2024-10-04, 23:19
Medlem
Silfverryggs avatar
Ukrainas invasion av Kursk-regionen, som inleddes i augusti, var ett "förödmjukande slag" mot Rysslands president Vladimir Putin och fick honom att överge alla tankar på eventuella fredssamtal. Det uppger Kremls insiderkällor i en artikel som publicerades på torsdagen av den oberoende ryska nyhetssajten Pojasnitelnaya Zapiska. Moscow Times skriver också om artikeln.
- Kreml har kommit till slutsatsen att de förstör Ukraina som stat. Situationen ser ut att sluta i irreguljär krigföring och båda sidor överväger hur man kan göra det svårare för varandra, säger en av källorna i Pojasnitelnaya Zapiska.
Att förstöra Ukraina som stat är i sig inte ett nytt mål för Ryssland, vilket det redan har uttryckts flera gånger i uttalanden av Putin och bland annat av säkerhetsrådets vice ordförande Dmitrij Medvedev.
Då så. Bara för väst att släppa alla restriktioner.
En källa som träffar Putin regelbundet säger att Putin bara skulle ta risken att ta till kärnvapen om Ryssland hamnade i fullskaligt krig med väst. Enligt källan hålls Putin tillbaka av behovet av att upprätthålla goda relationer med BRICS-allierade.
...
Enligt en källa skulle Putin inte byta ut de territorier som erövrats i östra Ukraina mot de som förlorats på Kursk-sidan om fredssamtalen ändå avslutades.
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000010742791.html
Finns mer i artikeln.
Citera
2024-10-04, 23:49
Avstängd
GustavAnders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Det råder ju delade meningar om detta. Fans någon hyffsat färsk forskningsrapport om detta där slutsatsen var att det var ett muntligt löfte om att inte etablera nato infrastruktur i forna DDR om jag minns rätt i detalj. Även detta sas 2023

” Former US Secretary of State Henry Kissinger admitted that the US promised the Soviet leader Mikhail Gorbachev not to expand NATO to the East, but only verbally”
To the east-- med det menades alltså det forna östtyskland vilket också Gorbachev själv intygade, och det löftet håller det finns inga Nato-installationer där.
Citera
2024-10-04, 23:51
Avstängd
GustavAnders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kolbiten2
Hur menar du?
Spela inte dummare än vad du är, det blir pinsamt då du redan är lite korkad.
Kan du istället förklara varför nazister runt hela världen stöttar putin och kreml, tack på förhand!
Citera
2024-10-05, 00:02
Medlem
Silfverryggs avatar
Och sen undrar vissa nötter varför man inte gillar ryssen.
Minst 177 ukrainska krigsfångar har dött när de hållits fångna av ryssarna under kriget, rapporterar Kyiv Independent. Victoria Tsymbaliuk, talesperson för det ukrainska samordningscentret för vård av krigsfångar, sade dock att dödssiffran kan vara mycket högre på grund av bristen på internationell tillsyn. De flesta av de frigivna ukrainska fångarna hade aldrig lyckats få en representant för Röda korset att besöka dem medan de satt i ryskt förvar, sade ombudsmannen Dmytro Lubinets i juli.
...
Ryssland vägrar också att avslöja var tusentals ukrainska fångar befinner sig eller bekräfta att de befinner sig i fångenskap. Många fångar har rapporterats ha torterats eller avrättats i fångenskap.
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/e1564df6-d4a0-42c0-99de-b91510a46d10
Citera
2024-10-05, 00:02
Medlem
Citat:
Sa jag att det var så? Jag sa att det råder delade meningar i frågan och lyfte några argument. Agendan är att se rent krasst och akademiskt på denna konflikt och orsakssamband kring den. Detta är ju ingen hejarklackstråd för någon sida för att vara krass.

