2024-10-06, 11:37
Medlem
(A)Varför går den inte att välja bort startar alltid om vid självald omstart av bil.
-Vem har bestämt detta MP?
Hindrar den nått vid t.ex: besiktning?
Måste ju slita enormt på startmotorn/batteri att starta om vid varenda trafikljus stopp kostar skjortan att byta.
Speciellt när man har automat låda och inte kan knuffa igång bilen i mitt fall en VW Tiguan.
Fördubbla bilens livslängd tja...man får ju inte varmköra hur länge somhelst risk för böter.

You tube länk i ämnet: https://youtu.be/9n0EugcP_KM?si=AU8YZEuPaErUWMof
Citera
2024-10-06, 11:51
Medlem
WeAreMotorheads avatar
Ja, miljökrav, blir väl någon vinst i en påhittad testkörcykel, i verkligheten noll och intet.
Går dock hyfsat enkelt att programmera bort på de flesta VAG-bilar tror jag.

T.ex. https://www.eftermontering.se/audi/105-start-stop-avaktivering-i-audi-vw-skoda-seat.html?srsltid=AfmBOooD3MgjQ4ic5-2S5VjU1JktIxYFdmvZ0k HflXUkj1tqroXwLN_j
Finns säkert fler.

Själv har jag en V90, också med detta djävulens påfund, tyvärr får jag leva med att stänga av det manuellt varje gång jag startar bilen då det inte finns någon enkel lösning att tillgå.
Citera
2024-10-06, 12:03
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av TOMATJI104
(A)Varför går den inte att välja bort startar alltid om vid självald omstart av bil.
-Vem har bestämt detta MP?
Hindrar den nått vid t.ex: besiktning?
Måste ju slita enormt på startmotorn/batteri att starta om vid varenda trafikljus stopp kostar skjortan att byta.
Speciellt när man har automat låda och inte kan knuffa igång bilen i mitt fall en VW Tiguan.
Fördubbla bilens livslängd tja...man får ju inte varmköra hur länge somhelst risk för böter.

You tube länk i ämnet: https://youtu.be/9n0EugcP_KM?si=AU8YZEuPaErUWMof
Nej, MP har inte bestämt det.
Nej den hindrar inget.
Nej det sliter inte på batteri eller startmotor de sakerna är annorlunda/dimensionerade för att tåla det. Det är inte en normal gammaldags startmotor som måste bytas då och då.

S/S har funnits i 12-15 år på bilar och problemen med dem lyser med sin frånvaro.
Det bästa är att sluta oroa dig och låta systemet jobba som det är tänkt, du kommer troligtvis aldrig att få problem med det.
Scotty Kilmer är väl underhållande men det är ju det enda, han sprider av okunskap eller nån annan anledning mycket myter vidare.
Citera
2024-10-06, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Nej, MP har inte bestämt det.
Nej den hindrar inget.
Nej det sliter inte på batteri eller startmotor de sakerna är annorlunda/dimensionerade för att tåla det. Det är inte en normal gammaldags startmotor som måste bytas då och då.

S/S har funnits i 12-15 år på bilar och problemen med dem lyser med sin frånvaro.
Det bästa är att sluta oroa dig och låta systemet jobba som det är tänkt, du kommer troligtvis aldrig att få problem med det.
Scotty Kilmer är väl underhållande men det är ju det enda, han sprider av okunskap eller nån annan anledning mycket myter vidare.
Det där är inte riktigt sant! Självklart sliter det på Startmotor & Batteri med ständiga omstarter i tid och otid.
Bara det att det inte ens går att koppla bort antyder att det finns en agenda EU eller MP bakom i masskopi som om inte hybrid bilarnas problem med tekniken inte vore nog.
Senast redigerad av TOMATJI104 2024-10-06 kl. 12:16.
Citera
2024-10-06, 12:19
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Det där är inte riktigt sant! Självklart sliter det på Startmotor & Batteri med ständiga omstarter i tid och otid.
Bara det att det inte ens går att koppla bort antyder att det finns en agenda EU eller MP bakom i masskopi som om inte hybrid bilarnas problem med tekniken inte vore nog.
Klart att det sliter på batteri startmotor och kuggkransen på svänghjul.

