2024-10-04, 19:50
Medlem
picapicans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zootis
Tro mig, picapican vik lite tid och se programmet. Upplevde det ovanligt genuint och ärligt utan några i mina ögon kvarstående lösa trådar efteråt. Se det, reagera, så försöker hjälpa (hitta) therese och om det medför några men före Optio och deras anställda så kommer jag ej ha svårt att sova

Jag har sett flera klipp från programmet och även läst nyhetsartiklar om ärendet och inga av dem besvarar frågorna jag ställer tyvärr.
Citera
2024-10-04, 19:58
Medlem
Zootiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av picapican
Jag har sett flera klipp från programmet och även läst nyhetsartiklar om ärendet och inga av dem besvarar frågorna jag ställer tyvärr.

Då kanske sikta på hela programmet så tror jag läget klarnar markant
Citera
2024-10-04, 19:58
Medlem
percolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bibbidiboo
Hon är flyttat igen??

https://www.svt.se/nyheter/gransknin...et-ingen-aning
Någon måste hjälpa de åldriga föräldrarna att få dottern ur sina kidnappares, Optio och alla de anställda, händer.
Det här är riktigt, riktigt illa.
Citera
2024-10-04, 20:21
Medlem
Abelssuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zootis
Då kanske sikta på hela programmet så tror jag läget klarnar markant

Varför Skatteverket godkänt skyddad adress framgår inte i programmet. Inte heller varför den nytillsatta förvaltaren vill isolera dottern från föräldrarna.

PS. Jag har sett programmet.
Citera
2024-10-04, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Martingal
Kan du precisera "omsättningen av assistenter"?

Pappan är dömd för ett verbalt hot.

Nej, det nämns inte någon siffra i uppdrag granskning.
Citera
2024-10-04, 20:23
Medlem
Anställd på Skatteverket? Snälla skicka Therese:s adress till föräldrarna anonymt!

Och vad gäller Optio-Linda så hoppas jag att hon hamnar i fängelse på grund av hur hon hanterat både Therese och Arne Gavelin.

Är det någon jurist här som kan svara på om hon gjort sig skyldig till "missbruk av förtroendeställning"? Några andra brottsrubriceringar som kan vara aktuella?

Jag tänker på Kura-kärringen också. Det är ett brott mot Therese:s mänskliga rättigheter att aktivt isolera henne – men vad säger lagen?
Citera
2024-10-04, 20:31
Medlem
Finns det nån bild på denna L!nd@ ₩@l£gr€n?
Citera
2024-10-04, 20:33
Medlem
fonders avatar
Citat:
Om det inte finns skäl att bevilja kontaktförbud, hur kan man då bevilja skyddade personuppgifter? På vilka grunder? Är föräldrarna hotfulla och trakasserar dottern?

Ska tillägga att jag inte sett programmet.

Vad är motivet till att hålla henne borta från föräldrarna?

I programmet får de underlag från beslutfattarna där i princip alla rader är överstrukna d.v.s. sekretessbelagda så ingen vet på vilka grunder förutom de som jobbat med ärendet.
Citera
2024-10-04, 20:41
Medlem
Hur kan man straffa Therese, som inte gjort något fel alls, med att totalt isolera henne från all social kontakt från hennes liv. Hon får inte ha mobiltelefon/ telefon, antar att hon inte heller har ipad dator eller liknande heller, hon får inte ta emot besök. De har totalt avskärmat allt som varit något form av liv bort från henne, och nu sitter hon mest inne i en lägenhet, för sig själv. Fick fira sin födelsedag utan vare sig släkt eller vänner. HUR kan man få göra så??????
Citera
2024-10-04, 20:45
Medlem
picapicans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fonder
I programmet får de underlag från beslutfattarna där i princip alla rader är överstrukna d.v.s. sekretessbelagda så ingen vet på vilka grunder förutom de som jobbat med ärendet.

Det förstår jag att det är sekretess. Menade mer att det framkommit omständigheter som gör beslutet försvarbart. Tidigare domar på föräldrar, bråk med dottern, hot eller liknande.

Beslutet hos Skatteverket lämnas väl normalt inte ut ens maskerat?!?
Citera
2024-10-04, 21:01
Medlem
percolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SylviaPlath
Anställd på Skatteverket? Snälla skicka Therese:s adress till föräldrarna anonymt!

Och vad gäller Optio-Linda så hoppas jag att hon hamnar i fängelse på grund av hur hon hanterat både Therese och Arne Gavelin.

Är det någon jurist här som kan svara på om hon gjort sig skyldig till "missbruk av förtroendeställning"? Några andra brottsrubriceringar som kan vara aktuella?

Jag tänker på Kura-kärringen också. Det är ett brott mot Therese:s mänskliga rättigheter att aktivt isolera henne – men vad säger lagen?
Samtliga dessa inblandade har använt sig av just lagen, det är det som är problemet. Peter Sporrstedt som startade Optio "kunde lagen" på sina fem fingrar och följde den.
Man måste förstå hur många lagar som är utformade som för att se hur ofta det är gångbart att "bara följa lagen" och hur då ofta väldigt många oskyldiga kommer i kläm.
Det är ett genomvidrigt samhälle vi har fått när man kan kringgå lagen och man kan runda lagen och man kan, o. s. v.
Att utnyttja lagen bakvägen är precis vad som hänt här.
Det krävs snillrika och manipulativa personer för att lagligt kunna utnyttja sig av och dra fördel av och kunna göra sig penningvinster utifrån lagar.
Det är ren ondska allt handlar om och om man frågar mig. Inga renhåriga människor besudlar och/ eller använder sig av och utnyttjar sig av lagar för egen vinnings skull.
Citera
2024-10-04, 21:12
Medlem
Citat:
Det förstår jag att det är sekretess. Menade mer att det framkommit omständigheter som gör beslutet försvarbart. Tidigare domar på föräldrar, bråk med dottern, hot eller liknande.

Beslutet hos Skatteverket lämnas väl normalt inte ut ens maskerat?!?

Nej, inga sådana omständigheter har framkommit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in