa.
Citat:
Stora studier jämför vaccinerade och ovaccinerade grupper direkt, vilket gör det möjligt att upptäcka även små skillnader i förekomst av autism.
Jag beskrev på olika sätt hur den danska studien kan missa viktiga faktorer som säger att vaccin skapar autism, bemöt gärna dessa.
Citat:
Påståendet bygger på spekulation utan konkreta bevis för att sådana sällsynta genetiska känsligheter existerar i samband med vaccinet och autism.
Ja, och spekulationen bygger på väldigt många personliga upplevelser. Därför tar vi de på allvar. Känner att jag varit tydlig med detta.
Citat:
Om sådana känsligheter är så sällsynta att de inte upptäcks i stora studier, är risken för befolkningen minimal och övervägs av fördelarna med vaccination.
Poängen kvarstår att det kan vara så att ungefär 1 av 9 med autism har fått det från vaccin. Så nej det stämmer ju inte det du säger här.
Citat:
Att anta att okända faktorer kan undgå upptäckt kan tillämpas på nästan alla medicinska interventioner och är inte ett specifikt argument mot vaccinet.
Utveckla gärna, varför inte? Kom inte med tomma påståenden utan förklara varför dina påståenden stämmer också.
Citat:
Många studier har inte funnit någon länk mellan vacciner och autism, inklusive hos olika genetiska undergrupper.
Mina poänger kvarstår att bara för man undersöker en del undergrupper kan man missa andra.
Citat:
Trots att autism är multifaktoriell kan epidemiologiska studier fortfarande identifiera enskilda riskfaktorer genom statistisk kontroll av förväxlingsfaktorer.
Man kan fortfarande missa faktorer och fall som jag beskrivit.
Citat:
Det finns inga bevis för att vaccinet är en av dessa “starkare orsaker” som skulle kunna döljas av andra faktorer.
Men det finns en chans att det gör så och min poäng är att man ska grundligt undersöka så man vet till 100%. Speciellt när det är så mycket anekdoter och personliga upplevelser.
Citat:
Att komplexiteten i autismens orsaker skulle maskera en vaccinpåverkan ignorerar att studier specifikt utformats för att isolera sådana effekter.
De kan fortfarande hamna mellan stolarna och man missar saker och ting. Du verkar tro att alla studier är perfekt utformade. Så är det tyvärr inte.
Du verkar inte riktigt förstå dig på vetenskap och statistiska studier så bra.
Citat:
Om vaccinet hade en signifikant effekt, skulle detta fortfarande framträda i data trots andra variabler.
Det är inte alls säkert eftersom det är så många faktorer som spelar in. Än en gång ett väldigt ovetenskapligt uttalande från dig.
Citat:
Att symtom på autism uppträder vid samma ålder som vaccination innebär inte att vaccinet orsakar autism.
Men det tyder på att det finns ett sammanband och många säger att man föds med autism. Det stämmer ju uppenbarligen inte, åtminstone är inte det bevisat. Vilket du i princip erkänner här.
Citat:
Studier är utformade för att kontrollera för ålder och timing av symptomdebut, vilket minskar risken för felaktiga slutsatser baserade på tidsmässiga sammanträffanden.
Bra att man minskar risker men risken finns fortfarande, lustigt att du ignorerar det men i princip erkänner att den finns mellan raderna också.
Citat:
Moderna analyser kan justera för denna typ av förväxlingsfaktorer, vilket gör argumentet ogiltigt.
En sån här studie kan alltid missa, det blir så. Annars får du konkret förklara hur det inte går.
Citat:
Det finns ingen biologisk mekanism som förklarar hur MFR-vaccinet skulle orsaka autism vid den tidpunkten.
Därför vi behöver undersöka grundliggare.
Citat:
Med en tillräckligt stor sampelstorlek (t.ex. 724 000 barn) kan även mycket sällsynta biverkningar upptäckas statistiskt.
Tyvärr bara för att en studie är stor så är den inte perfekt. Det finns alltid saker som kan falla mellan stolarna stora statistiska studier. Det bara är så och jag har förklarat varför. Får väl fortsätta förklara helt enkelt.
Citat:
724 fall av 724 000 är 0,1%, vilket är tillräckligt för statistisk analys.
Det kan finnas olika anledningar att man inte ser att det beror på vaccination.
Citat:
Om det fanns en verklig ökning på 1 av 1000 skulle detta ha framkommit i de många studier som redan genomförts.
Det är inte säkert, och du kan inte bevisa ditt påstående ovan här heller. Men du får gärna försöka.
Citat:
Det finns inga data som stödjer att sådana sällsynta reaktioner på vaccinet leder till autism.
Jo alla personliga upplevelser är också data. Du verkar inte veta hur vetenskap fungerar återigen.
Citat:
Om vaccinet orsakade en ökning av autismfall bland vaccinerade barn, skulle detta resultera i en högre prevalens jämfört med ovaccinerade grupper, vilket kan upptäckas statistiskt.
Det är inte alls säkert och jag inser att det är det här jag behöver förklara för dig hur det kan bli att man inte märker det trots en stor studie med undergrupper. Jag kommer att återkomma så du fattar.
Citat:
Även om totalprevalensen förblir runt 1%, kan skillnader mellan grupper identifieras genom relativa risker och odds-kvoter.
Tyvärr, man kan missa saker, detta verkar inte du inse trots att jag berättar och ger exempel.
Citat:
Många stora studier har inte funnit någon skillnad i autismförekomst mellan vaccinerade och ovaccinerade barn, vilket motbevisar påståendet.
Jag gick igenom olika punkter varför studier som dessa kan missa faktorer som spelar in, varför man missat att vaccinen skapar autism. Vill du bemöta dessa?
Citat:
Många av påståendena bygger på spekulation snarare än på data från vetenskapliga studier.
Ge exempel på detta. Du påstår mycket men tala också för din sak.
Citat:
Flera påståenden visar en grundläggande missuppfattning om hur statistisk analys och epidemiologiska studier fungerar.
Citat:
Argumenten innehåller logiska fel som “post hoc ergo propter hoc” och cirkelresonemang.