Det har ju funnits i ett antal år nu och resultaten på slitage börjar visa sig nu
Citera
2024-10-06, 12:20
Moderator
Citat:
Bara det att det inte går att koppla bort antyder att det finns en agenda bakom.
Mjo, det är klart att det sliter, men det är inte samma konstruktion, sakerna är dimensionerade för att klara start-stop och styrningen är anpassad för att det inte ska bli några problem, du behöver inte vara orolig.
Givetvis kan din gamla bil börja krångla men att startmotor eller batteri krånglar när du har s/s är inte större än om du inte haft det.
De som har ont av det lägger mer tid och energi på att oroa sig över att det ska krångla än vad de lägger tid och energi på att laga det när det verkligen gör det. Det finns de som lägger mer pengar på att programmera bort det än vad det nånsin kostar att laga.

Det är ytterligare en av alla saker som skapas myter runt för att folk ska oroa sig i onödan.
Citera
2024-10-06, 12:31
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Mjo, det är klart att det sliter, men det är inte samma konstruktion, sakerna är dimensionerade för att klara start-stop och styrningen är anpassad för att det inte ska bli några problem, du behöver inte vara orolig.
Givetvis kan din gamla bil börja krångla men att startmotor eller batteri krånglar när du har s/s är inte större än om du inte haft det.
De som har ont av det lägger mer tid och energi på att oroa sig över att det ska krångla än vad de lägger tid och energi på att laga det när det verkligen gör det. Det finns de som lägger mer pengar på att programmera bort det än vad det nånsin kostar att laga.

Det är ytterligare en av alla saker som skapas myter runt för att folk ska oroa sig i onödan.

Själv kör jag diesel med start/stop och har alltid stängt av S/S för att motorn skall hinna bli driftsvarm när man kör lite kortare sträckor. Kör man långt däremot så kan den vara aktiverad. Jag ser S/S för vad det är, en anpassning till Eu's körcykel som har en stor del stillastående i sig.

Utan S/S hade man säkert haft minst 1000 kronor högre skatt om året så den tusenlappen är att betrakta som lön för att trycka av S/S varje gång man startar bilen
Citera
2024-10-06, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Själv kör jag diesel med start/stop och har alltid stängt av S/S för att motorn skall hinna bli driftsvarm när man kör lite kortare sträckor. Kör man långt däremot så kan den vara aktiverad. Jag ser S/S för vad det är, en anpassning till Eu's körcykel som har en stor del stillastående i sig.

Utan S/S hade man säkert haft minst 1000 kronor högre skatt om året så den tusenlappen är att betrakta som lön för att trycka av S/S varje gång man startar bilen
Pengar 1000:- i skatt hit eller dit är inte problemet då en nyare bil för hundratusentals kr. med dessa dumheter inte går att välja bort av nån anledning ingen kan förstå varför det uppkomit, Ingen vill ju ha skiten?
Samma sak som med stänk stänkskydd runtom på bilen som skulle ställa sånna som typ multinationella Carglas Repair Ryds m.fl firmor på bar backe.
Jag tror jag fått byta framruta 5 gånger i år p.g.a bilar som skjuter stenar alla saknade stänkskydd vilket även drabbar min försäkring samt tidsspillan.

Okey på kontinenten kanske men, där sandar man ju inte vägarna Inför lagen om stänkskydd igen man tog bort ca 1994 igen!
Senast redigerad av TOMATJI104 2024-10-06 kl. 13:16.
Citera
2024-10-06, 13:15
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Pengar 1000:- hit eller dit är inte problemet då en nyare bil för hundratusentals kr. med dessa dumheter inte går att välja bort av nån anledning ingen kan förstå varför det uppkomit, Ingen vill ju ha skiten?
Samma sak som med stänk stänkskydd runtom på bilen som skulle ställa sånna som Carglas repair firmor på bar backe.
Jag tror jag fått byta framruta 5 gånger i år p.g.a bilar som skjuter stenar alla saknade stänkskydd vilket även drabbar min försäkring samt tidsspillan.

