2024-09-27, 01:57
Medlem
Zuzumbas avatar
1.

Det har blivit trendigt för läkare att förskriva neuroleptika/antipsykotisk (atypisk klass) medicin i låg dos vs sömnproblematik. Detta fenomen existerade inte för 5-10 år sedan och är s.k. off label-förskrivning.

Frågar du mig, så är det idioti. I princip ALLA dessa mediciner genererar en sömngivande effekt i att blockera H1-receptorn. Denna receptor ansvarar för histaminutskick, och vid blockad ses trötthet som effekt. Problemet är att trots lågdos, ses antikolinergisk effekt och antikolinergika biverkningar sker.

Det togs upp innan att det påskyndar senildemens o.s.v. och det stämmer definitivt. Medicinerna kommer även i lägre doser att hämma dopaminerga receptorer, vilket är deras huvudmål i högre doser (särskilt D2-receptorn) vs Schizofreni. Hämningen är absolut inte lika kraftfull, men den finns där. Extrapyramidala biverkningar kan ibland ses, men också psykiska. Håglöshet, hjärndimma, dystymi, m.m. Blockerar man dopamin, även i smärre utsträckningar, så sker konsekvenser. En fungerande dopaminsignalering är EXTREMT nödvändig för ett psykiskt och fysiskt välmående.

Runt år 1950 så utvecklades ett av de första typiska antipsykotiska medicinerna, Klorpromazin. Vilket är en fentiazin. Här sågs grova antikolinergiga biverkningar, men medicinen gjorde jobbet hyfsat vs Schizofreni. Tyvärr drabbades patienterna av extrapyramidala symptom. Vidareutveckling av fentiazinerna sker senare och dessa kallas fentaizinderivat. Fentiazinderivatens huvudsyfte var att tackla Shizofreni, men man kunde se att blockaden av D2-receptorn inte var så pass kraftig för att tackla positiva symptom vid Schizofreni, så man lade ner projektet. Hur kunde man nu saluföra dessa? Jo, man kunde se att kraftfull blockad av H1-receptorn sågs, trötthet var en effekt. Viss ångestdämpning kunde också ses, även om "anxiolytisk effekt" i sig inte är äkta. Är du trött, känner du mindre ångest...

Theralen, Lergigan, Temesta. Vi slänger in Atarax också, snarlik i sin molekylära funktion men inte ett äkta fentiazinderivat. Samtliga av dessa mediciner har potent aktion i att hämma H1-receptorn. Tyvärr medföljer antikolinergika biverkningar och viss blockad av dopaminreceptorer. Medicinerna gör jobbet, men dessa är inte bra att ta i längden. Möjligen bättre än lågdos atypiska neuroleptika som förskrivs. Men det finns ju en anledning till att fentiazinderivaten, sedan ca 10 år, numera blivit bannade från att användas på äldreboenden och vårdhem för pensionärer. Man kunde se att senildemens påskyndades duktigt.
Senast redigerad av Zuzumba 2024-09-27 kl. 02:18.
Citera
2024-09-27, 02:14
Medlem
Zuzumbas avatar
2.

Den bästa sömnmedicinen är allas vår egen "Rolls Royce" Flunitrazepam. En klassisk bensodiazepin som sänker den tappraste krigaren till en kemisk dvala av ro, frid och fröjd. Härligt. Tyvärr inget man kan få utskrivet enkelt numera, så vi glömmer den. Är heller inget att satsa på när det gäller långtidsbehandling. Bensodiazepiner ska användas kortvarigt och långtidsmedicinering kan generera svåra biverkningar mentalt, även om inget beroende eller tillvänjning föreligger. Tittar man på studier så brukar man peka på att över tre månaders daglig dosering anses vara långtid.

Vi har inte kvar särskilt många mediciner som gör jobbet. Lågdos Mirtazapin, á 7,5 mg? Kanske. Där påvisas dock en mycket lång halveringstid, vilket generar en baksmälla som inte är så rolig att kliva upp ur sängen från och sticka till sitt älskade jobb. Mirtazapin är en antidepressiv medicin, som inte är supereffektiv. Tittar man på farmakodynamisk profil, så har Mirtazapin den kraftfullaste hämningen av samtliga i sin Ki-konstant för H1-receptorn. Betyder det att den är bäst? Nja, förutom att potent blockera denna receptor så har den ju tyvärr för lång halveringstid. Hangover-effekt kommer ske.

Det finns en TCA-tricyklisk äldre antidepressiv medicin med verksamma ämnet doxepin. Den har saluförts i Staterna på lågdos om jag minns rätt och kallas för Silenor. Äldre medicin och mycket billig. Den har potent aktion i att hämma H1-receptorn och halveringstiden är lägre = slippa hangover-effekt. Det man har kunnat se är att doxepin i lägre doser helt avsaknar antikolnergika biverkningar.

