2024-10-06, 20:22
Medlem
morgonstjaernans avatar
Jag förstår inte vad du menar, varför skulle det inte kunna öka i värde och vad bygger i så fall det ursprungliga värdet på?
2024-10-06, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Så då kanske vi är eniga om att staten inte är särkilt bra på att "garantera" något värde på sina fiat.
Ja, men det är ändå mer garanti än det är på Bitcoin

Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Vet inte vad du pratar om med 3 usd för Bitcoin. Är det dummaste jag hört.
OM det är det dummaste du hört, så begriper du inte tillräckligt om grundläggande ekonomi

Jag har ju förklarat flera gånger varför priset borde vara bara ca 3 usd.
2024-10-06, 20:46
Medlem
Bitcoin är som Tulpanmanin i Holland på 1600 talet.

Om man ska tro https://www.tiktok.com/@entrepreneurshark/video/7039904855565028654

Hittar inte klippet där han pratar om Bitcion. Men enligt honom ska den krasch inom 12månader
2024-10-06, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tilikum

Om man ska tro https://www.tiktok.com/@entrepreneurshark/video/7039904855565028654

Hittar inte klippet där han pratar om Bitcion. Men enligt honom ska den krasch inom 12månader
12 månader är kanske för tidigt.
Men att Bitcoin är en Tulpanhistoria som förr eller senare kollapsar är solklart.
Det finns inget egenvärde i Bitcoin, inget användningsområde, kan inte användas till något utanför systemet, backas inte upp av något, finns endast helt elektroniskt. Det är således exakt som FIAT-valuta.

Förmodligen blir det så, iom det bara finns begränsad mängd Bitcoin kommer "värdet" förr eller senare att vara så högt att väldigt få har möjlighet att köpa och de som redan har kan inte eller vill inte sälja, och då brakar handeln ihop och "värdet" kollapsar.

Guld är och förblir king gällande värdebevarare.
2024-10-06, 21:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av morgonstjaernan
Jag förstår inte vad du menar, varför skulle det inte kunna öka i värde och vad bygger i så fall det ursprungliga värdet på?

Det finns egentligen inget värde i botcoin, det är ett stycke datakod bara.
2024-10-06, 21:11
Medlem
morgonstjaernans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
Det finns egentligen inget värde i botcoin, det är ett stycke datakod bara.
Ändå betalar folk mycket pengar för det.
2024-10-06, 21:22
Medlem
TyskFalthares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
Lite svårt att välja ord då flera läsare inte förstår att Bitcoin är en ballong, fastän ballongen är enorm!
Ett bättre uttryck vore kanske vad priset borde vara.
Hade varit enklare ifall du valde det ord som skrivs i läroböcker istället för att skriva någon egen variant, garanterat flera som hade förstått vad du menade då.

Men valet av ord spelar ingen roll, du har ingen substans bakom det du skriver. Du verkar även missa flera poäng med bitcoin och dess syfte.
Citat:
Till skillnad från Bitcoin fungerar marknaden för SEK ganska bra, eftersom Sverige "garanterar" att sek har ett verkligt värde, medan INGEN gör det gällande Bitcoin...
Va?
Citat:
Vet inte vad polisen pratade om.
OM de inte går att spåra, så borde väl inte de kriminella behövt använda börser ledda av kriminella...?
Det var flera sådana, som det var rassia mot.
Om inte annat är det en del bevis genom att se vilka wallets transfers gjorts mellan, summor och när.
Va?
Citat:
Lite funderande bara: Vad skulle hända om en börs fakear transferregisteringar så wallets blir tomma? Går det att slå till mot storkriminella genom att stoppa så att de inte kan få ut Bitcoinen i deras wallets?
Va?

Du kanske borde ha stannat i skolan trots alls..
2024-10-06, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tilikum

Bra att i alla fall några förstår

Fast jag tror det tar längre tid än 12 månader till bubblan brister, eftersom idiotiska regeringar har tagit in Bitcoin i reserven ganska nyligen.
Och det pushas för Bitcoin i amerikanska presidentvalet. Vet inte i vilken utsträckning det är för att få röster. Trumps son har ett Bitcoinföretag...

