2024-10-06, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Ja, ja, men du menar att distinktionen är avgörande för argumentet? Förklara isåfall var gränsen för dödsstraffet skall gå? Notera att det var samma person som nämnde från 10tkr och införande av dödsstraff.
.

Du värderar således en kriminell person högre än det vad en hjärtstartare är värd när den väl finns på plats?

I sanning en märklig värld du lever i.

Med det sagt så förordar jag inte dödsstraff men väl en offentlig risbastu på torget med efterföljande kyrkstock.
Citera
2024-10-06, 20:33
Avstängd
Pitschkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quandmeme
allting som kan stjälas, stjäls.

några exempel från tidningarna:

Tjuv stal fruktträd från trädgård
Tjuv stal prydnadskruka i trädgård
Träd stals från nationalpark
Tjuv stal brandsläckare från båt
Tjuvar stal taket på skolan
Tjuv stal registreringsskyltar
Tjuv stal hundar
Tog sig in på AL-skolan – stal toalettpapper
Tjuvar stal fönster från byggarbetsplats

osv

Glöm inte kyrksilvret.
Mumma för muslimblatten.
Citera
2024-10-06, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Det är inte produktens värde utan här pratar vi om att en stulen hjärtstartare kan betyda döden för en person då maskinen inte är på den platsen den ska vara.
Då helt plötsligt är det ett mord.

Nja , vållande till annans död möjligtvis.
Citera
2024-10-06, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PerniWha
Hmm, vad har man sådana till förutom det uppenbara? Finns det en svart marknad där dessa krängs till högstbjudande?
Mycket märkligt.

Ja, det undrar jag med!
Är det ett nytt alternativ istället för att berusa sig med lustgas?
Citera
2024-10-06, 21:54
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HappySadHarry
Det är inte frågan om vad den kostar utan det svinaktiga i att stjäla livräddningsutrutning. En frälsarkrans kostar ännu mindre men det är lika svinaktig att stjäla en sådan. Sedan behöver man inte ta dödsstraff bokstavligt, men man kan alltid hoppas på karma.
Kan man tänka sig en större karma än att tjuven själv drabbas av ett plötsligt hjärtstopp precis bredvid platsen för stölden och några försöker rädda honom men det går inte för att hjärtstartaren är borta?
Citera
2024-10-06, 22:04
Medlem
Sinraths avatar
Tog för givet dom hade GPS sändare gömda någonstans så det går spåra eventuella tjuvar.

Blir det nästa grej man måste använda bankid för att komma åt?
Citera
2024-10-06, 22:13
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engback
Nja , vållande till annans död möjligtvis.

Ok, håller med dig, mord var kanske att ta i.
Citera
2024-10-06, 23:09
Medlem
Stjäla säkert på beställning av tillverkarna, kommunerna köper ju bara in nya så då har man en god affärsplan på plats. Sen skyller man på blattar så är all upprörda
Citera
2024-10-06, 23:16
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Inte? Det är väl bara att beställa och pröjsa så kommer en ny hjärtstartare inom några dagar? Eller är det något märkligt med hjärtstartare som gör att de inte bara är att köpa?

Visst, men det är ju rätt irrelevant för sammanhanget kan jag tycka - det gäller ju vadhelst som stjäls. Notera nämligen att jag erkänt att skadan att man behöver köpa nytt uppstår, det är inte riktigt det som är frågan.

Alla kanske inte köper nytt eftersom de bara försvinner. Dessutom riskerar stölderna att medföra att nya hjärtstartare låses fast eller placeras mindre lättillgängligt. De som stjäl hjärtstartarna är därför inte bara tjuvar utan riskerar andra människors liv genom sin ohederlighet. De skulle nog ångra sig om de själva fick en plötslig hjärtattack och ingen hjärtstartare fanns i närheten på grund av att de tidigare stulit och sålt den.

Edit: Såg nu att MagisterBister tänkt samma sak.
Senast redigerad av DickeFix 2024-10-06 kl. 23:19.
Citera
2024-10-06, 23:25
Medlem
Sverige fick från ett samhälle där man inte behövde låsa varken hem eller cykel, till ett samhälle där medicinsk utrustning stjäls, på ca 40 år.
Citera
2024-10-07, 02:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dolesn
Sverige fick från ett samhälle där man inte behövde låsa varken hem eller cykel, till ett samhälle där medicinsk utrustning stjäls, på ca 40 år.

Samma tanke här.

Du kan fan inte ens ställa en soppåse fylld med skräp ute idag i mer än 5 min utan att den försvinner.
Citera
2024-10-07, 09:23
Medlem
CrustyOldAR-10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gorbag
Rätt självklart mål för ligor ändå. En hjärtstartare kostar ändå från 10k.
Dessutom finns det färdiga kartor med information om vart det är uppsatta så det är bara att åka och plocka.

Ruggigt dyr utrustning ny, men jag fattar inte vem som skulle köpa en begagnad?

Som företagare skulle man väl aldrig köpa en begagnad med okänd service-status etc. från en privatperson. Hur fan skulle de se ut. Dessutom sitter det väl i en fast monterad ladd-anordning, tar de den också eller bara startaren? För utan laddaren är den ju värdelös rätt snabbt...

Sen har ju hjärtstartare, lite som brandsläckare, fasta serviceavtal med tillverkaren. Då har ju tillverkaren koll på vilka SN som hör till vilken kund, så man kan ju aldrig få den servad igen om man har en stulen gissar jag på. Helt jävla värdelöst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in