2024-10-06, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Svenska Dagbladet skriver idag om tre "svenskar" som sitter fast i Libanon. Jag tänkte vi skulle diskutera lite kring Nidal:

https://www.svd.se/a/EyjrKo/desperat-kamp-for-svenskarna-att-ta-sig-ut-ur-libanon#:~:text=54%2D%C3%A5riga%20Nidal,studera%20 i%20 Lund.

På en skala 1 till 10, hur synd är det om Nidal, som i 35 år behållit en "semesterlägenhet" i landet han "flydde" från, och som åkte ner trots UDs avrådan? Inte för att han måste utan för att casha in!

Han får väl betala en flyktingsmugglare för att komma ut då. Han är inte Sveriges ansvar och det är inte alls synd om honom.
Citera
2024-10-06, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Och hon ville inte satsa på er. Undrar varför? Regeringen ska nog vara försiktig med vad kräver av folk när de ger lite tillbaks. Andra länder hämtar hem sina medborgare från Libanon, men inte Sverige. Hur ser det ut?

Svenska Regeringen kan åtminstone göra som UK gör. Chartra flygplan och de som vill flyga med får betala en vanlig flygbiljett.

Sen tycker jag att folk som sätter sig i en dålig situation inte ska räkna med att få hjälp. Jag har varit i två krigförande länder och ett land med statskupper. Jag har alltid planlagt min egen reträtt. Utifall den svenska regeringen inte klarar av eller inte vill hjälpa till vid evakuering. Jag förlorade t tilltro till Sveriges förmåga vid Tsunamin. Jag och mina vänner fixade fortare och mer hjälp än vad Sverige gjorde.

I Sverige så finns Semesterlagen. Många som kommit till Sverige kan inte dessa lagar. Bidragstagare som åker på semester i månader till sina hemländer skall bli av med sitt svenska medborgarskap. Solklart.

Sverige skall naturligtvis inte chatra några plan. De har fått varningar i 1 år. Fattar man inte att man skall åka ifrån Libanon får man stanna kvar.
Citera
2024-10-06, 08:59
Medlem
Märkligt då det går flyg dagligen därifrån. T.o.m. i natt gick de när de bombade på andra ställen.
Citera
2024-10-06, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Märkligt då det går flyg dagligen därifrån. T.o.m. i natt gick de när de bombade på andra ställen.

Bara att åka till Turkiet och flyga därifrån.

Eller åka ifrån Latakia flygplats i Syrien. C 15 mil från Tripoli i Libanon.

https://ng.toponavi.com/30263-65704
Senast redigerad av TenBagger69 2024-10-06 kl. 09:16.
Citera
2024-10-06, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TenBagger69
I Sverige så finns Semesterlagen. Många som kommit till Sverige kan inte dessa lagar. Bidragstagare som åker på semester i månader till sina hemländer skall bli av med sitt svenska medborgarskap. Solklart.

Sverige skall naturligtvis inte chatra några plan. De har fått varningar i 1 år. Fattar man inte att man skall åka ifrån Libanon får man stanna kvar.

Vad har semesterlagen med bidragstagare att göra? I Sverige kan man inte ta någons medborgarskap. Det godtar varken semesterlag eller grundlag. Det spelar ingen roll vad du eller någon annan tycker.

Svenska regeringen får göra vad de vill med flygplanet, men då kan de inte räkna med att människor ställer upp för regeringen när det behövs, när inte regeringen ställer upp för medborgarna.

PS Personer som inte har rätt till bidrag ska straffas för Bidrageri/Bedrägeri -
Citera
2024-10-06, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Vad har semesterlagen med bidragstagare att göra? I Sverige kan man inte ta någons medborgarskap. Det godtar varken semesterlag eller grundlag. Det spelar ingen roll vad du eller någon annan tycker.

Svenska regeringen får göra vad de vill med flygplanet, men då kan de inte räkna med att människor ställer upp för regeringen när det behövs, när inte regeringen ställer upp för medborgarna.

PS Personer som inte har rätt till bidrag ska straffas för Bidrageri/Bedrägeri -

Lagar måste göras om så att medborgarskap skall kunna rivas. Solklart.

Regeringen skall inte ställa upp på medborgare som inte fattar det mest elementära..eller skiter i rekommendationer och varningar. Sådana medborgare kan Sverige vara utan.
Citera
2024-10-06, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TenBagger69
Lagar måste göras om så att medborgarskap skall kunna rivas. Solklart.

Regeringen skall inte ställa upp på medborgare som inte fattar det mest elementära..eller skiter i rekommendationer och varningar. Sådana medborgare kan Sverige vara utan.

Så länge Sverige föder för få människor måste vi ha invandring. Vi vill inte att samma sak händer här som i Japan mfl
Citera
2024-10-06, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ichwill
Han flyr landet, men ser till att ha en semesterbostad kvar i hemlandet, han borde bli av med sitt svenska medborgarskap på studs, samt betala tillbaka alla bidragspengar han fått under årens lopp.
Detta bör gälla alla blattar och negrer.

Framgick det av artikeln att han behöll bostaden när han flydde eller om han köpt den senare?
Citera
2024-10-06, 10:12
Medlem
Ichwills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsippen
Framgick det av artikeln att han behöll bostaden när han flydde eller om han köpt den senare?
Spelar ingen roll, grejen är att han flydde Palestina till Sverige, men en sommarbostad duger i samma land som han flydde från.
Mao kan han stanna kvar där nere, hoppas att han blir kanonmat...
Citera
2024-10-06, 10:16
Medlem
Citat:
Spelar ingen roll, grejen är att han flydde Palestina till Sverige, men en sommarbostad duger i samma land som han flydde från.
Mao kan han stanna kvar där nere, hoppas att han blir kanonmat...

Jo, det spelar roll. Flydde man för 35år sedan och på senare år skaffat en bostad tycker jag det är ok.
Citera
2024-10-06, 10:21
Medlem
Ichwills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsippen
Jo, det spelar roll. Flydde man för 35år sedan och på senare år skaffat en bostad tycker jag det är ok.
Nej, då han har flytt till Sverige för att undvika att bli mördad i sitt Libanon för att sen kunna åka tillbaka för semester. Ja då ska man bli av med allt som har med Sverige att göra.
Citera
2024-10-06, 10:29
Medlem
Citat:
Nej, då han har flytt till Sverige för att undvika att bli mördad i sitt Libanon för att sen kunna åka tillbaka för semester. Ja då ska man bli av med allt som har med Sverige att göra.

Nej, situationen är ju förändrad i Libanon nu jämfört med när han flydde.
Skulle ju bli sjukt rörigt om man skulle försöka återställa flyktingströmmar.
Tänk alla ättlingar till människor som flydde under ww2.
Kanske är du själv en.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in