Bubbelbristningen tror jag kommer att komma av att några med stora innehav blir rädda/inte vill riskera sina pengar på "luft" längre, så de säljer och skapar en TA-säljsignal, som i sin tur gör att fler och fler vanliga TA-traders säljer/deras stop-loss triggas att sälja, vilket skapar paniksälj då ytterligare TA-stödlinjer bryts nedåt.
2024-10-06, 21:31
Medlem
«Bitcoin har ingen underliggende verdi» er bullshit. Kombinasjonen av Protokollens iboende egenskaper og historie er dens underliggende verdi.
-knapphet
-delbarhet
-verifiserbarhet
-usensurerbar
-mengde hashrate
-fravær av grunnlegger/galleonsfigur
-nettverkseffekt
I motsetning til gull kan bitcoin IKKE brukes som metall i mobiltelefoner, men det er «a feuture, not a bug».
Bitcoin er bare penger. Perfekte penger.

Og det kan skaleres på lag 2/3
2024-10-06, 21:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av rioi
«Bitcoin har ingen underliggende verdi» er bullshit. Kombinasjonen av Protokollens iboende egenskaper og historie er dens underliggende verdi.
-knapphet
-delbarhet
-verifiserbarhet
-usensurerbar
-mengde hashrate
-fravær av grunnlegger/galleonsfigur
-nettverkseffekt
I motsetning til gull kan bitcoin IKKE brukes som metall i mobiltelefoner, men det er «a feuture, not a bug».
Bitcoin er bare penger. Perfekte penger.

Og det kan skaleres på lag 2/3

Bitcoin är inte pengar, har ingen USP. Det finns hundratals (tusentals) kryptovalutor, som alla har dessa egenskaper förutom att de inte heter bitcoin.

Det finns alltså ingenting, förutom namnet, som skiljer en blockkedja som heter Benitocoin från en som heter Bitcoin. De är helt identiska eftersom det helt enkelt är en datakod som kan kopieras i oändlighet.
2024-10-06, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
Bitcoin är inte pengar, har ingen USP. Det finns hundratals (tusentals) kryptovalutor, som alla har dessa egenskaper förutom att de inte heter bitcoin.

Det finns alltså ingenting, förutom namnet, som skiljer en blockkedja som heter Benitocoin från en som heter Bitcoin. De är helt identiska eftersom det helt enkelt är en datakod som kan kopieras i oändlighet.

Du tar feil. Nettverkseffekt alene vil sørge for at bitcoin alltid vil være vinneren.
Se for deg at noen hadde laget en ny regel i spillet sjakk som hadde gjort spillet «bedre». Du ville aldri fått med deg flere på de nye spillereglene. Og grunnen er nettverkseffekt.
2024-10-06, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TyskFalthare
Hade varit enklare ifall du valde det ord som skrivs i läroböcker istället för att skriva någon egen variant, garanterat flera som hade förstått vad du menade då.

Men valet av ord spelar ingen roll, du har ingen substans bakom det du skriver. Du verkar även missa flera poäng med bitcoin och dess syfte.
Det verkar som att du inte skulle ha förstått vilka ord jag än hade använt eftersom du inte förstår att Bitcoin är en JÄTTEbalong...
Citat:
du har ingen substans bakom det du skriver.

Det är ju Bitcoin, som inte har någon substans...
Citat:
Du verkar även missa flera poäng med bitcoin och dess syfte.
Grundiden var BRA,
MEN sedan har det förstörts av att det blivit en stor ballong...
Citat:
Du kanske borde ha stannat i skolan trots alls..

Jag brydde mig inte ens om att köpa böckerna, lyssnade bara på föredragen och tänkte LOGISKT, fick bra betyg ändå... (Strukturering vid softvaruproduktion. Ledarskap inklusive "motiveringstrappan".
I ett annat ämne kunde jag redan en överlägsen metod, som de inte ens hade med i kursplanen! så det ämnet skippade jag direkt.
För mig själv läste jag bl a in en kurs i Företagsekonomi, som normalt folk läser under tre ÅR, men jag gjorde hela på 18 TIMMAR... (Jag hoppade över delar som var självklarheter eller var för att göra broilers anställda i storföretag, eftersom jag ändå skulle starta eget.) Tydligen gjorde jag det bra, eftersom jag lyckades med både att starta eget med crazy litet startkapital och utveckla det till 70 anställda och jag har förbättrat flera mycket olika affärstyper som affärskonsult...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in