Problemet är att doxepin inte finns registrerat i Sverige. Men är såklart FDA-godkänt i USA (Silenor), i lägre doser vs sömnproblematik.

Man kan införskaffa detta själv på egen hand via EU-recept från läkare, mitt tips. Annars är nog att röka en liten braja bättre än långtidsmedicinering av lågdos neuroleptika och fentiazinderivat.

My two cents...
Citera
2024-09-27, 10:10
För sömnen diazepam var min favorit när jag behövde det. Långtidsverkande benzo är vad som behövs för sömn. Mycket bättre än imovane verkar vara mer regel än undantag att man "missar tåget" på dom och är vaken på natten med dom och konstigt flummig. Lätt att bli beroende också dessutom blir sömnen inte så bra även om du får dina 6 timmar.
Citera
2024-09-27, 16:09
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zuzumba
Den bästa sömnmedicinen är allas vår egen "Rolls Royce" Flunitrazepam. En klassisk bensodiazepin som sänker den tappraste krigaren till en kemisk dvala av ro, frid och fröjd. Härligt. Tyvärr inget man kan få utskrivet enkelt numera, så vi glömmer den. Är heller inget att satsa på när det gäller långtidsbehandling.

Kan samma sak sägas om barbiturater?
Citera
2024-09-28, 16:58
Medlem
DragforADHDs avatar
imovane
Citera
2024-09-28, 17:26
Medlem
Ville jag sova så var det quteapin 200+mg som gällde, däckade väldigt hårt på den.

Flunisar är inte ett bra sömnmedel alls! Inte för mig iaf för så fort jag fick i mig skiten så skulle jag ut och härja och vips så hade jag fått i mig både dos och gobbe.
Citera
2024-09-28, 17:36
Medlem
Har inte läst hela tråden, men Doxylamine funkar klockrent för mig. Har köpt det på nätet och tom betalt tull för det då det skickades från USA.

Hur nyttigt det är vet i fan, men det funkar i alla fall för mig. Har tagit Imovane i många år och det här var ett riktigt bra substitut.
Citera
2024-10-02, 13:21
Stilnoct men det skrivs väl sällan ut numera....
Citera
2024-10-04, 01:32
Medlem
Zuzumbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Kan samma sak sägas om barbiturater?

Nej, gör jobbet duktigt - men har för stark sedativ påverkan. Den bästa sömnmedicinen är ju den som generar god insomning men heller inte har stark hangover-effekt. Visst skulle man kunna påstå att barbiturater i sin sömngivande effekt är kraftfullare men eftersom att effekten håller i sig så länge och är grövre, är det inte optimala mediciner för någon att ta dagligen om jobb/skola finns med i bilden.
Citera
2024-10-04, 13:26
Medlem
-Grillo-s avatar
Nu finns det väl bara tre rena sömntabletter, Imovane och Stilnoct, som är främst för insomningsproblem, samt Propavan som mer förhindrar uppvaknanden. Visst kan man få andra saker på licens, men barbiturater som nån nämnde, tror jag de inte ger en, möjligen utomlands.

Sen kan de ge andra saker för sömnen, så som Atarax, Stesolid, Melatonin o sånt. Melatonin kanske räknas som sömntablett också?
Citera
2024-10-05, 09:17
Medlem
GreenTentacle75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Grillo-
Nu finns det väl bara tre rena sömntabletter, Imovane och Stilnoct, som är främst för insomningsproblem, samt Propavan som mer förhindrar uppvaknanden. Visst kan man få andra saker på licens, men barbiturater som nån nämnde, tror jag de inte ger en, möjligen utomlands.

Sen kan de ge andra saker för sömnen, så som Atarax, Stesolid, Melatonin o sånt. Melatonin kanske räknas som sömntablett också?

Själv tycker jag doxylamine funkar bäst. Det är en antihistamin också men funkar mycket bätte än tex Atarax på mig. Ingen hang over effekt. Hittade den på Reddit där de skriver mycket om den. Kan beställas utan recept från tex. Biovea. Räcker med 12,5 mg för mig.
Citera
2024-10-05, 09:20
Medlem
OlitBrands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreenTentacle75
Själv tycker jag doxylamine funkar bäst. Det är en antihistamin också men funkar mycket bätte än tex Atarax på mig. Ingen hang over effekt. Hittade den på Reddit där de skriver mycket om den. Kan beställas utan recept från tex. Biovea. Räcker med 12,5 mg för mig.

Jag tänkte just skriva samma. Synd att det inte finns i Sverige att köpa.
Stilnoct får man sova av vet jag, imovane är inte lika bra. Melatonin är lömska då det ibland inte funkar för mig.
Doxylamine funkar alltid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in