I princip kan jag hålla med, men det är ju inte som att ingångsvärdena är 50/50. Ryssen har från minut 1 begått riktigt grova jävla övertramp (till att börja med genom att öht invadera, och senare genom invasionens genomförande) så man får på nåt sätt ta det därifrån. Om du säger dig vara "neutral" är du ett jävla kukhuvud. Försöker du till ditt försvar hävda nåt annat är du ett ännu större kukhuvud. Det är helt enkelt ingen 50/50-konflikt.
Senast redigerad av Sidlinjen18 2024-10-05 kl. 00:09.
Citera
2024-10-05, 00:14
Medlem
Citat:
Det råder ju delade meningar om detta. Fans någon hyffsat färsk forskningsrapport om detta där slutsatsen var att det var ett muntligt löfte om att inte etablera nato infrastruktur i forna DDR om jag minns rätt i detalj. Även detta sas 2023

” Former US Secretary of State Henry Kissinger admitted that the US promised the Soviet leader Mikhail Gorbachev not to expand NATO to the East, but only verbally”

Har du kollat när Kissinger var aktiv som utrikesminister. Här kan du få en hint annars 1973–1977.
Vad du vill påstå är att Kissinger hade koll på utrikespolitiken upp till 15 år efter sin mandatperiod. Verkar vara lite galet i mitt tycke. Som att Göran Persson beslutade om anslutning till NATO.
Citera
2024-10-05, 00:58
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Citat:
Sa jag att det var så? Jag sa att det råder delade meningar i frågan och lyfte några argument. Agendan är att se rent krasst och akademiskt på denna konflikt och orsakssamband kring den. Detta är ju ingen hejarklackstråd för någon sida för att vara krass.

Tycker du att MG själv är tillräckligt gott vittne för vad som sagts?
MG egna ord.

RBTH: One of the key issues that has arisen in connection with the events in Ukraine is NATO expansion into the East. Do you get the feeling that your Western partners lied to you when they were developing their future plans in Eastern Europe? Why didn’t you insist that the promises made to you – particularly U.S. Secretary of State James Baker’s promise that NATO would not expand into the East – be legally encoded? I will quote Baker: “NATO will not move one inch further east.”

M.G.: The topic of “NATO expansion” was not discussed at all, and it wasn’t brought up in those years. I say this with full responsibility. Not a singe Eastern European country raised the issue, not even after the Warsaw Pact ceased to exist in 1991. Western leaders didn’t bring it up, either. Another issue we brought up was discussed: making sure that NATO’s military structures would not advance and that additional armed forces from the alliance would not be deployed on the territory of the then-GDR after German reunification. Baker’s statement, mentioned in your question, was made in that context. Kohl and [German Vice Chancellor Hans-Dietrich] Genscher talked about it.

Orsaken till att man inte pratade om andra länder och Nato, 1990, var att WP fortfarande existerade.
Du har väl varit i tråden tillräckligt länge för att veta detta.

https://www.rbth.com/international/2014/10/16/mikhail_gorbachev_i_am_against_all_walls_40673.htm l

Fattar inte att man måste upprepa detta gång på gång.
Citera
2024-10-05, 01:01
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Citat:
Jag säger som Pasikivi där det är viktigt att inte vara neutral utan objektiv kring fakta. Jag stödjer Ukraina till 100%. Att sitta och jubla och skriva att Ryssland kollapsar snart eller Ukraina kollapsar snart eller att det är så enkelt som att Putin åker hem igen är inget som är särkilt sannolikt och inget jag därav tycket är relevant att skriva om. Just nu är det en obehaglig politiskt låsning tyvärr. Som vår öb utryckte det ” Det är en systemkonflikt”

Det tog mig 2 min att googla fram Gorbatjov o Nato expansion.
Är det inte enklare att kolla upp om personen ifråga har sagt något?
Citera
2024-10-05, 01:07
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:

Jag vet inte vad du citerade, men det här räknas som ett nytt lågvattenmärke i min mening

2 träffar på Google.. ..Det är inte bra i min bok. Jag noterar att dom träffarna kommer från Armenien av någon dunkel anledning. Och att jag måste logga in på fuskbygget Facebook igen och översätta den andra sökträffen..

