2024-10-06, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drommar
Köpa nytt kostar pengar.

Ja, och? Det kostade pengar i första läget också och ändå köpte man en. Det brukliga är att man köper nytt av det som blivit stulet i ett inbrott och då är skadan just bara den summan man behöver punga ut för en ny. Inget som motiverar att belägga gärningen med dödsstraff kan jag tycka.
Citera
2024-10-06, 14:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Ja, och? Det kostade pengar i första läget också och ändå köpte man en. Det brukliga är att man köper nytt av det som blivit stulet i ett inbrott och då är skadan just bara den summan man behöver punga ut för en ny. Inget som motiverar att belägga gärningen med dödsstraff kan jag tycka.
Det är inte bara att köpa nytt. Om hjärtstartaren får vara kvar utan att stjälas behöver man inte köpa ny.
Citera
2024-10-06, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drommar
Det är inte bara att köpa nytt.

Inte? Det är väl bara att beställa och pröjsa så kommer en ny hjärtstartare inom några dagar? Eller är det något märkligt med hjärtstartare som gör att de inte bara är att köpa?

Citat:
Om hjärtstartaren får vara kvar utan att stjälas behöver man inte köpa ny.

Visst, men det är ju rätt irrelevant för sammanhanget kan jag tycka - det gäller ju vadhelst som stjäls. Notera nämligen att jag erkänt att skadan att man behöver köpa nytt uppstår, det är inte riktigt det som är frågan.
Citera
2024-10-06, 14:25
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Obegripligt, vad har en sådan för värde?
De kostar cirkus 20.000.
Citera
2024-10-06, 14:29
Medlem
Citat:

Dödsstraff är ju att ta i, men om exempelvis min lokala coopbutik får hjärtstartaren snodd av någon pundare som säljer den för 5000 kr, så är det rätt osannolikt att den nya hjärtstartaren får hänga kvar ostört, utan personen lär ju även plocka med sig den. Det är inte bara att köpa nytt som ni skriver, för det är inte offentliga institutioners uppgift att förse folk med stöldgods.

Det vettigaste är att folk ger fan i att köpa en begagnad hjärtstartare. Och att butikerna kanske stöldmärker den.
Senast redigerad av Florman 2024-10-06 kl. 14:32.
Citera
2024-10-06, 14:33
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Jeebus, dödsstraff för att stjäla något som kostar runt 10tkr? Vad hade du tänkt dig för straff för allvarligare brott då egentligen?
Du verkar veta bäst men har dålig koll.

30tkr sägs i länk.

Citat:
Inte? Det är väl bara att beställa och pröjsa så kommer en ny hjärtstartare inom några dagar? Eller är det något märkligt med hjärtstartare som gör att de inte bara är att köpa?

Visst, men det är ju rätt irrelevant för sammanhanget kan jag tycka - det gäller ju vadhelst som stjäls. Notera nämligen att jag erkänt att skadan att man behöver köpa nytt uppstår, det är inte riktigt det som är frågan.
Vet man när en hjärtstartare saknas?
Vet du hur lång tid det tar att få installerad en?
Citera
2024-10-06, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Dödsstraff är ju att ta i, men om exempelvis min lokala coopbutik får hjärtstartaren snodd av någon pundare som säljer den för 5000 kr, så är det rätt osannolikt att den nya hjärtstartaren får hänga kvar ostört, utan personen lär ju även plocka med sig den. Detbör inte bara att köpa nytt som ni skriver, det är inte offentliga institutioners uppgift att förse folk med stöldgods.

Det vettigaste är att folk ger fan i att köpa en begagnad hjärtstartare. Och att butikerna kanske stöldmärker den.

