2024-10-07, 02:29
Medlem
Eponumoss avatar
Fetthalten är viktigast, den bör ligga på minst 20%, gärna högre, typ 25-30%.

Är färsen för mager brukar man få lägga till talg till för att det ska bli bra.
Citera
2024-10-07, 03:57
Medlem
Strodes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
Vi snackar hamburgare.
Inte pannbiff eller parisare.
Det har inget att göra med vad man "tycker om att ha i" utan att man använder rätt ord.
- jag tycker om rå lök och paprikapulver i mina parisare!
En hamburgare är en patty mellan två brödskivor. Vare sig det är kyckling eller halloumi eller whatever. Sluta vara en besserwisser din fåne.
Citera
2024-10-07, 04:10
Medlem
Med blandfärs blir det köttfärsbiff. Lök och lite svartpeppar ska ingå. Gott,men inte vad jag kallar hamburgare.
Citera
2024-10-07, 04:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Congelado
Funkar det att göra hamburgare av blandfärs istället för nötfärs? Vad bör jag krydda upp färsen med i så fall.

Naturligtvis går det alldeles utmärkt, de som säger annorlunda är ju alla Araber som inte äter fläsk av religiösa skäl. Man skall ALLTID blanda in fläsk i alla kötträtter
Citera
2024-10-07, 04:54
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korvenorven
Med blandfärs blir det köttfärsbiff. Lök och lite svartpeppar ska ingå. Gott,men inte vad jag kallar hamburgare.

En pannbiff gör man av en köttfärsdeg med en massa jox i. En hamburgare är inte utblandad. Vissa är det, men av ekonomiska skäl. Men de ska bara vara köttfärs i. Och kryddor och salt. Den ska inte vara fluffig som en pannbiff. Det ska vara en tunn skiva som är rund. Stekt lök hör inte dit. Allt är hamburgare som är malet kött enbart och bröd, och väldigt gärna någon sorts dressing och grönsak.

Något som är gott är vildsvinsburgare. Många säger att man bör blanda i bacon för smaken. Men vildsvinsfärs i sig är tillräckligt. Det är definitivt en burgare. Den mår bra av att mycket gojs i.
Citera
2024-10-07, 06:13
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Det blir ju inte som en vanlig hamburgare, men tycker det är gott för det är fetare. Det finns en tråd för små matfrågor.

Beror på vilket kött du blandar med.
Blanda med 50% älgfärs så blir det mindre fett än med nöt!
Citera
2024-10-07, 06:34
Medlem
Citat:
Funkar det att göra hamburgare av blandfärs istället för nötfärs? Vad bör jag krydda upp färsen med i så fall.
Absolut inte, skall göras på nöt naturligtvis
Blandfärs e bara okunniga som gör burgare på
Citera
2024-10-07, 07:06
Medlem
Gaspodins avatar
Kallas inte en burgare gjord på blandfärs för Dallasburgare?
Citera
2024-10-07, 07:09
Medlem
ItsWednesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eponumos
Fetthalten är viktigast, den bör ligga på minst 20%, gärna högre, typ 25-30%.

Är färsen för mager brukar man få lägga till talg till för att det ska bli bra.

Tvärtom. Fettsnålt ska det vara. 12% eller lägre, annars blir burgarna instabila och ohanterbara och det är därför folk känner sig nödgade att ha i ägg och andra sjuka grejer som bindemedel.
Citera
2024-10-07, 07:59
Medlem
Kanastras avatar
Det blir bra.

Finns inget töntigare än svenskar som plötsligt ska ha en slags italiensk trohet till vad dom tror är nåt originalrecept på hamburgare och att allt annat än det inte är hamburgare.

Jävla youtuberunkare
Citera
2024-10-07, 08:14
Medlem
Gör en fläskburgare med äpple och rökt sidfläsk.
Citera
2024-10-07, 08:43
Medlem
Valties avatar
Citat:

Absolut. Salt och peppar räcker. Annars är det gott med en skvätt oxfond i.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in