-Bra jobbat du har slösat bort min tid igen..
Citera
2024-10-05, 01:22
Avslutad
Citat:
Flugan, du jiddrar fortfarande om agendor hit och akademiska synsätt hit, orsaksammanhang dit samt gagg om delade meningar till höger och vänster och du låtsas vara neutral. Att du ibland ger en känga åt pissputler verkar bara vara ett alibi åt dina tomma ord. Du låter som en politiker. Bekänn färg nån gång, ingen vet vad du anser.
Det är ett krig som ryssen bedriver mot Ukraina där det går åt en massa folk. Det avverkas 11-1200 ryssar om dan, ukrainare vet jag inte hur många som går åt, var tydlig var du står nån gång.
Citera
2024-10-05, 01:43
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Jag tycker Lukasjenko ska avgå som president i nära framtid, speciellt när Ryssland är besegrat. Han är skicklig på att hålla Belarus utanför kriget och förtjänar lite respekt för den saken. Men det är tydligt att han är klämd under Putins fot och verkligen får passa sig vad han säger och gör, trots det är det ändå signaler här och där som gör att man förstår att Lukasjenko inte stödjer Putin av fri vilja.

Jag skulle vilja påstå att han faktiskt lite här och där har motarbetat Putin.

Sedan nu detta med att Belarus skulle vara med och hjälpa till bygga upp Ukraina. Frågan är om det är oavsett hur kriget slutar, dvs även om Ryssland förlorar kriget och faller samman i många småriken?

Han säger en del saker som är positivt för väst. Man får ta det för vad det är. Jag skulle nog säga att han ljuger som en häst travar, men vem ljuger han för mest?

Vi kan nog efter 3 års krig utgå från att efter ryssarna anföll via Belarus så har Lukasjenko hållit en ganska stadig kurs som går ut på att Belarus ska inte delta i kriget. Delvis är det väl också för att Polen lovat att anfalla Belarus om Belarus går i krig mot Ukraina? Vi får se om det håller hela vägen.

Men kontentan blir, helt klart ska Lukasjenko avgå snarast efter att han inte behövs längre i sin roll gentemot Ryssland. Belarus ser nog just nu att det är bäst invänta det läget och kan kanske sedan gå samma väg som Ukraina, fast utan krig. Sedan får man hoppas att kriget tar slut någongång så inte Lukasjenko sitter där som gammal gaggig 90-åring med Putin som väl också blir 90 år om han ger sig tusan på det.

Alltså väl 20 års krig.

Putins påtryckningar på Lukasjenko var under 00-talet än hårdare och ihärdigare än mot Ukraina. Så relationen Putin - Lukasjenko var hela tiden upp o ned. Men på något konstigt sätt lyckades Lukasjenko stå emot och behålla landets suveränitet. Det finns något "fördrag" mellan dom länderna också som ytterligare försvårat det för Lukasjenko.
Citera
2024-10-05, 02:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snyggast.i.Speedo
Ryska apor skämmer ut sig igen.

Litauen stoppade ett ryskt RZD-tåg från transit till Königsberg och tvingade ryska dräggen att ta bort texten "Vilnius är en rysk stad" på en av vagnarna. De primitiva ryska imperialist-dräggen förnekar sig aldrig.

A Russian transit train with the inscriptions ZOV and "Vilnius is a Russian city" arrived in Lithuania

The train was traveling on the Moscow-Kaliningrad route.

The train staff was obliged to immediately remove all the inscriptions, otherwise they threatened to detach the cars with inscriptions and not to let them enter the territory of Lithuania.

x.com/nexta_tv/status/1841816213225140383

De borde skickat tillbaka tåget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in