2024-10-06, 17:58
Medlem
Smekarn87s avatar
Det borde inte gå att värdera en BTC alls. Den är dels inte uppbackad av något konkret och sedan går den ju skära i vilken decimal som helst nästan. Man kan liksom flytta decimalpunkten lite hur man vill och ändå använda som bytesvara mot något annat.
2024-10-06, 17:58
Avslutad
En bitcoin var inte 1 usd, snarare ~0-0.06 cent
2024-10-06, 18:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Smekarn87
Det borde inte gå att värdera en BTC alls. Den är dels inte uppbackad av något konkret och sedan går den ju skära i vilken decimal som helst nästan. Man kan liksom flytta decimalpunkten lite hur man vill och ändå använda som bytesvara mot något annat.

Du flyttar decimal punkten för dela upp bitcoinen, inte ändra värdet av den. Den är uppbackad vad andra är redo att köpa det för. Free market.
2024-10-06, 18:04
Medlem
Smekarn87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whothiswut
Du flyttar decimal punkten för dela upp bitcoinen, inte ändra värdet av den. Den är uppbackad vad andra är redo att köpa det för. Free market.

Min poäng är att en bitchig inte går att relatera till något alls. Egentligen lider våra pengar av samma problem. Kronan är inte knuten till guldet och man kan se hur en obunden valuta likt Venezuelas kan få sin decimalpunkt att sticka långt åt vänster. Jag skulle inte ens våga hävda att en btc är värd vad folk är redo att betala för den utan att den är värd någonstans mellan 0 och oändligheten
2024-10-06, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaddyCool64
Om jag var kriminell så skulle BitCoin vara det sista jag använde. Den är 100% spårbar då alla transaktioner som någonsin gjorts ligger helt publikt och öppen för vem som helst att se. Det är lika smart som att använda Swish för att köpa knark.
Du verkar ha missat att flera börser har använts FLITIGT av kriminella, verkar t o m vara ledd av kriminella. Rassior har gjorts nyligen mot flera sådana.
Citat:
Det är lika smart som att använda Swish för att köpa knark.

Vanlig fiat i form av kontanter är fortfarande king där.
Du blandar ihop SMÅhandlare med STORförbrytare.
SÅKLART är cash bättre vid småaffärer,
medan Bitcoins är mycket lättare att flytta över gränser än väskor med en massa pengar

MEN alldeles nyligen sas att kriminella ÅTERGÅR till cash. Kanske har det med att göra rassiorna mot börser och kodknäckning?

Btw SO WHAT att de kan spåra transfers mellan bitcoinwallets, så länge det är okänt vilka som är innehavare...?

Citat:
Sedan kan vi ju vända på det hela och säga att mindre lottade invider i världen använder BTC för att undkomma förtryck från diktaturer som styr ens tillgångar med järnhand. Eller i misskötta länder där hyperinflation råder och där ens månadsjusterade FIAT-lön förvandlas till värdet av dasspapper kvartalsvis.
Ja det hade varit mycket bra om Bitcoin inte hade blivit en ballong.
2024-10-06, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smekarn87
Den (Bitcoin) är dels inte uppbackad av något konkret
Just det. Det är det grundläggande feltänket de för Bitcoin gör.
2024-10-06, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531

Många är korkade, så det dröjer innan de begriper. Likadant som det varit före andra ballongbristningar...

Så ni nejsägare har haft fel år ut och år in i över 10 år nu. Instutioner, länder och wallstreet har hoppat på tåget, USA ska börja bunkra BTC till sin federal reserv, all statistisk går emot er och här sitter du på flashback och vet bättre än alla andra.

Dessutom har du i tidigare inlägg bevisat att du inte alls kan eller vet så mycket om hur BTC fungerar.

Du är rolig du. Dig ska man tro på
Senast redigerad av DaddyCool64 2024-10-06 kl. 18:24.
2024-10-06, 18:26
Medlem
TS har uppenbarligen missat den lilla detaljen att Data och Mjukvara faktiskt har ett värde; vilket Bitcoin är i väldigt grova drag.

Om 10 år dyker jag upp i denna tråden igen så kan vi ju se vem som har rätt.
2024-10-06, 18:31
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lemling32
TS har uppenbarligen missat den lilla detaljen att Data och Mjukvara faktiskt har ett värde; vilket Bitcoin är i väldigt grova drag.

Om 10 år dyker jag upp i denna tråden igen så kan vi ju se vem som har rätt.
Har även open source-mjukvara ett värde?
2024-10-06, 18:51
Medlem
Smekarn87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whothiswut

Men den fria marknaden har egentligen inget att relatera värdet av en btc till. Det är som en riksbanks pengar fast värre.
2024-10-06, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TyskFalthare
Ingen vidare utveckling av svaret.. Utgå ifrån att jag är tre åt, och förklara för mig varför "det naturliga värdet" är noll.
Om jag skulle förklara för en treåring, skulle jag fråga:
-Vad tror du ingenting är värt?
-Ingenting, skulle de flesta 3-åringarna svara.
Småbarn är mycket smartare än vad många vuxna tror, t ex är det vanligt att 3-åringar manipulerar föräldrarna utan att föräldrarna begriper det
Citat:
Vilken kod knäckte dom?
Vet inte. Jag såg bara en kort artikel. GISSAR att det var vem olika wallets hör till.
Citat:
Bitcoin är inte alls svårt att spåra, har aldrig varit det heller.
Jag har inte brytt mig om den delen, eftersom jag inte vill ha någon, men som jag fattat det är det lätt att spåra transfers mellan wallets, men svårare att få reda på VEM respektive wallet hör till. Rätt?
2024-10-06, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Har även open source-mjukvara ett värde?

Ja, det är klart. Som andra har skrivit tidigare; det är efterfrågan och nyttan som bestämmer värdet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in