Frågan jag ställer mig lite är vem som köper en begagnad hjärtstartare? Och dessutom av någon random pundare. Jag fick för mig att där var något annat motiv bakom stölden, men det kanske finns gott om köpare av stulna hjärtstartare? Sen kanske man borde ställa lite större krav på köparen för att inte göra sig skyldig till häleri - för det är ju knappast att man behöver vara någon Einstein för att inse att det är något skummt med en pundare som försöker sälja på en en begagnad hjärtstartare...
Citera
2024-10-06, 14:41
Medlem
Citat:
Frågan jag ställer mig lite är vem som köper en begagnad hjärtstartare? Och dessutom av någon random pundare. Jag fick för mig att där var något annat motiv bakom stölden, men det kanske finns gott om köpare av stulna hjärtstartare? Sen kanske man borde ställa lite större krav på köparen för att inte göra sig skyldig till häleri - för det är ju knappast att man behöver vara någon Einstein för att inse att det är något skummt med en pundare som försöker sälja på en en begagnad hjärtstartare...

Gick en Första Hjälpen-kurs och ramlade då över en artikel i ämnet. Tydligen har Blocket förbjudit försäljning av hjärtstartare pga problemtiken.

Jag har svårt att tro att vanliga tjommar ägnar sig åt cykelstölder eller snor hjärtstartare att sälja, så förmodar att det i bägge fallen rör sig om småkriminella som behöver pengar till knark. Och folk köper ju stöldgods. Men visst kan det vara en liga också? Såg som sagt en person på Tradera som sålt fyra hjärtstartare inom loppet av en månad, såg ut att vara äldre kvinnor (hette typ Maj-Britt) som köpt dem, så det är väl pensionärer som är rädda att partners ska trilla av pinn som köper dem "billigt" (de hade ändå betalar 4-5000)
Citera
2024-10-06, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gofigur
Du verkar veta bäst men har dålig koll.

30tkr sägs i länk.

I det jag svarade på så nämndes det att den kostar 10tkr och jag fann inte någon anledning att ifrågasätta det. Att den kostar 10tkr eller 30tkr är för resonemanget ganska egalt.

[qoute]Vet man när en hjärtstartare saknas?[/quote]

Man brukar vara medveten om att man har fått inbrott ja, man brukar undersöka vad som har blivit stulet ja.

Citat:
Vet du hur lång tid det tar att få installerad en?

Det jag ifrågasatte var vad det är med hjärtstartare som gör att det inte bara är att köpa ny. Så vitt jag vet så är det det, googlade efter det och lite sökande så såg jag att första träffen levererar inom 1-5 arbetsdagar.
Citera
2024-10-06, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Gick en Första Hjälpen-kurs och ramlade då över en artikel i ämnet. Tydligen har Blocket förbjudit försäljning av hjärtstartare pga problemtiken.

Jag har svårt att tro att vanliga tjommar ägnar sig åt cykelstölder eller snor hjärtstartare att sälja, så förmodar att det i bägge fallen rör sig om småkriminella som behöver pengar till knark. Och folk köper ju stöldgods. Men visst kan det vara en liga också? Såg som sagt en person på Tradera som sålt fyra hjärtstartare inom loppet av en månad, såg ut att vara äldre kvinnor (hette typ Maj-Britt) som köpt dem, så det är väl pensionärer som är rädda att partners ska trilla av pinn som köper dem "billigt" (de hade ändå betalar 4-5000)

Om man nu skall lura på pensionärer stöldgods så varför inte gå hela vägen och helt enkelt påta ihop något som ser ut som en hjärtstartare? Köparen kommer ju inte upptäcka att det är fel på den förrän partnern ligger där och man handfallen inte vet vad man skall ta sig till.
Citera
2024-10-06, 14:47
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Vet inte men någonstans läste jag att dom kan användas för att antända explosiva varor
Ah yeah, man kan förmodligen få igång ammoniumnitrat med en sådan.
Citera
2024-10-06, 14:53
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:

Hur ersätter du livet/eventuella hjärnskador för den som hade behövt hjärtstartaren just där just då ?

Jag hoppas du har ett bra svar och är villig att stå för de kostnaderna personligen .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in