2024-10-06, 14:55
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
I det jag svarade på så nämndes det att den kostar 10tkr och jag fann inte någon anledning att ifrågasätta det. Att den kostar 10tkr eller 30tkr är för resonemanget ganska egalt.

Man brukar vara medveten om att man har fått inbrott ja, man brukar undersöka vad som har blivit stulet ja.

Det jag ifrågasatte var vad det är med hjärtstartare som gör att det inte bara är att köpa ny. Så vitt jag vet så är det det, googlade efter det och lite sökande så såg jag att första träffen levererar inom 1-5 arbetsdagar.

Nej. Det står FRÅN 10tkr och du valde medvetet att underdriva. Du har en ond agenda!
Du bortser från fakta i länk!

Livbojar och livräddarstegar blir ofta stulna. Det kan ta månader innan det kommer nya på plats.
Hjärtstartare kan också finnas på offentliga platser.
Och även om man äger något privat kollar man inte alltid dagligen att den finns på plats.
Hur ofta kollar du på vintern att din cykel inte är stulen?
Är du säker på att den som fått något stulet köper en ny?
Senast redigerad av gofigur 2024-10-06 kl. 14:58.
Citera
2024-10-06, 14:56
Medlem
Går dom använda som snabbstart på bil?
Citera
2024-10-06, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skalman1973
Hur ersätter du livet/eventuella hjärnskador för den som hade behövt hjärtstartaren just där just då ?

Jag hoppas du har ett bra svar och är villig att stå för de kostnaderna personligen .

Som jag skrev så var det inte så att jag hävdade att det var omöjligt att den skulle behövas under tiden man anförskaffar ny, men risken är tämligen liten. Det är väl inte så att man springer och skriker efter dödsstraff på andra gärningar som skulle kunna innebära att folk far väldigt illa om det skulle vill sig illa och det passar illa med månens fas.
Citera
2024-10-06, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LosPadres
Det är ju lätt okynnigt att ställa en sån fråga då man får sätta den i kontexten att den kan rädda en människas liv, kanske ditt eget rent av.

Personligen tror jag att man behöver ha den hos behörig och utbildad personal i dagens Sverige. D.v.s exempelvis vaktmästaren/rektorn ska veta var hjärtstartare finns och kunna använda den i skolor. I gallerior ska utbildad butikspersonal ha hjärtstartare.

Att ha hjärtstartare öppet för vem som helst att pilla på såg jag som konstigt redan för 10-15 år sedan när de började ploppa upp. Idiotiskt vid en nödsituation då kanske 10 % i närheten vet hur man använder en sån korrekt.

En hjärtstartare är gjorde så att vem som helst med enkla instruktioner ska kunna använda dem. Syftet med dem är just att man inte ska behöva vänta på en person som är kunnig i HLR utan att man snabbt ska kunna påbörja livräddning.
Citera
2024-10-06, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gofigur
Nej. Det står FRÅN 10tkr och du valde medvetet att underdriva. Du har en ond agenda!

Livbojar och livräddarstegar blir ofta stulna. Det kan ta månader innan det kommer nya på plats.
Och även om man äger något privat kollar man inte alltid dagligen att den finns på plats.

Idag kan man köpa en Philips HS1 för 11990kr . Ordinarie pris är 13700 kr. Så 10tkr är väl knappast att underdriva utan rätt så nära sanningen.

https://butik.hjartstartare-aed.se/hjartstartare-tillbehor/halvautomatisk-hjartstartare/philips-heartstart-hs1/?gad_source=1&gclid=Cj0KCQjw6oi4BhD1ARIsAL6pox12MX YIMmnQNEGpu6N-2a8RanX0Bp3_-3dviET8Mzt4Jpi9QrFZMcgaAs_-EALw_wcB
Citera
2024-10-06, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gofigur

Ja, ja, men du menar att distinktionen är avgörande för argumentet? Förklara isåfall var gränsen för dödsstraffet skall gå? Notera att det var samma person som nämnde från 10tkr och införande av dödsstraff.

Citat:

Jag tänker mig att hjärtstartare är på platser där det är bemannat när det är öppet. Vi talar alltså om någon som tar hjärtstartaren framför ögonen på någon eller gör inbrott och tar hjärtstartaren. Jag har då aldrig sett en hjärtstartare stå på en stolpe mitt ute på gatan precis som man kan smyga dit och ta i skydd av mörket precis, men det kanske ser annorlunda ut där du bor?

Citat:

Om dörren är uppbruten så skulle jag nog ta mig en titt, informera grannar osv ja. Rätt liten risk att de likt spöken går rakt igenom väggen och snor cyklar...

Citat:

Det utgår jag ifrån att man gör ja.
Citera
2024-10-06, 15:34
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Man får ju utgå från att man köper nytt av det som försvunnit i ett inbrott, så det är ju ganska liten risk att någon dör som konsekvens av en sådan stöld.

Det förutsätter ju att stölden har upptäckts i god tid innan hjärtstartaren behövs.
Citera
2024-10-06, 15:40
Medlem
Citat:
Ja, ja, men du menar att distinktionen är avgörande för argumentet? Förklara isåfall var gränsen för dödsstraffet skall gå? Notera att det var samma person som nämnde från 10tkr och införande av dödsstraff.

Jag tänker mig att hjärtstartare är på platser där det är bemannat när det är öppet. Vi talar alltså om någon som tar hjärtstartaren framför ögonen på någon eller gör inbrott och tar hjärtstartaren. Jag har då aldrig sett en hjärtstartare stå på en stolpe mitt ute på gatan precis som man kan smyga dit och ta i skydd av mörket precis, men det kanske ser annorlunda ut där du bor?

Om dörren är uppbruten så skulle jag nog ta mig en titt, informera grannar osv ja. Rätt liten risk att de likt spöken går rakt igenom väggen och snor cyklar...

Det utgår jag ifrån att man gör ja.

Hjärtstartare på exempelvis bibliotek lär ju vara lätta att bara kroka ned och ta med sig om bibliotekarien inte sitter vid disken just då. En poäng är ju att de ska vara lättåtkomliga och att man får springa iväg med dem. Såg en hjärtstartare i en kyrkolokal, den fanns i kapprummet. Ännu lättare att bara ta.
Citera
2024-10-06, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gorbag
Rätt självklart mål för ligor ändå. En hjärtstartare kostar ändå från 10k.
Dessutom finns det färdiga kartor med information om vart det är uppsatta så det är bara att åka och plocka.

Dödsstraff behöver införas igen.

Det behövs när vi har förstört en annars ordnad koordinerad marknadsekonomi i Sverige.

Felet är invandring på exakt alla mätbara punkter.
Citera
2024-10-06, 15:54
Medlem
shaktas avatar
Citat:
Jeebus, dödsstraff för att stjäla något som kostar runt 10tkr? Vad hade du tänkt dig för straff för allvarligare brott då egentligen?

Fast att stjäla en hjärtstartare som skulle ha kunnat rädda liv borde klassas som grovt vållande till annans död. Borde ingå i blåljus sabotage
Citera
2024-10-06, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Obegripligt, vad har en sådan för värde?

Eh... ovärderlig med tanke på vad den kan göra.

Du kan nog få en bra kaka för en sådan.
Citera
2024-10-06, 16:08
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharmut4
Eh... ovärderlig med tanke på vad den kan göra.

Du kan nog få en bra kaka för en sådan.
Som jag redan svarat, för tjuven alltså!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in