Okey på kontinenten kanske men, där sandar man ju inte vägarna Inför lagen om stänkskydd igen man tog bort ca 1994 igen!

Livet blir lättare om du betraktar den där tusenlappen som lön för din "möda" att stänga av skiten. Tillverkarna av bilar måste pressa ner utsläppen, annars får de böta vansinniga belopp, alltså tar de till alla metoder som är möjliga. Vw hade ju dieselgate som var fusk i syfte att kringå dessa krav. Start/stopp är ett enkelt sätt att sänka utsläppen ganska markant och då registreras fordonen med den funktion - bara att gilla läget.

Vad gäller rutor - dessa går att laga, jag är inne på min 3:e ruta på ca 15000 mil i nuvarande bil, lagade ett par stenskott senast för ett par veckor sedan så att fukt inte skall tränga in och spränga glaset vid första nattfrosten.

Om du får så mycket stenskott ligger du troligen för nära andra bilar, håll lite mer avstånd när så är möjligt - allra helst under senvintern och fram tills renhållningen sopat upp merparten av stenen de lägger ut vintertid.
Citera
2024-10-06, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Livet blir lättare om du betraktar den där tusenlappen som lön för din "möda" att stänga av skiten. Tillverkarna av bilar måste pressa ner utsläppen, annars får de böta vansinniga belopp, alltså tar de till alla metoder som är möjliga. Vw hade ju dieselgate som var fusk i syfte att kringå dessa krav. Start/stopp är ett enkelt sätt att sänka utsläppen ganska markant och då registreras fordonen med den funktion - bara att gilla läget.

Vad gäller rutor - dessa går att laga, jag är inne på min 3:e ruta på ca 15000 mil i nuvarande bil, lagade ett par stenskott senast för ett par veckor sedan så att fukt inte skall tränga in och spränga glaset vid första nattfrosten.

Om du får så mycket stenskott ligger du troligen för nära andra bilar, håll lite mer avstånd när så är möjligt - allra helst under senvintern och fram tills renhållningen sopat upp merparten av stenen de lägger ut vintertid.
Jag ligger inte för nära nån bil hade dom haft stänkskydd hade inget hänt alls så enkelt är det. Även framhjul skall ha stänkskydd så man inte blästrar underredet på egna bilen som medför balkrost och broms slangs nötning oftast då också rörbyte en verkstads kostnad på runt 40 tsk nedtagning av tank två man två dagars jobb om rosten upptäcks i tid annars skroten.
Jag har kört prickfritt i över 40 år.
Citera
2024-10-06, 13:36
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Jag ligger inte för nära nån bil hade dom haft stänkskydd hade inget hänt alls så enkelt är det. Även framhjul skall ha stänkskydd så man inte blästrar underredet på egna bilen som medför balkrost och broms slangs nötning oftast då också rörbyte en verkstads kostnad på runt 40 tsk nedtagning av tank två man två dagars jobb om rosten upptäcks i tid annars skroten.
Jag har kört prickfritt i över 40 år.

Aj, då leder du för jag har "bara" kört lite mer än 30 år. Stänkskydden finns inte längre då lagkravet försvann, du kan välja hur du vill göra - antingen tar du ut lite bättre avstånd när det är mycket sten på vägarna eller så får du väl fortsätta byta 5 rutor om året, jag ser inte någon annan lösning. Att egna bilen blästras, tja - köp stänkskydd och montera fram då?
Citera
2024-10-06, 13:53
Medlem
Klart det sliter på både startmotor och batteri. Tänk en taxi som går mer eller mindre dygnet runt. Därtill så kan det bli stopp vid vilket stopp som helst och sen kommer den bara vidare med en bärgningsbil. Vad händer sen med AC:n när den behövs? Den stängs naturligtvis av. Det spar varken på utsläpp eller framförallt pengar. Lika korkat som att hoppa över växlar med en manual låda för att spara bränsle. Det sliter på växellådan och den behövs då bytas oftare. De som kommer på sådana ting har aldrig hört ordspråket att det kostar att vara snål. Visst sjunker kanske utsläppet marginellt när man kör men om man ska räkna in tillverkning av nya delar så ökar det såklart!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in