2024-10-05, 18:05
Medlem
Det beror väl på omständigheterna och vem man flydde ifrån. Ta tex balkankrigen. Folk åker på semester dit för att dom en gång i tiden flydde kriget och nu är det fred där. Det hade ju varit en annan sak om man hade flytt ifrån som ex Iran och sen åkt tbx till samma skit som man flydde ifrån..

Sen så kom jag också på att det är ju inte detta vi ska diskutera så ni har altså läst min text helt i onödan. Skål🍻
Citera
2024-10-05, 18:30
Medlem
Hur går det för nidal? Kommer han att få gå ner i pris på sin lägenhet?
Citera
2024-10-05, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Men ukrainskan kan ju tydligen jobba hela sommaren, så vad är problemet?

Ukrainskan hade ett vikariat mellan maj-december 2023.

Hon jobbade under sommaren 2023. Direkt efter sommaren. ” Kan jag få 1 vecka semester för jag skall till Turkiet på bröllop”.. 2 veckor efter den semestern ” Kan jag ha semester i 2 veckor för jag skall åka hem till Ukraina”. Blir en diskussion..Hon säger” Får jag inte semester slutar jag”.

Under ett vikariat på 8 månader så ställer hon dessa krav..
Citera
2024-10-05, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Ursäkta är man timvikarie så är man väl inte tvungen att säga ja till jobben?

Denna timvikarie hade vi ingen nytta av under sommaren. När vi behöver henne som mest så skall hon på ytterligare semester. Vi hade satsat på henne och hon hjälper knappt oss med något. Dessutom vet jag inte om hon gick på A-kassa också..
Citera
2024-10-05, 18:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av KlasLund
Tog inte inbördeskriget slut 1990?

1975 bröt ett blodigt inbördeskrig ut som varade till 1990.
Hur mkt bidrag har han tagit emot sedan 1990?
Citera
2024-10-05, 20:29
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deloso
1975 bröt ett blodigt inbördeskrig ut som varade till 1990.
Hur mkt bidrag har han tagit emot sedan 1990?

Barnbidrag och en gång har jag för mig att han fick föräldrapenning.
Citera
2024-10-05, 21:06
Medlem
Nidal har uppenbarligen inget hållbart skäl för att bo i Sverige. Dra medborgarskapet och låt Nidal åter bli heltidslibanes. Sverige är ingen libanesisk socialbyrå.
Citera
2024-10-05, 21:16
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Svenska Dagbladet skriver idag om tre "svenskar" som sitter fast i Libanon. Jag tänkte vi skulle diskutera lite kring Nidal:

https://www.svd.se/a/EyjrKo/desperat-kamp-for-svenskarna-att-ta-sig-ut-ur-libanon#:~:text=54%2D%C3%A5riga%20Nidal,studera%20 i%20 Lund.

På en skala 1 till 10, hur synd är det om Nidal, som i 35 år behållit en "semesterlägenhet" i landet han "flydde" från, och som åkte ner trots UDs avrådan? Inte för att han måste utan för att casha in!

Nidal va väll ändå den vettigare av dem. Han hade flytt i slutet av i bördeskriget och etablerat sig i Sverige med jobb och familj och lyfte själv att allt gått mycket snabbare än beräknat nu senaste dagarna men var helt inställd på att han själv ansvarar för att ta sig hem och att det kommer få kosta.

Värre dåmed kvinnan som inte bott i Sverige på flera år och tycker staten ska flyga ut hennes familj då det trotts alla avrådan inte flyttat tidigare och nu inte hsr råd.
Citera
2024-10-05, 21:23
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mindbusiness
”Nidal har gett upp hoppet om att sälja sin lägenhet. Han har lyckats boka en flygbiljett till Köpenhamn på söndag. Om den ställs in, som många avgångar gör, har han kontakter för att ta en privatbåt som åker till Cypern. Det är dyrt: priserna har snabbt stigit till runt 30 000 kronor, och väntas öka mer. Men det är kanske det enda sättet att lämna landet.!

För att "hon heter Berit, men vi kallar henne Beirut för hon är så djävla bombad"
Kriget var slut 1990 me landet låg i ruiner, han va 2å och vad det verkar kommit i. På någon utbildning och livet rullar på som det gör när man är 20. Hsn hsr ju även försörja sig och verkar vara en rätt vanlig svenne

Hade själv gärna haft en semester lgh I Beirut om det varit säkrare då Beirut har en betydligt mer magisk och flärdfull air än exempelvis Marbella i Spanien
Citera
2024-10-05, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TenBagger69
Denna timvikarie hade vi ingen nytta av under sommaren. När vi behöver henne som mest så skall hon på ytterligare semester. Vi hade satsat på henne och hon hjälper knappt oss med något. Dessutom vet jag inte om hon gick på A-kassa också..

Och hon ville inte satsa på er. Undrar varför? Regeringen ska nog vara försiktig med vad kräver av folk när de ger lite tillbaks. Andra länder hämtar hem sina medborgare från Libanon, men inte Sverige. Hur ser det ut?

Svenska Regeringen kan åtminstone göra som UK gör. Chartra flygplan och de som vill flyga med får betala en vanlig flygbiljett.

Sen tycker jag att folk som sätter sig i en dålig situation inte ska räkna med att få hjälp. Jag har varit i två krigförande länder och ett land med statskupper. Jag har alltid planlagt min egen reträtt. Utifall den svenska regeringen inte klarar av eller inte vill hjälpa till vid evakuering. Jag förlorade t tilltro till Sveriges förmåga vid Tsunamin. Jag och mina vänner fixade fortare och mer hjälp än vad Sverige gjorde.
Citera
2024-10-05, 23:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Titsdontlie
Härliga mongohjärnor ni e..

Han flydde. Kriget tog slut och då är det rätt vanligt att folk köper nåt så de kan semestra i sitt hemland då de inte är krig längre.

Nu verkar ju denne familj även göra rätt för sig då han vill köpa en lgh i sverige till sin STUDERANDE son.

Ja, jo, men UD avråder att åka dit och har gjort det ett tag!
Citera
2024-10-05, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlasLund
Tog inte inbördeskriget slut 1990?

Jo. Inbördeskriget i Libanon brukar sägas vara 1975-1990.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in